زندگی اجتماعی دلفین ها مانند انسان پیچیده است


نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که دلفین ها قادر به ایجاد روابط اجتماعی و اتحادهای پیچیده ای هستند که بزرگترین انجمن های اجتماعی روی زمین را در موجودات غیر از انسان ها تشکیل می دهند. به...

زندگی اجتماعی دلفین ها مانند انسان پیچیده است

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که دلفین ها قادر به ایجاد روابط اجتماعی و اتحادهای پیچیده ای هستند که بزرگترین انجمن های اجتماعی روی زمین را در موجودات غیر از انسان ها تشکیل می دهند.

به گزارش سیناپرس، ریچارد کانر، اکولوژیست رفتاری و تیمی از محققین همکار وی، داده‌ های جمع ‌آوری ‌شده بین سال ‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ را بر روی ۱۲۱ دلفین نر به عنوان بخشی از این مطالعه تجزیه و تحلیل کردند.

آن ها در پی این مطالعه، یک شبکه اجتماعی پویا و کار آمد پیدا کردند که بر اساس آن هر دلفین نر به طور مستقیم یا غیرمستقیم به یکی از سایر اعضای گروه دیگر متصل است.
موریسیو کانتور، اکولوژیست رفتاری در دانشگاه ایالتی اورگان که در این مطالعه شرکت نداشت، درباره این یافته جدید گفت: این یک یافته هیجان ‌انگیز است که پر کردن شکاف عظیم بین انسان‌ ها و سایر حیوانات از نظر زندگی و تعامل اجتماعی کمک می ‌کند.

در واقع این مطالعات نشان می دهد دلفین ها دارای رفتار اجتماعی بسیار پیچیده و پیشرفته ای هستند و هر نوع نر از این جانور به طور متوسط ۲۲ متحد و برخی از آنها ۵۰ متحد داشتند.
بر اساس این مطالعه مشخص شد دلفین‌ های نر از طریق شنا و غواصی، نوازش، لمس باله های یکدیگر، درگیر شدن در رابطه جنسی و سوت زدن با یکدیگر پیوند برقرار می ‌کنند.

در این میان نکته جالب توجه، این است که آن هایی که قوی ترین پیوندهای اجتماعی را دارند بیشترین زمان را با دلفین های ماده می گذرانند.

به گزارش سیناپرس، ریچارد رانگهام، نخستی شناس دانشگاه هاروارد در این رابطه، گفت: مطالعه کانر از ایده فرضیه مغز اجتماعی حمایت می کند، که می گوید مغز بر اساس نیاز به پیگیری روابط اجتماعی متعدد تکامل می یابد.

دلفین ها نمایش چشمگیری از همبستگی مثبت بین اندازه مغز و پیچیدگی اجتماعی ارائه می دهند. به باور جانورشناسان، دلفین ها شبیه شامپانزه ها هستند زیرا نرها و ماده ها جفت های طولانی مدتی را تشکیل نمی دهند.
کانر در این رابطه گفت: نتایج ما نشان می ‌دهد که اتحاد های بین گروهی می ‌توانند بدون این رفتارها و از یک سیستم اجتماعی و جفت ‌گیری که بیشتر شبیه شامپانزه‌ها است، پدیدار شوند.

مترجم: جاوید خیرخواه
منبع: upi


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیپد ایر 2024 با ظاهری جدید و رنگ‌های جذاب رونمایی شد/ عکس