60 نفر آموزش دهنده حوزه سوادآموزی در پلدختر فعالیت می‌کنند


60 نفر آموزش دهنده حوزه سوادآموزی در پلدختر فعالیت می‌کنند

پلدختر- مدیر آموزش و پرورش پلدختر گفت: هم اکنون ۶۰ نفر آموزش دهنده فعال در حوزه سوادآموزی در این شهرستان فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شفیعی روز یکشنبه در جلسه شورای پشتیبانی سواد آموزی شهرستان پلدختر با اشاره به اینکه هم اکنون ۶۰ نفر آموزش دهنده فعال در حوزه سوادآموزی در این شهرستان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: ۲۹۰ نفر سوادآموز در حال حاضر از این آموزش دهندگان آموزش می‌گیرند.

وی با بیان اینکه دامنه سنی سواد آموزان ۱۰ تا ۴۹ سال است، افزود: این آموزش در شیوه‌های مختلف در سطوح سوادآموزی، انتقال و تحکیم ارائه می‌شود.

مدیر آموزش و پرورش پلدختر گفت: امروزه سوادآموزی ضرورتی انکارناپذیر است و به فرصتی بی بدیل برای جوامع تبدیل شده زیرا نخستین گام برای رشد و توسعه پایدار هر کشوری آموزش سواد و یاد گرفتن آن است.

شفیعی به کارکردهای سوادآموزی اشاره کرد و افزود: سوادآموزی چه در بعد فردی و چه اجتماعی آثار و کارکردهایی دارد که موجب آشنایی فرد با کارهای ضروری خویش و جلوگیری از عقب افتادگی وی در بعد فردی می‌شود و در بعد اجتماعی آگاهی فرد از مسائل اجتماعی، قوانین حقوقی، مسائل بهداشتی و تربیتی را به دنبال دارد.

وی یادآور شد: بنابراین سوادآموزی علاوه بر اینکه باعث ایجاد رضایت فردی می‌شود برقراری روابط و تعاملات موفق را برای وی رقم می‌زند و میزان احتمال آسیب دیدن یا آسیب رساندن فرد را کاهش می‌دهد.

مدیر آموزش و پرورش پلدختر افزود: آموزش و پرورش شهرستان پلدختر با درک اینکه سوادآموزی یک سرمایه‌گذاری زیربنایی برای آینده است در حال حاضر در این راستا به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

شفیعی گفت: این اداره در شهریور ماه امسال برنامه‌هایی جهت توانمندسازی آموزش دهنده‌ها و سوادآموزان در نظر گرفته که بعضی از آنها شامل برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای می‌شود.

وی افزود: هدف از این برنامه‌ها تولید محتوا برای آموزش دهنده‌ها و توانمندسازی آنها و سواد آموز ان است.

مدیر آموزش و پرورش پلدختر یادآور شد: انتظار می‌رود اعضای شورای پشتیبانی سواد آموزی آموزش و پرورش را در مرحله شناسایی و معرفی بی سوادان، مرحله جذب و نگهداری بی‌سوادان و همچنین آموزش بی‌سوادان یاری دهند چرا که این نهاد به تنهایی از عهده این کار جهت خروجی مطلوب برنمی آید.

شفیعی از اصحاب رسانه و صدا و سیما خواست در بالا بردن سطح سواد عمومی در جامعه و تشویق افراد به سواد آموزی کمک کنند و برای تغییر نگرش نسبت به سواد آموزی فرهنگ سازی کنند.

وی گفت: متأسفانه در محدود مواردی تصور از سوادآموزی این است که چند نفر سواد آموز جمع آوری شوند و پس از ارائه امتحان کتبی، در صورت قبولی یا عدم آن نام سواد آموز بر آن لحاظ می‌شود که این روش بازدهی خوب و کاملی ندارد.

مدیر آموزش و پرورش پلدختر افزود: بنابر این باید در حوزه سوادآموزی متولیان امر علاوه بر دانش و اطلاعات در بعد تغییر نگرش، رفتار و مهارتی کمک حال آنان باشند و بر زندگی فردی و اجتماعی آنان تأثیر مثبت بگذارند.

شفیعی گفت: انتظار می‌رود شهرداری جهت تشویق افراد به سواد آموزی در دوره انتقال تخفیف عوارض برای آنان را در برنامه‌های خود لحاظ کند.

وی افزود: همچنین اداره‌های کار، کمیته امداد، بهزیستی و سایر دستگاه‌ها تسهیلاتی را برای اشتغال سواد آموزانی که مدرک انتقال یعنی مرحله پایانی نهضت سوادآموزی را دارند در نظر بگیرند.

مدیر آموزش و پرورش پلدختر یادآورشد: اعضای شورای پشتیبانی، دستگاه‌های اجرایی، شوراهای اسلامی شهر و روستا، دهیاران نیز می‌توانند آموزش و پرورش را در شناسایی افراد بی‌سواد کمک کنند چون مهمترین گام، مرحله شناسایی افراد بی سواد است.

شفیعی گفت: مدیران مدارس ملزم شدند هر دانش آموزی برای ثبت نام مدرک تحصیلی پدر و مادر خود را ارائه کند تا از این طریق رصدی برای شناسایی افراد بی سواد باشد که کافی نیست و در این زمینه نیاز به همکاری دستگاه‌های اجرایی شهرستان است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

امام جمعه پلدختر: حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن قابل تقدیر است