تمامی برندگان جوایز پیشرانه برتر سال در جهان را بشناسید
در این نوشتار میخواهیم تمامی برندگان جوایز پیشرانه برتر سال را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. از پیشرانه کوچک و کممصرف ۱ لیتری گرفته تا نیروگاه ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری، این لیست برندگان کلی جایزه بینالمللی پیشرانه سال را در برمیگیرد.اتوکار در سال ۲۰۲۱...
در این نوشتار میخواهیم تمامی برندگان جوایز پیشرانه برتر سال را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. از پیشرانه کوچک و کممصرف ۱ لیتری گرفته تا نیروگاه ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری، این لیست برندگان کلی جایزه بینالمللی پیشرانه سال را در برمیگیرد.
اتوکار در سال ۲۰۲۱ تعداد ۵۰ پیشرانه موردعلاقه خود از جمله نیروگاه ۸ سیلندر بلوک کوچک فورد، پیشرانه توئین کم لوتوس و نیروگاه ۶ سیلندر تخت و هوا خنک پورشه را انتخاب کرد. واقعیت این است که این نشریه میتوانست پیشرانههای بیشتری را نیز انتخاب کند اما در این صورت مجبور میشد مرزهایی را بین برخی جوایز خود قائل شود؛ اما در این لیست به دنبال معرفی بهترین پیشرانههای ۲۰ سال پیش خواهیم بود. این نیروگاههای آهنین را داوران مسابقه جوایز بینالمللی پیشرانه برتر سال انتخاب کردهاند. با ما همراه باشید.
پیشرانه ۱ لیتری تویوتا (سال ۱۹۹۹)
پیشرانه ۱ لیتری اتم تویوتا در مراسم انتخاب پیشرانه برتر سال کاملاً درخشید و جایزه کلی بخش زیر ۱ لیتری را به خود اختصاص داد. این نیروگاه ۹۹۹ سیسی قدرت ۶۷ اسب بخاری دارد و به خاطر مصرف سوخت بسیار کم و پرفورمنس مناسب تحسین شد. یکی از داوران گفت این پیشرانه عملکردی شبیه پیشرانههای پرحجمتر دارد اما بهطور باورنکردنیای کممصرف است. در اکتبر ۱۹۹۹ نسخه ۱.۳ لیتری این پیشرانه کوچک تولید شد.
پیشرانه ۱ لیتری IMA هوندا (سال ۲۰۰۰)
پیشرانه ۱ لیتری هیبریدی IMA (دستیار پیشرانه یکپارچه) هوندا اینسایت در سال ۲۰۰۰ بالاتر از نیروگاههایی همچون پیشرانه ۱۲ سیلندر ۵.۵ لیتری فراری، پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۵ لیتری آلفارومئو و پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری بنزینی و ۸ سیلندر ۴ لیتری دیزلی بی ام و قرار گرفت. یکی از داوران این پیشرانه را راهحلی ظریف دانست که مردم عادی هم میتوانند آن را خریداری کنند. این پیشرانه جمعوجور ۳ سیلندری حجم ۹۹۵ سیسی داشت و میتوانست مصرف سوخت زیر ۳ لیتری در هر صد کیلومتر داشته باشد.
پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۲ لیتری بی ام و (سال ۲۰۰۱)
پیشتازی ژاپنیها در کسب جوایز پیشرانه برتر سال با حضور بی ام و پایان یافت. نیروگاه ۶ سیلندر ۳.۲ لیتری خطی این خودروساز که در M3 E46 میدرخشید قدرت ۳۴۳ اسبی داشت. اتوکار درباره این پیشرانه گفته بود: “صدای هیجانانگیز چهار خروجی اگزوز در حالت درجا راننده را تشویق میکرد تا دور پیشرانه را به ردلاین برساند.”
پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری بی ام و (سال ۲۰۰۲)
باواریایی ها در سال ۲۰۰۲ نیز یک پیروزی دیگر را به خانه بردند. این بار نوبت پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری N62 بود که نظر داوران را به خود جلب کند. این نیروگاه ۸ سیلندر تمام آلومینیومی و تنفس طبیعی از تکنولوژیهای پیشرفته زیادی سود میبرد که از جمله آنها میتوان به سیستم والوترونیک یا لیفت سوپاپ متغیر اشاره کرد. پیشرانه یاد شده در خودروهایی همچون ۷۴۵i، X5 4.4i Sport، ۵۴۵i و ۶۴۵Ci بکار رفت. یکی از داوران گفته بود این پیشرانه عملکردی جامع را به نمایش میگذارد. این نیروگاه آهنین در ادامه حجم ۴.۸ لیتری یافت و در خودروهای وایزمن GT و مورگان آئرو ۸ نیز نصب شد.
پیشرانه ۱.۳ لیتری رنسیس مزدا (سال ۲۰۰۳)
اتوکار در بررسی مزدا RX-8 کارکرده گفته بود پیشرانه روتاری هزینه نگهداری بالایی خواهد داشت حتی اگر در شرایط خوبی قرار داشته باشد. این پیشرانه همچنین مصرف سوخت بالایی را به مالک تحمیل خواهد کرد؛ اما داوران جوایز پیشرانه برتر سال مزدا را به خاطر شجاعت محض در پیگیری طراحی وانکل و کاربردی ساختن آن تحسین کردند و پیشرانه ۱.۳ لیتری یاد شده را نیروگاهی نرم و قوی، تمیز و جمعوجور دانستند.
پیشرانه ۱.۵ لیتری تویوتا (سال ۲۰۰۴)
جوایز پیشرانه برتر سال با سیستم هیبریدی بکار رفته در تویوتا پریوس همچنان به ژاپن اختصاص یافت. این خودرو برنده عنوان کلی و سه بخش مختلف شد. در دسامبر ۲۰۰۴ بود که پریوس در مجله اتوکار به عنوان خودروی سال ۲۰۰۵ اروپا انتخاب شد و از زمان برنده شدن اولین نسل فورد فوکوس تاکنون توانست جامعترین پیروزی را به نام خود ثبت کند. از ۵۸ داور حاضر در مراسم ۳۷ نفر پریوس را به عنوان خودروی برتر انتخاب کرده بودند.
پیشرانه ۱۰ سیلندر ۵ لیتری بی ام و (سال ۲۰۰۵)
بی ام و در کل ۶۲ بار برنده کلی و بخشهای مختلف جوایز پیشرانه برتر سال شده است. این برند اولین بار در سال ۱۹۹۹ برنده چنین جایزهای شد و جایزه سال ۲۰۰۵ آن شروع کننده غلبه ۴ ساله بر این مراسم بود. نیروگاه ۱۰ سیلندر ۵ لیتری الهام گرفته از فرمول یک جزو بهترین پیشرانههای تاریخ محسوب میشود. این نیروگاه در حالت عادی قدرت ۳۹۴ اسب بخاری داشت اما زمانی که دکمه M را فشار میدادید قدرت به ۵۰۰ اسب بخار میرسید. این نسل از بی ام و M5 آخرین نسلی بود که در بطن خود نیروگاهی تنفس طبیعی قرار داده بود.
پیشرانه ۱۰ سیلندر ۵ لیتری بی ام و (سال ۲۰۰۶)
پیشرانه ۱۰ سیلندر بی ام و به حدی خوب بود که سال ۲۰۰۶ نیز برنده جایزه شد. اتوکار درباره این پیشرانه گفته بود: “این پیشرانه دندهها میجود و محدود کننده دور پیشرانه ۸۲۰۰ بسیار بدبینانه به نظر میرسد. راحتی فنی این پیشرانه فوقالعاده بوده و یکی از پتانسیلهای تردد روزمره خودرو به شمار میآید. علیرغم صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ادعایی ۴.۷ ثانیهای و زمان ۱۵ ثانیهای بسیار مضحک برای رسیدن از سکون به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، این خودرو کاملاً مطیع امر راننده بوده و شاسی بسیار خوبی دارد.”
پیشرانه ۳ لیتری توئین توربوی بی ام و (سال ۲۰۰۷)
سال ۲۰۰۷ برای بی ام و سال خوبی بود زیرا پیشرانه ۳ لیتری توئین توربوی آن پیروزی کلی را به دست آورد و پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۵ لیتری نیز توانست جایزه بهترین پیشرانه جدید را به خود اختصاص دهد. پیشرانه ۱۰ سیلندر ۵ لیتری هم جایزه بهترین پیشرانه پرفورمنس را به خانه برد. اتوکار با بررسی بی ام و ۳۳۵i گفته بود: “این پیشرانه اکثر اوقات کاملاً استثنایی عمل میکند. اگر نمیدانستید قطعاً میگفتید این پیشرانه اصلاً توربو ندارد.”
پیشرانه ۳ لیتری توئین توربوی بی ام و (سال ۲۰۰۸)
یک سال خوب دیگر برای بی ام و! پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربوی این برند برای دومین سال متوالی جایزه پیشرانه برتر سال را به خود اختصاص داد. همچنین این برند با پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری، پیشرانه ۱۰ سیلندر ۵ لیتری، پیشرانه ۲ لیتری توئین توربو دیزل و پیشرانه ۱.۶ لیتری مشترک با پژو-سیتروئن توانست جوایز بخشهای مختلف را به خود اختصاص دهد. پیشرانه ۱.۶ لیتری مشترک با فرانسویها در خودروی مینی کوپر S و کلابمن، پژو ۲۰۷ و ۳۰۸ بکار رفته بود.
پیشرانه ۱.۴ لیتری TSI فولکسواگن (سال ۲۰۰۹)
حکمرانی بی ام و بر جوایز این رویداد مهم سرانجام با ظهور پیشرانه ۱.۴ لیتری فولکسواگن پایان یافت. این پیشرانه سوپرشارژردار و توربوشارژردار علاوه بر پیروزی کلی توانست بهترین پیشرانه سبز و بهترین پیشرانه در بخش ۱ تا ۱.۴ لیتری لقب گیرد. در تصویر این بخش میتوانیم دکتر رودیگر زنگل مدیر بخش توسعه پیشرانههای بنزینی در گروه فولکسواگن را ببینیم که این جایزه را دریافت میکند.
پیشرانه ۱.۴ لیتری TSI فولکسواگن (سال ۲۰۱۰)
پیشرانه توئین شارژر فولکسواگن یکبار در سال ۲۰۱۰ برنده جایزه پیشرانه برتر سال شد. استفاده از سوپرشارژر و توربوشارژر باعث حذف نقاط ضعف انتقال قدرت میشد و این نیروگاه حسی شبیه پیشرانه تنفس طبیعی قوی را داشت. در آن زمان پیشرانه موردبحث در خودروهایی همچون سئات ایبیزا FR و کوپرا، فولکسواگن پولو GTI و اشکودا فابیا vRS بکار رفت. پیشرانه ۱.۴ لیتری مولتی ایر فیات هم در آن سال جایزه پیشرانه جدید سال را کسب کرد.
پیشرانه ۸۷۵ سیسی توئین ایر فیات (سال ۲۰۱۱)
پیشرانه ۰.۹ لیتری توئین ایر فیات در سال ۲۰۱۱ خوش درخشید. این پیشرانه کاملاً جدید با توربوی عمودی قدرت ۸۴ اسب بخاری تولید میکرد. البته یک مشکل وجود داشت و آنهم مصرف سوخت بود. فیات مدعی مصرف سوخت خوشبینانه ۴ لیتری در هر صد کیلومتر بود اما مالکان در رسیدن به مصرف سوخت زیر ۸ لیتر به تقلا افتاده بودند.
پیشرانه ۱ لیتری اکوبوست فورد (سال ۲۰۱۲)
مهندس ارشد قوای محرکه فورد در سال ۲۰۱۲ گفته بود: “هیچکسی در تاریخ یک پیشرانه ۳ سیلندر شبیه اکوبوست را نساخته است. این پیشرانه ۱ لیتری جزو پیشرفتهترین و کممصرفترین پیشرانههای تاریخ فورد به شمار میرود.” نیروگاه موردبحث تکنولوژیهای زیادی را با خود به همراه داشت و در واقع بخشی از DNA پیشرانههای آینده فورد محسوب میشد. فورد بی مکس اولین محصول این خودروساز بود که پذیرای کوچکترین پیشرانه تاریخ این خودروساز شد.
پیشرانه ۱ لیتری اکوبوست فورد (سال ۲۰۱۳)
پیشرانه اکوبوست فورد یکبار دیگر در سال ۲۰۱۳ جایزه پیشرانه برتر سال را به خود اختصاص داد. این نیروگاه ۳ سیلندر ۱ لیتری که کارهای طراحی و مهندسیاش در بریتانیا صورت گرفته بود بالاترین امتیاز را در تاریخ جوایز بینالمللی پیشرانه برتر سال به دست آورد. فورد در آن زمان گفت تولید این پیشرانه را برای پاسخگویی به تقاضاها دو برابر میکند. اتوکار هم از این پیشرانه به عنوان تغییر دهنده قواعد بازی نام برد.
پیشرانه ۱ لیتری اکوبوست فورد (سال ۲۰۱۴)
فورد یکبار دیگر در سال ۲۰۱۴ این جایزه را کسب کرد و دین اسلانیچ که جزو مدیران ارشد جوایز پیشرانه برتر سال بود اظهار داشت: “پیشرانه ۱ لیتری اکوبوست فورد یکی از بهترین مهندسیهای قوای محرکه به شمار میرود.” البته سالها بعد فورد به هزاران مشتری آسیب دیده از خرابیهای ناگهانی پیشرانههای اکوبوست غرامت داد. بیبیسی نیز بعدها با تحقیقات خود دریافت صداها پیشرانه اکوبوست فورد داغ کردهاند.
پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری بی ام و (سال ۲۰۱۵)
بی ام و در سال ۲۰۱۵ به صحنه بازگشت و پیشرانه ۳ سیلندر توربوی توئین پاور این شرکت برنده کلی لقب گرفت. این نیروگاه هیبریدی همچنین جایزه بهترین پیشرانه جدید و بهترین پیشرانه در کلاس ۱.۴ تا ۱.۸ لیتری را به خود اختصاص داد. از دیگر برندگان بخشهای مختلف جوایز میتوان به مرسدس-ای ام جی، تسلا، فراری و مک لارن اشاره کرد. فورد هم با پیشرانه اکوبوست خود پیروز بخش ۱ لیتری شد.
پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری فراری (سال ۲۰۱۶)
در سال ۲۰۱۶ و برای اولین بار شاهد پیروزی پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری توئین توربو در جوایز پیشرانه برتر سال بودیم. این کامیابی برای چهار سال پیاپی ادامه یافت. چهار جایزه برای فراری در نظر گرفته شده بود که شامل جوایز پیشرانه پرفورمنس سال، پیشرانه جدید سال، پیشرانه برتر کلاس ۳ تا ۴ لیتری و جایزه کی بود. گراهام جانسون مدیر ارشد این رویداد گفت: “این پیشرانه یک پیشرفت قابلتوجه برای پیشرانههای توربو از نظر راندمان، پرفورمنس و انعطافپذیری محسوب میشود.”
پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری فراری (سال ۲۰۱۷)
جانسون سخنان خود را اینگونه ادامه میداد: “پیشرانه فراری واقعاً بهترین پیشرانه تولیدی امروز است و برای همیشه جزو بهترین پیشرانههای تاریخ خواهد بود.” ما این پیشرانه را به خاطر عدم وجود تأخیر قابلتشخیص و ماهیت دورگیری بالا تحسین میکنیم. چنین ویژگیهایی معمولاً در پیشرانههای تنفس طبیعی دیده میشوند. نیروگاه آهنین فراری قدرت ۶۶۱ اسب بخاری تولید میکند و درعینحال مصرف سوخت ترکیبی آن میتواند حدود ۱۱.۳ لیتر در هر صد کیلومتر باشد.
پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری فراری (سال ۲۰۱۸)
چنین پیشرانهای شایسته توجه بیشتر است. نیروگاه F154 CB نصب شده در فراری ۴۸۸ GTB از زاویه ۹۰ درجهای استفاده میکند و دارای میللنگ تخت، طراحی خاص سیلندر و توربوهای توئین اسکرول است. همانطور که گفته شد پیشرانه موردبحث قدرت ۶۶۱ اسبی را در دورهای ۶۲۰۰ تا ۸ هزار تولید میکند. ۴۸۸ GTB با این نیروگاه فوقالعاده در عرض ۳ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد.
پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری فراری (سال ۲۰۱۹)
اتوکار میگوید: “دستاورد بزرگتر فراری این است که ۴۸۸ GTB را به بهترین پیشرانه توربوی کنونی مجهز کرده است. چندین خودروساز از پیشرانههای تنفس طبیعی دل کنده و روی به نمونههای توربو آوردهاند اما در بین آنها پیشرانه ۴۸۸ به خاطر تأخیر کم توربو و شتاب فوقالعاده برجسته میشود.”