ارسال پیام نخست وزیر مجارستان به پوتین تکذیب شد


ارسال پیام نخست وزیر مجارستان به پوتین تکذیب شد

ارسال پیام از سوی «ویکتور اوربان»، نخست وزیر مجارستان به پوتین تکذیب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی «ولادیمیر پوتین»، روز دوشنبه به برخی خبرها درباره ارسال پیام نخست وزیر مجارستان به پوتین واکنش نشان داد.

سخنگوی کاخ کرملین با تکذیب ارسال پیام از سوی نخست وزیر مجارستان به پوتین گفت: «ویکتور اوربان»، نخست وزیر مجارستان که برای شرکت در مراسم تشییع جنازه میخائیل گورباچف، رهبر فقید اتحاد جماهیر شوروی به مسکو سفر کرده بود، هیچ پیامی به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تحویل نداده است.

مجارستان که عضو اتحادیه اروپاست، از زمان عملیات نظامی روسیه در اوکراین، روابط خود با مسکو را حفظ کرده و این موضع‌گیری باعث ایجاد تنش با متحدان اروپایی‌اش شده که خواستار رویکردی سخت‌گیرانه‌تر علیه روسیه هستند.

مجارستان نزدیک به ۸۵ درصد وابسته به گاز روسیه است و تاکنون قاطعانه مخالفت خود را با اقدام اتحادیه اروپا برای تحریم واردات گاز روسیه اعلام کرده است. مجارستان مطابق قرارداد ۱۵ ساله با شرکت گازپروم روسیه که پارسال امضا شد، هرساله ۳.۵ میلیارد متر مکعب گاز دریافت می‌کند.

پیشتر نیز نخست وزیر مجارستان در سخنانی خطاب به رهبران اروپایی اعلام کرده بود که این کشور با هرگونه تحریم اتحادیه اروپا بر بخش انرژی روسیه مخالف است و به همین دلیل است که کشورش دستور مسکو مبنی بر پرداخت هزینه واردات گاز به روبل روسیه را خواهد پذیرفت. اوربان توضیح داد که مجارستان تسلیم فشار نخواهد شد و از محدودیت‌های عرضه نفت و گاز از روسیه حمایت نخواهد کرد زیرا این یک "خط قرمز" برای مجارستان است.

اوربان همچنین گفته است که مجارستان از واشنگتن پیروی نخواهد کرد و به ممنوعیت تجارت انرژی با روسیه نخواهد پیوست. وی تاکید کرد: «این موضوع قابل بحث نیست» زیرا «بار اقتصادی و سیاسی غیرقابل تحمل برای مجارستان خواهد داشت». نخست وزیر مجارستان همچنین خاطرنشان کرد که ۸۵ درصد کل گاز مصرفی در مجارستان از روسیه تأمین می‌شود و ۸۵ درصد از خانوارهای مجارستانی از گاز استفاده می‌کنند.

پیش از این نیز در ۶ آوریل، «پیتر سیجارتو»، وزیر امور خارجه مجارستان گفته بود که قراردادهای گاز موضوعی بین کشورش و روسیه است و اتحادیه اروپا «هیچ نقشی» در این توافق ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید