ذخیره حجم آب پشت سد الغدیر ساوه 64 میلیون متر مکعب است


ذخیره حجم آب پشت سد الغدیر ساوه 64 میلیون متر مکعب است

اراک- مدیرعامل آب منطقه ای مرکزی ذخیره آب پشت سد الغدیر ساوه را ۶۴ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: ورودی حجم آب امسال به این سد ۲۹ میلیون متر مکعب بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عزت الله آمره ای گفت: ورودی حجم آب سد الغدیر ساوه در سال آبی جاری به ۲۹ میلیون متر مکعب رسیده است.

آمره ای افزود: این حجم ورودی سیلاب‌ها در سال ۹۹، حدود ۲۴۰ میلیون متر مکعب و در سال گذشته، ۷۷ میلیون متر مکعب بود که این حجم نیز متأثر از عملکرد حاصل از سیلاب‌های سال ۹۸ و ۹۹ بوده و در عین حال هم اکنون تنها ۶۴ میلیون مترمکعب آب در این سد باقی است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای مرکزی عنوان کرد: از حجم باقی مانده برای مصرف کشاورزی در حدود ۴.۵ متر مکعب بر ثانیه و برای شرب شهرستان ساوه نیز ۵۰۰ لیتر بر ثانیه رها سازی می‌شود.

وی ادامه داد: کاهش بارندگی‌ها باعث کاهش حجم ورودی به این سد در سال گذشته شده و علی‌رغم تصور عموم سیلاب تابستانه اخیر تنها ۲.۵ میلیون مترمکعب آب را به سد ساوه اضافه کرده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه مرکزی با اشاره به بارندگی‌های سال آبی گذشته یادآور شد: حدود ۱۷۰ میلیمتر در سطح شهرستان ساوه بارندگی داشتیم که این آمار در مقایسه با درازمدت، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد که این امر در دبی ورودی به سد الغدیر نیز تأثیر شدید داشته به طوری که در بعضی از سال‌ها دبی ورودی در این فصل به حدود ۱۵ مترمکعب بر ثانیه رسیده که متأسفانه در شرایط حاضر متوسط دبی ورودی کمتر از ۶۰۰ لیتر در ثانیه است.

آمره ای با اشاره به پیش بینی‌های صورت گرفته در خصوص کاهش مخزن سد خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاع رسانی قبلی، تأمین آبی برای کشت پاییزه صورت نگرفته و به نظر می‌رسد با تداوم این وضعیت در سال آبی پیش رو نیز شرایط برای کشت پاییزه از محل سد ساوه مهیا نمی‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی