برگزاری سی و هفتمین مراسم شب شعر عاشورایی شیراز


برگزاری سی و هفتمین مراسم شب شعر عاشورایی شیراز

شیراز - سی و هفتمین مراسم شب شعر عاشورایی شیراز ۱۶و۱۷ شهریورماه جاری در تالار حافظ شیراز برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دبیران علمی و ادبی ستاد شب شعر عاشورا بعد از ظهر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران ضمن تشریح برنامه‌های دوره سی و هفتم از مردم شیراز دعوت کردند با حضور در مراسم از سفره روضه حضرت سیدالشهدا امام حسین علیه السلام بهره مند شوند.

احد ده بزرگی دبیر علمی شب شعر عاشورا اظهار داشت: شب شعر عاشورا به عنوان مستمرترین و باسابقه‌ترین حرکت ادبیات آئینی و غیردولتی جایگاه ارجمندی به عنوان عزاداری فرهیختگان و اعتکاف ادبی شاعران را کسب کرده و اگرچه امسال از تالار حافظ استفاده کرده ایم اما همچنان مردمی، مستقل و غیر دولتی است.

وی با اشاره به موضوع مراسم امسال افزود: امسال موضوع محوری برنامه (حواریون حسین) است که به مسیحیت و عاشورا و شهدا و چهره‌های مؤثر مسیحی واقعه عاشورا از جمله وهب، راهب مسیحی دیر و سفیر مسیحی روم در دربار یزید می‌پردازد که همگی جانشان به آفتاب نام مبارک حضرت سیدالشهدا نور رو روشنی گرفت.

دبیر علمی ستاد شب شعر عاشورا ادامه داد: خوشحالیم در سومین حرم حضرات اهل بیت عصمت و طهارت در ایران و دیار حضرت احمدبن موسی علیه السلام شاهچراغ و امامزادگان جلیل القدر با زبان شعر به تماشای همه ی فضیلت‌ها و زیبایی‌ها در قامت نام خورشیدی امام عاطفه‌ها بپردازیم.

ده بزرگی در تشریح برنامه‌های شب شعر سی و هفتم گفت: چهارشنبه و پنجشنبه جاری پس از نماز مغرب و عشا و از ساعت ۲۰ مراسم شب شعر با قرائت حدیث شریف کسا و سپس شعر خوانی شاعران منتخب سراسر کشور در تالار حافظ واقع در چهارراه حافظیه شیراز برگزار خواهد شد.

وی گفت: در روز پایانی حضور مهمانان در شیراز مراسم عزاداری سنتی و تربت نوشان برگزار خواهد شد و شاعران پیمان خواهند بست تا در حوزه‌ی ادبیاتعاشورایی و اهل بیتیبه خلق آثار ماندگار بپردازند. همچنین موضوع محوری مراسم سال آینده نیز اعلام خواهد شد تا به نوعی اختتامیه ی دوره‌ی سی و هفتم و آغاز سال سی و هشتم شب شعر عاشورا باشد.

پرداختن به دغدغه‌های علمی ادبیات از نقاط شاخص شب شعر عاشوراست

در ادامه هاشم کرونی دبیر ادبی مراسم نیز پرداختن به دغدغه‌های علمی ادبیات عاشورایی از نقاط شاخص شب شعر عاشورا در قیاس با برنامه‌های مشابه دانست و اظهار داشت: برای نیل به این هدف مثل هر سال کتاب پیش کنگره منتشر کردیم که کتاب امسال حواریون حسین به قلم دانشمند عاشورایی دکتر محمدرضا سنگری بود.

وی افزود: این اثر از مدتها قبل به دو شکل چاپی و اینترنتی از طریق سایت، وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی وب و همراه در اختیار شاعران قرار گرفت تا متناسب با موضوع منابع صحیح تاریخی و معرفتی در دسترس شاعران خصوصاً شاعران جوان باشد. همچنین در طول مراسم گعده ها و حلقه‌های معرفتی ویژه ای با حضور بزرگان معارف و ادبیات عاشورایی ویژه شاعران برگزار خواهد شد.

دبیر ادبی شب شعر عاشورا افزود: همچنین به روال سالانه کتاب اشعار دوره‌ی سی و ششم با عنوان (دریغ) منتشر شده و همزمان با مراسم عرضه خواهد شد. این آثار همچنین از طریق نرم افزارهای عرضه الکترونیکی کتاب به صورت کتاب الکترونیکی نیز عرضه شده و خواهد شد.

وی گفت: از جمله برنامه‌های دیگر مراسم امسال فراخوان شب شعری در فضای دانشگاهی بود که با دبیری شاعر توانمند عاشورایی سیدمحمدامین جعفری حسینی و به همت دانشگاه علوم پزشکی شیراز که در این زمینه سابقه و پیشینه دارد اعلام شد و همزمان با مراسم برگزیدگان آن نیز معرفی خواهند شد که هدف ما همراهی و حمایت از حرکت‌های فاخر مذهبی، ادبی در فضای دانشگاهی شیراز است.

کرونی با اشاره به حضور شاعران سراسر کشور در مراسم گفت: امسال علاوه بر منتخبین فراخوان، شاعران برجسته و اساتید شناخته شده ای نیز مهمان مراسم هستند که از ان جمله می‌توان به اساتید سیدمهدی شجاعی، دکتر محمدرضاسنگری، دکتر مصطفی رحماندوست، مصطفی محدثی خراسانی، افشین علا، قاسمعلی فراست، حامد عسکری، سیدحسین متولیان، دکتر رضا بیات، میلاد عرفان پور، محمود حبیبی کسبی، هادی جانفدا، امیر مرزبان، مجتبی خرسندی، امیر رسولی، حامد حجتی و … اشاره کرد.

وی از عموم علاقه مندان فرهنگ عاشورایی و ادب دوستان شیراز دعوت کرد با حضور در مراسم امسال از فضای معنوی آنکه برگرفته از وجود امام فضیلت و زیبایی وجود مقدس حضرت سیدالشهدا اباعبدالله امام حسین علیه السلام است بهره مند گردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فدراسیون کشتی: یزدانی در صورت آمادگی به المپیک می‌رود