نقاط ضعف حضور رئیس بنیاد شهید در خراسان شمالی/ آمار دهی کافی نیست


نقاط ضعف حضور رئیس بنیاد شهید در خراسان شمالی/ آمار دهی کافی نیست

بجنورد- کانون یادگاران شاهد بجنورد در بیانیه‌ای به تشریح نقاط ضعف سفر رئیس بنیاد شهید به خراسان شمالی پرداخت و برخی از مهم‌ترین خواسته‌های جامعه ایثارگران را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، کانون یادگاران شاهد بجنورد در بیانیه ای نسبت به حواشی حضور سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خراسان شمالی واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است:

تشریف فرمایی معاون رئیس جمهور و ریاست محترم بنیاد شهید کشور به استان خراسان شمالی در میان اقشار مختلف طنین متفاوتی داشت.

ایشان با حضور در جلسه‌ی شورای ترویج فرهنگ و ایثار، افتتاح مهمانسرای مجتمع ایثار (که از سال ۹۸ مورد بهره برداری قرار گرفته بود) و دیدار با معدود خانواده‌های شهدا و ایثارگران و طی نشست خبری در برنامه شب‌های اترک جهت ارائه گزارش، سفر خود را با شرکت در یادواره شهدای روستای خرق در فاروج به پایان رساند.

نفس حضور مسئولین کشوری در استان‌های کم برخوردار با ارزش و مایه برکت است اگر البته مدیران استانی از این فرصت برای حمایت از جریان ایثار و شهادت گامی بردارند.

چند نقد کوتاه و همیشگی نیز به حوزه‌ی اقدامات رؤسای چنین نهادی وارد است که به نظر می‌رسد سفر دکتر قاضی زاده نیز از آن رهایی نیافته است.

اولاً ارائه ی گزارش‌های آماری کلی و غیر تفکیک شده ی برخی مسؤولین محلی در خصوص خدمات حوزه‌ی ایثار و شهادت (مثل تصدی ۷۳ درصدی ایثارگران و فرزندان شاهد در مسوولیت‌های مدیریتی استان) که با ارائه ی آن دچار دو مشکل هستیم: ابتدا برخی در عموم جامعه با خواندن چنین اخباری بیش از پیش به جایگاه خانواده‌ی شهدا و ایثارگران بخل ورزیده و حرف و حدیث‌های همیشگی «که هرچه هست از آنِ این قشر است» را دامن می‌زند؛ و نکته بعد اینکه همین خبر در میان خود ایثارگران، خصوصاً خانواده‌های مظلوم شهدا بازخورد نامطلوبی دارد چرا که به اعتقاد و تجربه‌ی آنها، اکثر خدمات «به نام آنها هست اما به کام سایر اقشار» پیش می‌رود؛ (مدارس شاهد کنونی، استخر و اقامتگاه ایثار، بانک دی و سهمیه‌های استخدامی و دانشگاهی برخی از این موارد هستند).

مورد سوم، غفلت همیشگی مدیران ارشد بنیاد از ارتباط نظام مند و بی پرده با جامعه‌ی هدف است. حضور در شورای ایثار که حلقه ی مدیران را شامل می‌شود امری مطلوب است اما لازم است قبل از آن و برای همیشه و پیوسته ارتباط یا نمایندگان جامعه‌ی ایثارگری به صورت صمیمی و بی پیرایه برگزار شود (ظاهراً این مورد تدارک دیده شده بود اما به دلایل همیشگی برگزار نشد).

مهمترین موضوع درباره ی سفر رؤسای حوزه‌ی ایثار این است که متأسفانه در این وقایع و به طور کل خدمت رسانی به جامعه هدف (مثل وام‌ها و بازنشستگی و مسکن دولتی و سهمیه و …) به جای اطلاع رسانی اختصاصی و به دور از هیاهوی رسانه‌ای به جامعه‌ی هدف، بیش از هر چیز عموم جامعه از این موارد مطلع می‌شوند و نتیجه آن می‌شود که مردم عادی از خدمات مطلع و طبعاً بخشی هم به دلیل تنگ نظری‌های شخصی یا سیاسی، معترض هستند؛ حال آنکه خود جامعه‌ی ایثارگری نه آنچنان که باید از خدمات مطلع نمی‌شود و بدتر اینکه بعضاً در مواردی اصلاً خبری عینی از خود خدمات هم نیست. (مانند سخنان دکتر قاضی زاده در برنامه تلوزیونی مبنی بر اعطای احتمالی خودرو به جامعه ایثارگری).

لذا ضمن خدا قوت به دست اندرکاران دعوت از ریاست محترم بنیاد شهید و آرزوی با برکت بودن سفر ایشان به استان، توصیه می‌شود اولاً عزیزان برای شفافیت خدمت رسانی به خانواده‌ی شهدا، آمار و اطلاعات ایشان را تفکیک شده از سایر اقشار محترم ایثارگری منعکس کنند.

ثانیاً سفرها را به دور از هیاهوی رسانه‌ای عمومی و با اطلاع جامعه ایثارگری برگزار نمایند تا خیر طبیب به دردمند واقعی برسد و حواشی عمومی نیز کمتر ایجاد شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


مردم جاجرم از خادمان رضوی میزبانی کردند