موکب مجازی «فانوس» هم به یاری اربعینی‌ها آمد


موکب مجازی «فانوس» هم به یاری اربعینی‌ها آمد

مدیر پروژه نرم افزار اربعینی «فانوس» گفت: این نرم افزار می‌تواند خدمت دهنده و خدمت گیرنده را در پیاده روی اربعین به یکدیگر نشان دهد.

موکب مجازی «فانوس» هم به یاری اربعینی‌ها آمد

مقداد احمدی در تشریح فعالیت‌های نرم افزار فانوس به خبرنگار ایران اکونومیست گفت: سال‌ها در فضای کارهای جهادی می‌دیدیم، به نسبتی که نیاز وجود دارد، خدمت دهنده نداریم؛ هنگامی که سازمان‌ها وارد این فضا می‌شوند ظرفیت‌هایشان محدود است. اما اتفاقی که می‌افتد این است که مردم به یکدیگر خدمت می‌دهند و این خدمت به زائر اباعبدالله(ع) طوری ارائه می‌شود که آن فرد این خدمت را شاید هیچ‌جای دیگر اینطور تجربه نکند. این مدل برای ما خیلی جلب توجه کرد.

وی درباره این که نرم افزار فانوس چگونه قرار است این تسهیل گری را انجام دهد،‌گفت: در نرم افزار فانوس یک بستری را آماده کردیم تا افرادی که دوست دارند در این فضا خدمت کنند؛ خدمت خودشان را به زائری که نیازمند آن خدمت هست، ارائه کنند. این خدمات از کارهای خیلی ساده مانند هل دادن ویلچر، حمل بار و یا حتی حضور در یک موکب به عنوان یک خادم ساده، تا حضور یک پزشک متخصص برای ارائه خدمات درمانی، می‌تواند باشد.

احمدی افزود: از این ظرفیت در مدل‌های سنتی نمی توان بهره گرفت. درصدد بودیم، ابزار بکارگیری آن ایجاد شود و بخشی از ظریفیت اربعین اینگونه با کمک این نرم افزار احیا شود. در نرم افزار فانوس تیمی که پای کار آمد با همین مدل اربعینی آمد، حول همین فضای اربعین شکل گرفت. افرادی نخبه‌ که عموماً فارغ التحصیل‌های دانشگاه شریف و تهران بودند و در فضای اربعین حول ماجرای امام حسین (ع) با هم آشنا شده بودند و جمعشان شکل گرفته بود، تصمیم گرفتند که نرم افزار فانوس را ایجاد کنند. مثل یک موکبی که در واقع به زوار خدمت می‌کند این افراد تصمیم گرفتند که بخشی از وقتشان را طی سال پای این نرم افزار بگذارند؛ با اینکه در واقع محل کار و پروژه مشترک هم نداشتند خود این فضای اربعین باعث شد که افراد مختلف بیایند پای کار و هر کدامشان یک گوشه این کار را دست بگیرند تا اپلیکیشن فانوس شکل بگیرد.

مدیر نرم افزار درباره هزینه های ساخت فانوس گفت: در واقع خود اپلیکیشن فانوس در فضایی ایجاد شده که می‌خواهد آن را ترویج کند. تا الان شاید بشود گفت که برای اپلیکیشن فانوس حدود ۵ میلیارد تومان هزینه نرم افزاری شده (بدون در نظر گرفتن هزینه های زیرساخت و سخت افزار) اما هزینه به شکلی بوده که تا حالا یک ریال هم بابتش پرداخت نشده و آدم‌ها در قالب خدمت این سرویس را ارائه داده‌اند.

موکب مجازی «فانوس» هم به یاری اربعینی‌ها آمد

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که وجه تمایز فانوس با دیگر اپلیکیشن‌های اربعینی که خدمات و موکب‌های مسیر را معرفی می‌کنند چیست، گفت: وجه تمایز نرم‌افزار فانوس با دیگر نرم افزارها در این است که نرم افزارهای دیگر سعی می‌کنند تا با ارائه یک سری اطلاعات به زائرین، سفر را برای آنها راحت کنند. اما نرم افزار فانوس سعی می‌کند ظرفیت‌هایی که وجود دارد و کسی از آنها اطلاعی ندارد و نیاز به این ظرفیت‌ها هم بسیار زیاد است، در معرض دید کاربران قرار بدهد و در این فضا خدمت‌دهنده و خدمت گیرنده را به یکدیگر وصل کند.

احمدی گفت: فانوس تسهیل گر سفر هم می‌شود، اما بیشتر در واقع نگاهش این است؛ افرادی که در این سفر می‌توانند خدمتی ارائه دهند؛ از این ظرفیت‌شان استفاده شود. در حالی که شاید در حالت عادی، این شرایط برایشان مهیا نبود. ما فکر نمی‌کنیم اربعین یک رخداد دوهفته‌ای باشد. نگاه ما این است که اربعین ماجرایی خدایی است که پروردگار جلوی چشم انسان گذاشته و در این دو هفته باید سعی کنیم فرهنگ خدایی رو درست و دقیق یاد بگیریم، تا در موضوعات مختلف همچون حوادث طبیعی و انسان ساخت و موضوعات محرومیت زدایی، فرهنگ نشات گرفته از اربعین تداوم یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری