رعایت اصول خلاصه نویسی


رعایت اصول خلاصه نویسی

اصول خلاصه نویسی به داوطلبان کنکور در هر رشته و هر مقطعی کمک می کند تا بتوانند از زمان خود بیشترین استفاده را بکنند. گاهی بدون خلاصه نویسی خواندن کتاب ها و جزوات بسیار حجیم در زمان کم پیش از آزمون کنکور ناممکن به نظر می رسد. اما با خلاصه نویسی...

اصول خلاصه نویسی به داوطلبان کنکور در هر رشته و هر مقطعی کمک می کند تا بتوانند از زمان خود بیشترین استفاده را بکنند. گاهی بدون خلاصه نویسی خواندن کتاب ها و جزوات بسیار حجیم در زمان کم پیش از آزمون کنکور ناممکن به نظر می رسد. اما با خلاصه نویسی می توان به طرز معجزه آسایی از پس مطالعه کتاب ها بر آمد. لازم نیست شما همه این اصول را یاد گرفته باشید. می توانید روی افراد حرفه ای در این حوزه حساب کنید. برای ثبت سفارش خلاصه نویسی هر کتابی با هر موضوعی می توانید به ایران تایپیست مراجعه کنید.

اصول خلاصه نویسی چیست؟

اصول خلاصه نویسی برای بهتر به خاطر سپردن مطالبی که باید مطالعه شود به کار می روند. این کار با یادداشت برداری از مطالب همراه است. کسی که کار خلاصه نویسی را انجام می دهد با محتوای متن کاملاً آشنایی دارد. او در زمان مطالعه دقیق متن این توانایی را دارد که مطالب مهم را از داخل آن استخراج کند. برای خلاصه نویسی می توان از تکنیک های مختلفی تبعیت کرد. یکی از پرکاربردترین آنها نقشه کشی ذهنی است. با این شیوه می توان مطالبی با حجم زیاد را در صفحات کمی خلاصه کرد. استفاده از شیوه تغییر لحن نیز می تواند به کسانی که به دنبال خلاصه مطالب هستند کمک کند. در این روش، کافی است که خواننده متن را به زبان خودش یادداشت کند. زبانی که درکش برای او ساده و قابل فهم است.

رعایت اصول خلاصه نویسی

حتی در خلاصه نویسی می توان از کلمات هم معنی هم استفاده کرد. یعنی می توان به جای کلمات سخت و دشوار کلمه هایی هم معنی اما ساده تر و پرکاربردتر را آورد. استفاده از کلماتی که به خاطر سپردن آنها راحت تر است در خلاصه نویسی راهکار بسیار کارآمدی محسوب می شود. در تکنیک های اصول خلاصه نویسی مهم ترین مسئله توجه به کلمات کلیدی و نکات مهم متن است. حتی می توانید آنها را به شکل نمودار درختی بکشید تا زمان کمی برای مرورشان نیاز داشته باشید.

رعایت اصول خلاصه نویسی

رعایت اصول خلاصه نویسی

آیا رعایت اصول خلاصه نویسی در یادگیری بیشتر مؤثر است؟

اصول خلاصه نویسی را در واقع می توان روش هایی دانست که با آنها می توان متن را کوتاه تر و فهم پذیرتر کرد. رعایت این اصول می تواند در یادگیری بیشتر متن کمک کننده باشد. بسیاری از آنها که در زمان خواندن یک متن از روی آن یادداشت بر می دارند و مطالب مهم را در یک گوشه می نویسند شاید ندانند که در حال خلاصه نوشتن هستند. در واقع، می توان گفت که خلاصه نویسی چیزی جز این نیست. اما می توان از خلاصه هایی که بقیه تهیه کرده اند نیز استفاده کرد. در مراکز تخصصی مانند ایران تایپیست می توان افرادی را یافت که با همه روش های خلاصه نویسی آشنایی دارند و می توانند به بهترین شکل ممکن از روی کتاب، جزوه یا هر نوع متنی که به آنها داده می شود خلاصه تهیه کنند.

روش های خلاصه نویسی این کار را ساده تر کرده اند. کسی که می خواهد یک کتاب با تعداد صفحات زیاد را به یک جزوه پرمحتوای کم حجم تبدیل کند به طور قطع با آگاهی از اصول خلاصه نویسی در زمان کمتر و بهتر می تواند این کار را پیش ببرد.

اصول خلاصه نویسی و یادداشت برداری کنکوری

اصول خلاصه نویسی برای آنها که می خواهند در آزمون کنکور شرکت کنند می تواند به صرفه جویی در زمان منجر شود. خیلی از داوطلبان کنکور عادت به حاشیه نویسی دارند که خود یک شیوه از خلاصه نوشتن به شمار می رود. نوشتن نکته های مهم در حاشیه برای مرور دوباره مفید است. یکی دیگر از راهکارها کشیدن جدول است. برای دسته بندی کردن مطالب مهم می توان آنها را در جدول قرار داد. می توان نکته های مهم یک مبحث را در یک جدول جای داد و به خوبی برای یادآوری از آنها استفاده کرد. البته این دسته بندی می تواند لزوماً به شکل جدول نباشد. می توان تنها با خلاصه کردن متن و تبدیل کردن آنها به دسته های کوتاه تر این کار را انجام داد.

برخی دیگر از داوطلبان کنکور این کار را با های لایت کردن و علامت زدن متن می کنند. اصول خلاصه نویسی می تواند برای هر کسی به شیوه ای که با آن راحت تر است اعمال شود. مرور یادداشت ها یکی از راهکارهایی است که همیشه کارآمد بوده است. اگر زمانی برای این کار ندارید، می توانید برای داشتن یک خلاصه حرفه ای به افراد متخصص مراجعه کنید.

مهم ترین روش های خلاصه نویسی ویژه دروس انسانی و تجربی

اصول خلاصه نویسی برای درس های تجربی و انسانی تفاوت چندانی در کل با شیوه های دیگر ندارد. برای این کار می توان در زمان مطالعه دروس مطالب مهم را در یک برگه جدا یا در حاشیه کتاب نوشت. خلاصه باید کوتاه و مختصر اما دارای مطالب کلیدی و مهم باشد. مثل بخش هایی که از آنها در تست های کنکور سؤالات بیشتری را دیده اید. شاید لازم نباشد برای مطالعه همه دروس همه مثال ها را بخوانید. برای برخی دروس مانند زبان و ادبیات و عربی می توانید از نوشتن معنای کلمات به صورت یادداشت جداگانه استفاده کنید. برای نوشتن خلاصه از روی درس هایی که نیاز به حفظ کردن دارند بهتر است قبلاً یک بار کتاب را خوب مطالعه کرده باشید. خلاصه نوشتن کپی کردن مطالب کتاب نیست و باید بتوان به شکل های مختلف مطالب پیچیده را سهل تر کرد.

رعایت اصول خلاصه نویسی

خلاصه برداری کتاب فیزیک

3 تکنیک اصولی خلاصه برداری کتاب فیزیک

اصول خلاصه نویسی کتابی مثل فیزیک ممکن است کمی به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. 3 تکنیک که برای درس فیزیک مورد استفاده قرار می گیرد عبارت اند از:

  • علاوه بر فرمول ها که باید به طور منسجم در یادداشت آورده شوند، لازم است که برای هر کدام دست کم یک مثال هم ذکر شود.
  • نیازی به نوشتن همه جزئیات در خلاصه نیست. نوشتن فرمول های کلی کفایت می کند تا با دیدن آنها بتوانید مطالب دیگر را به یاد آورید.
  • استثناها را در خلاصه بیاورید. در کنکور کمتر از قواعد کلی و بیشتر از استثناها سؤال آورده می شود.

برای این که بتوانید زمان بیشتری را برای تست زدن بگذارید، یکی از راه ها برون سپاری کار خلاصه نویسی به افراد و مراکز حرفه ای است. یکی از این مراکز ایران تایپیست است که می توانید برای ثبت سفارش همه درس های کنکور سری به نشانی https://irantypist.com بزنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)