توضیحات همسر خزعلی درباره کسب و کار فرزندش در کانادا/ انتقاد قالیباف از شیطنت رسانه‌ها پیرامون رباگرفتن بانک‌ها/ روایت صالح‌آبادی از نحوه تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری


توضیحات همسر خزعلی درباره کسب و کار فرزندش در کانادا/ انتقاد قالیباف از شیطنت رسانه‌ها پیرامون رباگرفتن بانک‌ها/ روایت صالح‌آبادی از نحوه تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۳۰ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۲ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۴ هزار و ۲۴۳ نفر رسید.

همچنین در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز نیست. ۳۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۴۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۷۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۵ میلیون و ۵۶ هزار و ۳۰۰ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۹۱۶ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۹۹ هزار و ۱۷۵ نفر نیز دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

در شبانه روز گذشته نیز ۱۹ هزار و ۴۱۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۳۹۱ دُز رسید.

***

توضیحات همسر خزعلی درباره کسب و کار فرزندش در کانادا

این روزها اخبار مختلفی در مورد فعالیت سید حمیدرضا رضازاده فرزند انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در یک شرکت دانش‌بنیان و حضور او در کانادا مطرح است که بازتاب‌های مختلفی در رسانه‌ها به همراه داشته است.

یکی از موضوع‌های مطرح شده این است که در سال 97 و همزمان با انحلال شرکت سامانه همراه پیچک سید حمیدرضا رضازاده، فرزند خانم خزعلی ایران را به مقصد کشور کانادا ترک کرده و در حال حاضر سرپرستی بخشی از یک شرکت تولید فیلترشکن با نام بترنت (betternet) را برعهده دارد.

در همین زمینه سید محمدرضا رضازاده همسر معاون رئیس جمهور در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به مسائل طرح شده در خصوص مهاجرت فرزندش و فعالیت در شرکتی موسوم به بترنت اظهار داشت: با یک جستجوی ساده در اینترنت و بررسی مطالب، مشخص خواهد شد که مالکیت بترنت در شش سال گذشته، قبل از ورود سید حمیدرضا به کانادا چند بار جابه‌جا شده و هم اکنون متعلق به شرکت pango زیر مجموعه شرکتی به نام Aura است.

رضا زاده تصریح کرد: ادعای صورت گرفته در مورد مالکیت و مسئولیت سیدحمیدرضا بر بترنت که تصویر آن مکررا در حال پخش است برگرفته از وب سایت‌هایی است که صرفا اطلاعات موجود در اینترنت را فارغ از معتبر بودن یا نبودن منابع اصلی جمع‌آوری می‌کنند که بخشی از این اطلاعات می‌تواند درست باشد و برخی هم نامعتبر است.

همسر انسیه خزعلی با اشاره به اینکه بخشی از این مطالب با استناد به سایت‌های نشردهنده روزمه طرح شده، خاطرنشان کرد: فرزندش در هیچ یک از این سایت‌ها که به اشتباه سایت‌های رزومه آنلاین تعبیر شده صفحه شخصی ندارد و این حق برای ایشان محفوظ است که با تماس با این سایت‌ها و احراز هویت خویش، درخواست برداشتن صفحه مرتبط با خود را انجام دهند.

رضازاده افزود: شرکت حمیدرضا از ابتدای تأسیس، بازار کشورهای خارجی را مورد هدف قرار داده و هیچ فعالیتی در بازار ایران نداشته است. هیچ‌گاه به کاربران ایرانی خدمات "وی‌پی‌ان"، چه رایگان چه پولی، ارائه نکرده و قوانین هیچ کشوری را نقض نکرده است. ماهیت اصلی وی پی ان برای حفظ حریم شخصی آنلاین افراد می‌باشد و کاربرد اصلی آن در دنیا بهره‌جویی به مثابه «فیلترشکن» نیست.

***

انتقاد قالیباف از شیطنت رسانه‌ها پیرامون رباگرفتن بانک‌ها

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جمع مدیران عامل بانک های خصوصی کشور ضمن تشکر از فعالیت های شبکه بانکی کشور گفت: امروز بار اصلی اقتصاد کشور بر دوش بانک هاست که هم در حوزه مسائل داخلی کشور که فعالیت هایی را حتی خارج از حیطه ماموریت ذاتی خود انجام می دهند و هم باید جور عدم سرمایه گذاری خارجی را به دوش کشیده و جبران کنند، لذا جای خداقوت دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات نظام بانکداری کشور ادامه داد: همانطور که حاضرین هم اشاره کردند به دلایل مختلف نارضایتی عمومی وجود داشته و هر کسی از ظن خود درخصوص بانک ها مطالبی را مطرح می کند، اما وقتی با دقت به این موضوعات نگاه می کنیم، می بینیم دلایلی نیز وجود دارد که چنین صحبت ها و گلایه هایی مطرح می شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از رسانه ها حرف های بنده را درخصوص ربوی بودن فعالیت بانک ها به صورت نادرست منتشر کردند، افزود: رسانه ها در این خصوص شیطنت کردند و صحبت ها را تقطیع کرده و در کنار یکدیگر قرار دادند که اگر مطالب به صورت کامل منتشر می شد، تضادی در آنها وجود نداشت. منظور بنده این بود که همه عقود و عملیات بانکی بدون ربا و مبتنی بر فقه اسلامی و احکام مراجع بوده و هیچ شکی در آن نیست، اما این موضوع را همه ما می دانیم که در مرحله آخر که در پیشخوان شعب بانک ها اقداماتی انجام می شود، عملاً بخشی از قراردادهایی که منعقد می شود، هم طرف بانک و هم مشتری می داند که مبلغ دریافتی در محل دیگری هزینه می شود، همچنین در بخش های دیگری مانند بازار سرمایه، بانک ها به گونه ای عمل می کنند و شبهاتی در این حوزه وجود دارد و نباید منکر آن شویم البته باید دقت و توجه کنیم که این گونه رفتارها، زحمات شبکه بانکی را بی اثر می کند.

***

تاکید رئیسی بر توجه به نخبگان

سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت با اشاره به افتخارات بزرگ علمی در دانشگاه‌های کشور، تبیین این اقدامات و دستاوردها را برای امیدآفرینی در جامعه به ویژه در میان قشر نخبگانی ضروری دانست و از همه دستگاه‌های اجرایی کشور بویژه نهادهای تبلیغاتی و رسانه‌ای خواست با بیان واقعیات این پیشرفت‌ها و همچنین معرفی چهره‌های موفق در کشور، دشمن را در رسیدن به اهداف خود در ناامید کردن جامعه ناکام گذاشته و جامعه نخبگانی را بیش از پیش امیدوار کنند.

رئیس جمهور در عین حال بر تامین نیازها و مطالبات نخبگان و دانشگاهیان تاکید کرد و گفت: توجه به نخبگان فقط با حرف و سخن تحقق نمی‌‌یابد و باید نیازهای معیشتی و شغلی آنها را نیز تامین کنیم تا زمینه خدمت و فعالیت آنها در کشور تسهیل شود.

***

مقدمات حضور رئیسی در نیویورک انجام شده است

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی رییس دفتر رییس جمهور در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر سیدابراهیم رئیسی به ازبکستان و حضور در اجلاس سازمان شانگهای اظهار کرد: چون فرایند عضویت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان کلیاتش به تصویب رسیده است و امسال هم سند عضویت جمهوری اسلامی ایران براساس مصوبه هیات وزیران به تصویب آنان رسیده است، از سوی وزیر خارجه ایران و وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان شانگهای به امضاء می‌رسد و یک موفقیت خوبی برای ما خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره شایعات مربوط به صادر نشدن ویزا برای رییس‌جمهوری جهت حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک آمریکا، تصریح کرد: اجازه دهید توضیح موارد مربوط به سازمان ملل را برای بعد از سفر ازبکستان بگذاریم. آقای رئیسی قصد حضور در مجمع عمومی سازمان ملل را دارد و مقدمات این امر هم انجام شده است.

***

نامه معرفی وزیر پیشنهادی کار سه شنبه اعلام وصول می‌شود

علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به معرفی شدن وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس، اظهار داشت: سه شنبه هفته آینده نامه معرفی آقای زاهدی وفا به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس اعلام وصول می شود.

وی با بیان اینکه در این مدت به صورت غیررسمی سوابق وزیر پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفته شده، افزود: از روز سه شنبه کمیسیون اجتماعی و فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی سوابق وزیر پیشنهادی کار را بررسی خواهد کرد و گزارش نهایی آن را تقدیم صحن خواهند کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بنده به عنوان رئیس فراکسیون کارگری مجلس از همکارانم درخواست دارم اجازه بدهند سوابق وزیر پیشنهادی کار به درستی بررسی شود و توصیه می‌کنم در اظهارنظرها عجله نکنند.

بابایی کارنامی تاکید کرد: به شخص اطلاعات خاصی از آقای زاهدی وفا ندارم اما در این مدتی که به عنوان سرپرست عهده دار وزارتخانه کار بود اقدامات قابل دفاعی داشتند اما باز بیان می کنم که باید سوابق وزیر پیشنهادی به خوبی بررسی شود تا اتفاق گذشته که برای وزارت خانه کار پیش آمد پیش نیاید.

***

روایت صالح‌آبادی از نحوه تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری

علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در برنامه‌ای تلویزیونی با بیان اینکه هم اکنون فرایند ساماندهی کارتخوان ها با همکاری سازمان امور مالیاتی به عنوان یکی دیگر از تکالیف بانک مرکزی در حوزه تقویت حکمرانی ریال تکمیل شده است، گفت: امروز تمامی ۸.۵ میلیون کارتخوان فعال موجود در کشور شناسنامه دار هستند و دیگر کارتخوان فاقد شناسنامه در کشور وجود ندارد و برای تمامی این کارتخوان های فعال در سازمان امور مالیاتی پرونده مالیاتی تشکیل شده است و کارتخوان هایی که به سامانه سازمان امور مالیاتی متصل نبودند غیر فعال شدند.

وی افزود: با این اقدام بخش مهمی از فرایند تفکیک حسابهای تجاری و غیر تجاری عملا اجرایی شد و مراحل پایایانی خود را طی کرده است. لذا عمده بحث تفکیک حسابهای تجاری و غیر تجاری با اتصال کارت خوان ها به سامانه سازمان امور مالیاتی در یکسال گذشته انجام شد و حسابهای بسیار کمی خارج از این مجموعه هستند که شاید از هر یکهزار نفر حداکثر دو یا سه نفر را مشمول بشود.

وی تاکید کرد: اینکه گفته شد 100 تراکنش و ۳۵ میلیون، باید هر دو شرط همزمان باشد ضمن اینکه این امکان هم وجود دارد که این دو شرط باشد ولی فرد کار تجاری نمی کند بنابراین باز هم مشمول نخواهد بود، لذا از هر هزار نفر شاید دو یا سه نفر مشمول شود.

صالح آبادی با بیان اینکه بر این اساس همانگونه که کارتخوان ها شناسنامه دار شدند افزود: این حسابهای تجاری هم شناسنامه دار می شوند و از مزایای این حساب تجاری بهره مند می شوند، مزایایی همچون سقف جابجایی پول تا سقف یک میلیارد تومان بدون ارائه مستندات در حالی که این سقف برای حسابهای غیر تجاری حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان است، ضمن اینکه نقل و انتقالات صاحبان حسابهای تجاری در مقایسه با وضع موجود چند برابر خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی به دیگر مزیت های حساب های تجاری پرداخت و گفت: برای اعطای صدور دسته چک جدید به صاحبان حسابهای تجاری معافیت های بیشتری در زمینه بازگشت تعداد برگه های دسته چک به بانک در نظر گرفته شده است. همچنین صاحبان حساب های تجاری در زمینه هزینه خدمات بانکی مشمول تخفیف می شوند و امتیازاتی در زمینه افزایش سقف های ماهانه و روزانه غیر حضوری، لغو محدویت امکان تعداد گشایش حساب و مشوق های دیگری برای استفاده کنندگان از حسابهای جاری در نظر گرفته شده است.

***

روایت فاطمی امین از رشد بخش صنعت

به گزارش تسنیم، رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: رشد اقتصادی کشور در سه ماه ابتدای امسال در بخش صنعت 5.1 درصد رشد داشته که این میزان مهمی است و سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت یا به‌طور دقیق‌تر بگویم تشکیل سرمایه در حوزه ماشین آلات نیز 5.8 رشد داشته و این دو عدد نشان می‌دهد وضعیت تولید در کشور رو به رشد و امیدوارکننده است.

وی افزود: چالشی در بخش تولید داریم که موضوع سرمایه در گردش است؛ رهبری معظم انقلاب در دیدار هفته دولت به این موضوع اشاره کردند و رییس‌جمهور هم نسبت به آن تاکید ویژه دارند و ما اقداماتی از قبل مانند تأمین مالی زنجیره‌ای، پرداخت تسهیلات مطمئن بر اساس صورتحساب به حساب فروشنده را آغاز کرده بودیم که بسیاری از مشکلات را حل می‌کند و به‌سرعت پیش می‌رود.

فاطمی امین گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، در وزارت صمت با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد کارگروهی را شکل دادیم و در اولین مرحله نسبت به 22 موضوع تفاهم کردیم و موارد بسیار خوبی شامل این موضوعات است. مثلا تفاهم کردیم امسال منابع بخش صنعت 30 درصد بیش از سال گذشته باشد یا برای بازسازی واحد‌های تولیدی 50 هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد. و یا اگر واحد‌های تولیدی وارد بازار بورس شده و اوراق بدهی برای تامین مالی منتشر کنند، 50 هزار میلیارد تومان توسط بانک‌ها ضمانت خواهد شد و بورس کالا هم به جریان تامین مالی زنجیره‌ای بپیوندد.

***

ترامپ: می‌ترسم ایران مرا بکشد

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا به دوستان نزدیک خود گفته که او از انتقام‌جویی ایران بابت شهادت سردار قاسم سلیمانی می‌ترسد.

به گزارش فارس، «پیتر بیکر» خبرنگار نیویورک تایمز و همسرش «سوزان گلیزر» خبرنگار «نیویورکر» در کتابی که قرار است هفته آینده راهی بازار شود، نوشتند که دونالد ترامپ از احتمال کشته شدن توسط ایران واهمه دارد.

روزنامه «گاردین» در گزارش روز چهارشنبه خود گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «طبق مطالب یک کتاب، ترامپ از ترور شدن توسط ایران به خاطر انتقام جویی برای کشته شدن (سردار قاسم) سلیمانی می‌ترسید».

این رسانه انگلیسی در گزارش خود نوشت: «دونالد ترامپ دسامبر ۲۰۲۰ به دوستانش گفت که او نگران است که در انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی ژنرال ایرانی که در حمله پهپادی ایالات متحده یک سال قبل از آن کشته شد، ایران برای ترور او تلاش کند».

گاردین خبر داد که این موضوع را دو نویسنده آمریکایی در کتابی که قرار است هفته آینده در آمریکا راهی بازار شود، مطرح کردند.

***

چرا مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد؟

محمدصادق کوشکی، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها به نامه‌نیوز گفت: «واقعیت این است که برخلاف تصور رایج وضعیت پیچیده نیست. غربی‌ها می‌خواهند امتیازات موردنظرشان را به دست بیاورند و حاضر به دادن هیچ امتیازی نیستند. یکی از مسائل ایران حتی در دوره روحانی، بسته‌شدن پرونده پی‌ام‌دی بوده است که ایران می‌گوید این پرونده که اتهاماتی را مطرح کرده بسته شود. در سال95 این پرونده بسته شد و دولت روحانی هم به عنوان یک امتیاز از آن یاد می‌کرد اما در همان دوره روحانی بار دیگر پرونده پی‌ام‌دی باز شد و حالا با ادعاهای صهیونیست‌ها توسعه پیدا کرده است».

او ادامه داد: «امروز ما می‌خواهیم پرونده پی‌ام‌دی بسته شود. در دولت روحانی ایران بازرسی‌های سنگین را پذیرفت به این شرط که پرونده پی‌ام‌دی بسته شود؛ وگرنه دلیلی برای پذیرش این همه بازرسی وجود نداشت. حالا اما غربی‌ها می‌گویند باید بازرسی‌های شدید و سنگین وجود داشته باشد اما تصمینی هم نمی‌دهیم پرونده پی‌ام‌دی بسته شود که همین موضوع باعث شده است مذاکرات وین به نتیجه نرسد. آنها امضای توافقی را از ما می‌خواهند که در آن صددرصد بازنده‌ایم».

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: «غربی‌ها و مشخصا اروپایی‌ها دنبال این هستند ایران مقداری نفت صادر کند و بازار نفت جهانی با فروش نفت ایران ثبات پیدا کند و آنها مشکلاتشان را حل کنند و ایران بماند و امتیازی‌هایی که داده و امتیازهایی که نگرفته است. اصرار تیم مذاکره‌کننده دولت رئیسی بر حقوق‌مان، حداقل کاری است که می‌توانیم در شرایط کنونی انجام دهیم. واقعیت این است که تیم مذاکره‌کننده کنونی هم از بسیاری از خواسته‌هایش کوتاه آمده اما دیگر این موضوع که پرونده ایران همچنان باز بماند، یک ضرر فاحش و محض است و نباید از آن کوتاه آمد».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر سنگ قبر | 130 متن برای سنگ مزار درگذشتگان پدر و مادر و دیگران