ویروس سویا به حشرات گیاه خوار کمک می کند


بیشتر عفونت‌های ویروسی بر سلامت موجودات زنده تأثیر منفی می‌ گذارند، اما محققان اخیرا دریافتند که یک ویروس گیاهی ممکن است در واقع برای نوعی از حشره مفید بوده و می ‌تواند ویروس را به سایر گیاهان منتقل و باعث بیماری...

ویروس سویا به حشرات گیاه خوار کمک می کند

بیشتر عفونت‌های ویروسی بر سلامت موجودات زنده تأثیر منفی می‌ گذارند، اما محققان اخیرا دریافتند که یک ویروس گیاهی ممکن است در واقع برای نوعی از حشره مفید بوده و می ‌تواند ویروس را به سایر گیاهان منتقل و باعث بیماری شود.

به گزارش سیناپرس، بر اساس تحقیقات دانشگاه علوم کشاورزی ایالت پن مشخص شد که یک نوع ویروس گیاهی به نام اورتوتوسپوویروس نکروز ورید سویا که اغلب به عنوان SVNV شناخته می ‌شود، برای حشره گیاه خوار مفید است. در نتیجه مطالعات آزمایشگاهی، محققان دریافتند که وقتی تریپس سویا که حشره ای کوچک است، به SVNV آلوده می ‌شود، نسبت به تریپس‌هایی که آلوده نشده ‌اند بیشتر زنده مانده و بهتر تولید مثل می ‌کند.

آسیفه حمید (Asifa Hameed) پژوهشگر ارشد این مطالعات گفت که این یافته ها بینش کلیدی در مورد چگونگی انتشار ویروس در گیاهان و تأثیرات آن ارائه می دهد.

حمید گفت: علاوه بر طولانی شدن عمر حشرات، عفونت SVNV همچنین زمان دو برابر شدن جمعیت تریپ سویا را کوتاه کرد. این امر بدان معناست که جمعیت تریپس های آلوده بسیار سریعتر رشد کرده اند که می تواند گسترش ویروس را به گیاهان دیگر سویا افزایش دهد.

به گفته محققان، نکروز ورید سویا بیماری است که گیاهان سویا را تحت تاثیر قرار داده و توسط SVNV ایجاد می شود. این ویروس می تواند توسط دانه های آلوده یا تریپس سویا آلوده پخش شود. تریپس ها با تغذیه از برگ های آلوده ویروس را به صورت لارو تولید کرده و سپس می توانند ویروس را از طریق بزاق خود به گیاهان دیگر منتقل کنند.

پژوهشگران اینگونه توضیح می دهند: هنگامی که گیاه به ویروس آلوده می شود، عامل بیماری زا ابتدا به رگبرگ برگ ها حمله کرده و باعث زرد شدن آنها می شود. این زردی سپس می تواند به سایر قسمت های برگ گسترش یابد که در نهایت ممکن است ضایعات قهوه ای ایجاد شود. اگر بیماری به اندازه کافی پیشرفت کند، برگ ها نکروز شده و می ریزند. ویروس SVNV همچنین می تواند مقدار روغن و پروتئین و سرعت جوانه زنی و وزن بذر را در گیاهان کاهش دهد.

کریستینا روزا (Cristina Rosa) یکی دیگر از محققان و دانشیار ویروس شناسی گیاهی در کالج علوم کشاورزی گفت: از آنجایی که این ویروس در سال ۲۰۰۸ کشف شده و نسبتاً جدید است، اطلاعات زیادی در مورد چگونگی پیش بینی یا مدیریت این بیماری در دست نیست.

او گفت: از آنجایی که هیچ درمانی برای گیاهان آلوده به ویروس وجود ندارد، کنترل ناقلان ویروس یکی از بهترین گزینه ها برای مدیریت این بیماری ویروسی است. او افزود دانستن هویت، بیولوژی، تمایل انتقال و تغییرات در رفتار و فیزیولوژی تریپس ‌هایی که ویروس نکروز ورید سویا را منتقل می ‌کنند، برای طراحی برنامه‌ های پیشگیری از بیماری ورید سویا و محاسبه آستانه اقتصادی مداخلات گیاه پزشکی ضروری است.

در ادامه این مطالعات، محققان دریافتند که مرحله پیش از شفیرگی و همچنین طول عمر نابالغ کامل و طول عمر بزرگسالی در تریپس‌هایی که به ویروس آلوده نشده ‌اند کوتاه‌ تر است. به طور کلی، تریپس های آلوده تمایل بیشتری به زنده ماندن داشتند. حمید گفت: ما همچنین دریافتیم که تریپس آلوده تمایل به تولید فرزندان بیشتری دارد. به طور متوسط، جفت ماده غیر آلوده به طور متوسط ۸۴ تخم و حشره آلوده ۸۹ تخم تولید کردند.

گفتنی است که محققان همچنین زمان دو برابر شدن جمعیت را محاسبه کردند، یعنی مدت زمانی که طول می کشد تا جمعیت دو برابر شود. در بین تریپس های غیر عفونی، زمان دو برابر شدن حدود چهار روز بود. در جمعیت آلوده به SVNV، زمان دو برابر شدن فقط نیم روز طول کشید.

به گزارش سیناپرس، در حالی که تحقیقات بیشتری برای درک بهتر تعامل بین تریپس سویا و SVNV مورد نیاز است، محققان خاطرنشان کردند که یک توضیح احتمالی برای اینکه چرا عامل بیماری زای SVNV منجر به افزایش بقای تریپس ها می شود، احتمالا افزایش اسیدهای آمینه در گیاهان آلوده به ویروس باشد که ممکن است به حشرات سود برساند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Insects منتشر شده است.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی