مواد شیمیایی هدفی جذاب برای دشمن/امنیت صنایع شیمیایی تامین شود


مواد شیمیایی هدفی جذاب برای دشمن/امنیت صنایع شیمیایی تامین شود

سمنان- معاون قرارگاه پدافند شیمیایی کشور با بیان اینکه مواد شیمیایی هدفی جذاب برای دشمن تلقی می‌شود، گفت: در این راستا امنیت صنایع شیمیایی کشور باید تامین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد اکرمی ظهر چهارشنبه در نخستین همایش تبیین و تشریح نظام مصون‌سازی و عملیات پدافند شیمیایی استان سمنان به میزبانی سالن اجتماعات مرکز خدمات فناوری و کسب و کار شهرک صنعتی سمنان ضمن بیان اقدامات مصون سازی و آمادگی به منظور صیانت از مردم در صنایع شیمیایی سرلوحه اصلی پدافند غیرعامل است، ابراز داشت: در این راستا سه مقوله ایمنی، امنیت و دفاع در حوزه پدافند شیمیایی باید به صورت ویژه مد نظر قرار گیرد.

وی ضمن بیان اینکه مواد شیمیایی به عنوان یک هدف جذاب برای حمله دشمن محسوب می‌شود، افزود: با نگاه دقیق علمی و راهبری، امنیت این بخش‌ها و صنایع و کارخانه‌های شیمیایی کشور می‌بایست افزایش یابد.

ابلاغ سند مصون سازی شیمیایی در کشور

معاون قرارگاه پدافند شیمیایی کشور با بیان اینکه کلر یک گاز سمی صنعتی و به عنوان عامل شیمیایی در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابراز داشت: رویکرد به این‌گونه مواد باید به نحوی باشد که اقدامات مصون سازی و آمادگی برای صیانت از مردم و حفاظت از زیرساخت‌ها در نظر گرفته شود.

اکرمی با بیان اینکه قرارگاه پدافند شیمیایی کشور سال ۹۷ به طور جدی بحث حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم را مورد پیگیری قرار داده است، تصریح کرد: برای هرکدام از زیرساخت‌ها، کارگروه تخصصی تشکیل شده و تمام دستگاه‌ها با زیرساخت حیاتی مکلف به انجام مأموریت‌ها و وظایف خود در راستای مصون‌سازی و آمادگی پاسخ به حوادث است.

وی ضمن بیان اینکه سند نظام مصون سازی و عملیات پدافند شیمیایی کشور تدوین و ابلاغ شده است، افزود: انتظار می‌رود دستگاه‌ها این سند را با هدف کاهش آسیب‌ها پذیری و حفاظت از زیرساخت‌ها و ایجاد تاب‌آوری و تداوم کارکرد به انجام برسانند.

لزوم تهیه اطلاعات شناسنامه‌ای از صنایع شیمیایی

جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی استان سمنان نیز در این نشست با بیان اینکه نگاه اصلی نظام مصون‌سازی و عملیات پدافند شیمیایی بر پایه مواجهه و مقابله با مواد شیمیایی پرخطری که در زیرساخت‌ها و مراکز شیمیایی و چرخه تأمین مواد شیمیایی وجود دارد، ابراز داشت: بر این راستا برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و مهارتی در این خصوص ضروری است.

سید جمال‌الدین گوهری دم توجه به حسابرسی و کنترل مواد شیمیایی پرخطر توسط دستگاه‌های ذیربط، نقص در شبکه یکپارچه رصد، پایش، نظارت، تشخیص و هشدار تهدیدات شیمیایی از دیگر چالش‌های عمده حوزه شیمیایی شناسایی شده در کشور برشمرد و تصریح کرد: راه‌اندازی قرارگاه پدافند شیمیایی در قالب اجرای رزمایش با سناریوی هیبریدی در سطوح مختلف شهری، استانی، منطقه‌ای و دستگاهی برای ارتقا مصونیت در برابر تمام تهدیدات از جمله اقدامات در دست اجرا است.

وی با تاکید بر اینکه نبود مدیریت منسجم و رویه‌ای واحد در مواجهه با حوادث و تجهیزات کار آمد و به روز در مراکز پاسخ و عدم توجه به آمایش و استقرار صنایع شیمیایی نسبت به مراکز جمعیتی آسیب‌زا است، افزود: اطلاعات شناسنامه‌ای و بانک جامع اطلاعات زیرساخت‌ها، مراکز و صنایع شیمیایی کشور بایستی تهیه شود که در این زمینه استان سمنان یکی از پیشگامان محسوب می‌شود و شناسنامه آن در سمنان رونمایی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ردپای بزرگترین پرنده شکارچی تاریخ کشف شد + عکس