راه غیرقابل برگشت ارتش اسرائیل


 راه غیرقابل برگشت ارتش اسرائیل

نقاط ضعف ارتش رژیم صهیونیستی و سناریوهای شکست آن در برابر محور مقاومت موضوعی است که علاوه بر کارشناسان، مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل نیز به آن اعتراف کرده‌اند.

به گزارش الف، بحران موسسات امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی و به طور کلی ارتش این رژیم چالشی است که از ابتدای تشکیل رژیم جعلی اسرائیل در سال 1948 تاکنون صهیونیست‌ها با آن درگیر هستند.

فروپاشی اسرائیل، ترس از شکست، نداشتن عمق استراتژیک، حملات موشکی پی در پی مقاومت به سراسر فلسطین اشغالی، کشته شدن شهرک‌نشینان، نابودی زیرساخت‌ها، انفجار تاسیسات هسته‌ای و ... سناریوهای خطرناکی است که مقامات و محافل اسرائیلی همواره درباره آن هشدار می‌دهند.

اما اعتراف صهیونیست‌ها به ناتوانی در مقابله با چالش‌های داخلی و خارجی طی دوره اخیر و در میان تحولات گوناگون منطقه و جهان به شکل قابل توجهی افزایش یافته است؛ به ویژه بعد از قدرت گرفتن محور مقاومت در منطقه. در این میان افسران و نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی که بازنشسته و یا بنا به دلایل مختلف از این ارتش جدا شده‌اند بخشی از شکاف‌ها و نقاط ضعف ارتش اسرائیل را فاش می‌کنند.

همه کسانی که چالش‌های ارتش اسرائیل را فاش می‌کنند به اتفاق آرا معتقدند که این ارتش در وهله نخست از عدم انضباط و آمادگی رنج می‌برد و در وهله بعدی صرفا متکی به نیروی هوایی است. به طوری که نیروی زمینی آن در نتیجه معطوف بودن توجه نهادهای نظامی به نیروی هوایی، در حاشیه قرار گرفته و به نوعی پاشنه آشیل ارتش اسرائیل محسوب می‌شود. این ضعف ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ سال 2006 با حزب‌الله لبنان کاملا مشهود بود و یکی از مهمترین دلایل شکست آن به شمار می‌رود.

«اسحاق برک» افسر ذخیره در ارتش رژیم صهیونیستی و مسئول سابق رسیدگی به شکایات سربازان در این ارتش از جمله مسئولان نظامی اسرائیل است که اطلاعات زیادی درباره شکاف‌ها و بحران‌های این ارتش فاش می‌کند. او در جدیدترین گزارش خود در این زمینه که در روزنامه هاآرتص منتشر شده می‌گوید، ارتش اسرائیل درحالی خود را با فناوری‌هایی که صدها میلیارد دلار هزینه دارد مجهز می‌کند که همه رفتارها و عملکرد این ارتش شکست خورده است؛ از فقدان آموزش کافی به نظامیان و کمبود پرسنل متخصص در زمینه استفاده از سلاح‌های پیشرفته تا فرار سربازان از خدمت و ...

بر اساس این گزارش، ارتش اسرائیل درحالی که اخیرا یک مانور بزرگ نظامی برای مقابله با یک جنگ چندجانبه منطقه‌ای برگزار کرد اما واقعیت آن است که آمادگی ورود به این جنگ را ندارد و هیچ طرح مشخص و تضمین‌شده‌ای برای مقابله با 3000 هزار موشکی که قرار است روزانه به عمق شهرک‌های اسرائیلی شلیک شوند ندارد. آن هم در شرایطی که هزاران تن از عناصر مقاومت در مرزهای فلسطین اشغالی مستقر خواهند بود و نیروی زمینی اسرائیل یک مشکل بزرگ در برابر آنها خواهد داشت.

طبق اطلاعاتی که از منابع صهیونیستی به بیرون درز کرده، ارتش اسرائیل در زمینه تدارکات و حمایت لجستیک از نظامیان نیز نقاط ضعف زیادی دارد و بی مسئولیتی در این مورد را می‌توان به وفور در میان سربازان و افسران ارتش مشاهده کرد. اخیرا محافل اطلاعاتی اسرائیل سناریویی در رابطه با عملیات نظامی حزب‌الله برای تصرف الجلیل در شمال فلسطین اشغالی ترسیم کرده بودند که این عملیات توسط یگان ویژه «رضوان» مقاومت لبنان انجام خواهد شد.
کابینه امنیتی و سیاسی اسرائیل در این زمینه طی گزارشی اعلام کرد که تدابیر دفاعی در جبهه شمالی بسیار ضعیف بوده و هیچ طرح نظامی برای مقابله با نیروهای حزب‌الله در الجلیل وجود ندارد و جان صدها هزار شهرک‌نشین اسرائیلی در خطر خواهد بود. همچنین در جنگ بعدی با حزب‌الله در شرایطی که اسرائیل برنامه منظمی برای مقابله با حملات موشکی مقاومت ندارد، عناصر حزب‌الله می‌توانند از مرزهای اسرائیل (فلسطین اشغالی) عبور کنند.

روزنامه هاآرتص نیز در گزارشی به نقل از منابع نظامی اسرائیل نوشت که طبیعتا ارتش نمی‌تواند از جبهه داخلی و جماعت اسرائیلی‌ها دفاع کند. به همین منظور باید خود شهرک‌نشینان اسرائیلی برای محافظت از خودشان آموزش ببینند و درواقع زمان آن فرا رسیده که بدانیم در جنگ چندجانبه آینده نیروی هوایی ارتش اسرائیل به تنهایی توان مقاابله با ایران و متحدانش را ندارد. این درحالی است که علی‌رغم این وضعیت، بودجه تدارکات ارتش صرفا خرج خرید تجهیزات هوایی می‌شود و تقریبا هیچ اقدام جدی برای تجهیز نیروی زمینی انجام نشده است.

در ادامه گزارش این رسانه صهیونیستی آمده، نیروی زمینی ارتش در معرض فروپاشی قرار دارد و آنقدر کوچک شده که نمی‌تواند وظایف خود را در جنگ انجام دهد. فرهنگ سازمانی و اداری و فرماندهی ارتش اسرائیل نیز شکست خورده و این بحران با تعویض مسئولان و فرماندهان حل نمی‌شود.

با توجه به مواردی که گفته شد اسرائیلی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که با ظرفیت فعلی ارتش خود نمی‌توانند وارد جنگ جدیدی شوند به ویژه با توجه به خطر بالایی که در کمین شهرک‌نشینان است. بنابراین طی هفته‌های گذشته رسانه‌های صهیونیستی فاش کردند که ارتش این رژیم قصد دارد یک یگان شبه نظامی متشکل از شهرک نشینان تشکیل دهد که برای شرایط جنگی آماده می‌شوند. عناصر این یگان شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست هستند که وظیفه دارند در جنگ بعدی با حزب‌الله در مناطق مرزی مستقر و به نوعی سپر ارتش اسرائیل شوند.

نکته‌ای که در پایان باید به آن توجه داشته باشیم این است که طبیعتا ارتش اسرائیل به ویژه نیروی هوایی آن تحت حمایت آمریکا همواره مجهز به پیشرفته‌ترین فناوری‌های نظامی بوده؛ اما آنچه که قدرت این ارتش و برتری آن را به چالش کشیده تقویت توانمندی‌های محور مقاومت به رهبری ایران به ویژه در سطح توانایی موشکی و پهپادی است، ضمن اینکه رزمندگان مقاومت برخلاف نیروی زمینی ارتش اسرائیل همواره آمادگی بالایی برای شرکت در نبردها داشته‌اند و این امر در جنگ با تروریسم از سال 2011 در سوریه کاملا مشهود است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کویر دل