مراقب ژن هایتان باشید تا به سرطان مبتلا نشوید


مراقب ژن هایتان باشید تا به سرطان مبتلا نشوید

از دست دادن ژن باعث افزایش متاستاز و پیشرفت سرطان می‌شود.

محققان کشف کرده اند که از دست دادن ژن SLIT۲ در سلول‌های تومور در گردش، متاستاز تومور‌های سرطان پروستات را تنظیم می‌کند.

متاستاز بیشتر مرگ‌های مرتبط با سرطان را تشکیل می‌دهد، اما مکانیسم‌های زمینه‌ای آن علیرغم پیشرفت‌های اخیر در درمان‌ها و مراقبت‌های سرطان به خوبی شناخته نشده است.

سلول‌های تومور در گردش (CTC) با جدا شدن از تومور‌های اولیه و حرکت در جریان خون برای ایجاد تومور‌های جدید، متاستاز سرطان را تحریک می‌کنند.
با این حال، شناسایی عوامل ژنتیکی که CTC‌ها را تنظیم می‌کنند و به آن‌ها کمک می‌کند تا وارد جریان خون شوند، به دلیل نادر بودن و ماهیت ناهمگن CTC ها، یک مانع اصلی باقی مانده است.

شانا کلی، دکترای بیوشیمی و ژنتیک مولکولی، استاد شیمی نینا بی. شوارتز گفت: اگر ما بتوانیم متاستاز را خاموش کنیم، سرطان کشنده نخواهد بود. درک اینکه چرا CTC‌ها وارد خون می‌شوند یک گام مهم است.

برای کشف مکانیسم‌هایی که باعث مهاجرت CTC می‌شوند، محققان از ویرایش ژن CRISPR برای حذف ژن‌ها در سلول‌های سرطان پروستات تشکیل‌دهنده تومور کاشته‌شده در موش‌ها استفاده کردند و هر سلول عملکرد یک ژن در ژنوم انسان را از دست داد.

در واقع CTC‌ها با استفاده از اولین رویکرد که توسط آزمایشگاه Kelley توسعه یافته است، جمع آوری شدند. به طور موثر CTC‌ها را از سلول‌های خونی جدا می‌کنند.

از این غربالگری، محققان SLIT۲ را به عنوان شایع‌ترین ژن مرتبط با CTC شناسایی کردند.

این ژن پروتئین SLIT۲ را کد می‌کند که به نوبه خود بر مهاجرت سلولی تأثیر می‌گذارد.

هنگامی که CTC‌های حذفی SLIT۲ دوباره به مدل موش وارد شدند، محققان دریافتند که تعدادشان در جریان خون موش‌ها افزایش یافته است.

یافته‌ها نشان می‌دهد، از دست دادن SLIT۲ در سلول‌های تومور در گردش، متاستاز را افزایش می‌دهد و باعث پیشرفت سرطان می‌شود.

گام‌های بعدی این تحقیق شامل غربالگری ژن‌هایی است که به جای حذف شدن، برای شناسایی اهداف دارویی جدید که به طور بالقوه می‌توانند متاستاز را کاهش داده یا از آن جلوگیری کنند، فعال می‌شوند.

محقق کلی گفت: ما می‌دانیم در بیمارانی که SLIT۲ از دست می‌رود، نتایج ضعیف تری وجود دارد، بنابراین اگر بتوانیم عملکرد SLIT۲ را بازگردانیم، می‌توانیم از متاستاز جلوگیری کنیم.

منبع: سایت مدیکال اکسپرس منتشره از مرکز جامع سرطان دانشگاه نورث وسترن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری