22 وقف جدید در بیرجند و درمیان ثبت شد/ناگفته های موقوفه آب لوله


22 وقف جدید در بیرجند و درمیان ثبت شد/ناگفته های موقوفه آب لوله

بیرجند- رئیس اوقاف و امور خیریه بیرجند گفت: طی یک سال گذشته ۲۲ وقف جدید به ارزش ۱۰.۵ میلیارد تومان در بیرجند و درمیان ثبت شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دادخدا خدایی ظهر دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: در بیرجند و درمیان دو هزار و ۷۸۵ موقوفه وجود دارد که از این تعداد ۶۸۵ موقوفه مسجد و ۲۱۴ موقوفه حسینیه است

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند بیان کرد: ۶ هزار و ۳۴۵ رقبه نیز در شهرستان‌های درمیان و بیرجند وجود دارد.

خدایی با اشاره به اینکه رقبه‌ها اعم از آب و اراضی، کشاورزی و زمین‌هایی با کاربری‌های مختلف است، گفت: آمار وقف‌های جدید شهرستان بیرجند و درمیان در یک سال گذشته ۲۲ وقف بوده است.

ارزش وقف‌های جدید ۱۰.۵ میلیارد تومان است

وی با بیان اینکه ارزش وقف‌های جدید ۱۰.۵ میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: بزرگترین موقوفه در یک سال گذشته یک باب منزل و یک باب مغازه تجاری به ارزش هشت میلیارد تومان بوده است.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند گفت: اوقاف شهرستان‌های بیرجند و درمیان حدود پنج هزار و ۱۰۰ مستأجر دارد.

وی در زمینه نقش اشتغال‌زایی موقوفات و رقبه ها اظهار کرد: متأسفانه نقش قابل توجه اشتغال‌زایی موقوفات و رقبه ها مورد غفلت واقع شده است در حالی که موقوفات شهرستان حداقل سه هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.

خدایی با بیان اینکه پنج طرح جامع مصوب در مورد بقاع متبرکه شهرستان‌های بیرجند و درمیان داریم، بیان کرد: با توجه به اینکه بقاع بیشتر در روستاها واقع شده‌اند تنها ۳۰ درصد طرح‌های مصوب اجرایی شده است.

۱۴۲ فقره سند مالکیت اخذ شد

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند ادامه‌داد: در یک سال گذشته ۱۴۲ فقره سند مالکیت برای موقوفات و رقبه های شهرستان بیرجند و درمیان اخذ شده که رتبه کشوری نیز در این زمینه داریم.

خدایی بیان کرد: تلاش مدیریت اوقاف بر این است که نه حقوق مردم نادیده گرفته شود و نه در حقوق موقوفه کوتاهی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ۲۴ میلیارد تومان در طول یک سال گذشته اجرای نیت در شهرستان‌های بیرجند و درمیان داشتیم، ادامه داد: در راستای احیا و سرمایه گذاری موقوفات احداث سوله دو هزار متری برای بنگاه خیریه آب لوله و احداث ساختمان تجاری و اداری در خیابان شهید خلیل طهماسبی را داریم.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند اظهار کرد: در راستای کمک به اقشار نیازمند ۹ باب آپارتمان از محل موقوفه امیر اسماعیل و محمد ابراهیم شوکت الملک برای زوج‌های جوان اختصاص داده شده است که بعد از ثبت نام و قرعه کشی با قیمت یک سوم به آنان اجاره داده می‌شود.

ناگفته‌های موقوفه آب لوله

خدایی با اشاره به اینکه تولیت و موقوفه آب لوله بر اساس حکم قضائی بر عهده اوقاف و امور خیریه بیرجند قرار دارد، گفت: چون هیئت مدیره وقت این موقوفه موازین شرعی را رعایت نکردند، اوقاف و امور خیریه ورود کرده و طبق قانون این افراد از مداخله منع شدند.

وی با بیان اینکه دعوت مجمع عمومی عادی چندین بار به چاپ رسید اما تعداد افراد به دلیل عدم استقبال مردم به حدنصاب نرسید، افزود: اداره اوقاف از زمان تحویل این موقوفه یعنی سال ۹۵ تاکنون بیش از ۲۵ میلیارد تومان در زمینه حفظ و نگهداری و آبادانی و اجرای نیات این موقوفه هزینه کرده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند گفت: افرادی که تا دیروز خلاف نیات واقف مدیریت می‌کردند بنا بر مقررات صلاحیت به دست گرفتن مدیریت مجدد آن را ندارند.

خدایی بیان کرد: از دهه وقف سال گذشته تاکنون ۱۲ میلیارد تومان برای اجرای نیت واقف هزینه شده و احداث ۸ باب سقاخانه داشته‌ایم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید