ترویج سنت حسنه وقف بر اساس نیازهای روز جامعه/ وقف در تمامی ادیان اسلامی مورد توجه است


ترویج سنت حسنه وقف بر اساس نیازهای روز جامعه/ وقف در تمامی ادیان اسلامی مورد توجه است

حجت الاسلام نوروزپور با اشاره به اینکه وقف در تمامی ادیان اسلامی مورد توجه بوده و تنها مختص به دین اسلام نیست، گفت: اولین واقف در جهان اسلام نبی مکرم اسلام(ص) بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، وقف یکی از برترین مصادیق احسان و نیکوکاری است که در سامان‌دهی زندگی فردی و اجتماعی، نقش فراوانی دارد و از اموری است که قبل از اسلام بین جوامع بشری و بین پیروان همه ادیان متداول بوده است و بعد از ظهور اسلام هم این سنت توسط پیامبر اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) پایه‌گذاری شد. همزمان با دهه وقف گفت و گویی با حجت الاسلام «محمد نوروزپور»، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ترتیب داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

حجت الاسلام «محمد نوروزپور»، در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به تاکید آیات و روایات اسلامی به موضوع وقف اظهار کرد: در تمامی ادیان اسلامی به وقف توجه شده است و تنها مختص به دین اسلام نیست. قبل از دین اسلام هم ادیان الهی به موضوع وقف اهمیت می دادند و در حال حاضر نیز وقف مختص به ما نیست، بلکه در بسیاری از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی وقف صورت می گیرد.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان کرد: در کشورهای اروپایی اماکن درمانی،آموزشی کارکرد اجتماعی دارند و موقوفه هستند و برای استفاده مردم ساخته شده است. در قرآن کریم صراحتا به کلمه وقف اشاره نشده است اما در آیات قرآن کریم در مورد انفاق آیات بسیاری است که یکی از مصادیق بارز انفاق در روایات معصومین وقف است که برای نیات خیرخواهانه انسان مالی را وقف می کند تا مردم از منافع آن استفاده کنند و در آیات و روایات قرآن به سنت حسنه تاکید بسیاری شده است.

پیامبر اسلام(ص) اولین واقف

وی با اشاره به اینکه اولین واقف در جهان اسلام نبی مکرم اسلام(ص) بوده است،خاطر نشان کرد: پیامبر(ص) بعد از ورود به شهر مدینه مسجد قبا را ساختند و پس از آن موقوفات بسیاری همچون باغ های هفت گانه را وقف کردند و کاروان سراهای بسیاری توسط ایشان بنا گردید. پس از ایشان نیز امیرالمومنین(ع) و ائمه معصومین(ع) ادامه دهنده این راه بودند، به گونه ای که حضرت علی(ع) با دست خود چاه می کندند، و آب آن را وقف می نمودند و باغ های بسیاری نیز توسط ایشان ایجاد و برای نیازمندان و فقرا وقف شد. در کشورما نیز از قبل از اسلام موقوفات بسیاری به جای مانده است.

حجت الاسلام نوروزپور ترویج فرهنگ مسجد سازی را موضوع مهمی دانست که باید نسبت به وقف آن فرهنگسازی صورت گیرد، گفت: اینکه مردم بدانند که ساخت مسجد چقدر ثواب دارد، بسیار مهم است نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند که«مَن بَنی مَسجِداً لِلهِ بَنَی اللهُ لَهُ بَیتا اوسع منها فِی الجَنَّةِ»،«هر کس مسجدی برای خدا بسازد، خداوند خانه ای بزرگتر از آن در بهشت برای او بنا می کند.» و نیز پیامبر(ص) در پاسخ به سوالی که پرسیده شد، اندازه مسجد چقدر باشد تا خدا خانه ای در بهشت برای واقف در نظربگیرد، فرمودند که«اگر به اندازه لانه کبوتر هم باشد، خدا برایش دربهشت بیتی می سازد». در این زمینه رسانه ها نقش مهمی دارند و می توانند خیرین و واقفین را تشویق به ساخت مسجد کنند.

این کارشناس حوزه دین با اشاره به اینکه مدیریت وقف به دوگونه است،اظهار کرد: یک نوع وقف به این شکل است که واقف برای اداره امور وقف متولی خاصی را معین می کند و نصفی از موقوفات کشور ما به این گونه است به طوری که از میان 200 هزارموقوفه کشور نیمی از آنها متولی دارند و اگر موقوفه ای متولی نداشته باشد، اداره آن موقوفه بر عهده حاکم جامعه اسلامی است.

تبیین آثار و برکات وقف در جامعه

حجت الاسلام نوروزپور خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تاکید داشته اند که برای آنکه مردم تشویق به وقف های جدید شوند باید با برکات وقف آشنا و آثار موقوفات قبل را ببینند و بدانند که وقف های گذشته دارای چه آثار و برکاتی است. یکی از برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه هم در سالهای گذشته برهمین اساس بوده است که مردم با برکات و آثار وقف آشنا شوند، زیرا که بسیاری از مردم نمی داندند که به عنوان مثال در شهر تهران یک چهارم موقوفات، موقوفات درمانی است و تعداد بسیاری از درمانگاهها و مراکز آموزشی کشور موقوفه هستند، از اینرو ضرورت دارد که مردم با این گونه وقف ها آشنا شوند، زیرا که در صورتی که مردم با آثار و برکات وقف آشنا شوند، تشویق به انجام وقف جدید خواهند شد.

اتاق های مشاوره وقف

این کارشناس در حوزه دین ایجاد اتاق های مشاوره وقف جدید را یکی از برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه برای تشویق مردم به سنت ماندگاروقف دانست و تصریح کرد: اتاق های مشاوره وقف در ادارات اوقاف وامور خیریه،بقعه ها و امامزادگان کشور دایر شده است و کارشناسان و روحانیون مربوطه در این زمینه به مردم راهکارههای لازم در مورد وقف را ارایه می کنند. نیازهای هر شهر و روستا نیز مشخص شده است تا مردم بر اساس نیازهای لازم به موضوع وقف اهتمام داشته باشند.

انجام وقف بر اساس نیازهای روز جامعه

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشوربا اشاره به اینکه یکی از رویکردهای این سازمان در ترویج و تشویق مردم برای انجام وقف باید بر مبنای نیازسنجی باشد،ابراز کرد:ما در ارایه مشاوره به مردم نیازهای هر شهر و روستا را اعلام می کنیم تا مردم بر اساس نیازهای روز نسبت به موضوع وقف اهتمام داشته باشند،امروز نیاز روز جامعه ما وقف در حوزه علم،فناوری،پزشکی است که لازم در اولویت قرار گیرد.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟