برخی به دنبال بر هم زدن فضای آموزش در مدرسه بودند/ هیچ دانش‌آموزی اخراج نشده است


برخی به دنبال بر هم زدن فضای آموزش در مدرسه بودند/ هیچ دانش‌آموزی اخراج نشده است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: به رغم همه برنامه‌ریزی‌هایی که برای بازگشایی مدارس صورت گرفت، برخی به دنبال بر هم زدن فضای آموزش در مدرسه بودند و از اقتضای سن و هیجانات نوجوانان و همچنین کنجکاوی دانش‌آموزان می‌خواستند، سوء استفاده کرده و مدرسه را با چالش مواجه کنند.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز پروژه مهر در سراسر کشور، اظهار کرد: برنامه‌های متعدد و مختلفی را در سال ۱۴۰۱ داشتیم و تعدادی از برنامه‌ها را در پایان سال ۱۴۰۰ آغاز کردیم؛ مهم‌ترین فعالیتی که با آن مواجه بودیم، موضوع بازگشایی مدارس بود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین برنامه‌ وزارت آموزش و پرورش و به عبارتی اَبَربرنامه آن، پروژه مهر بوده است، گفت: در پروژه مهر سازماندهی و برنامه‌ریزی برای یک سال تحصیلی سال تحصیلی حدود ۱۶ میلیون دانش‌آموز و ۹۰۰ هزار فرهنگی را از ماه‌ها قبل آغاز کردیم.

* آموزش غیرحضوری در بهترین شرایط حدود ۵۰ درصد اهداف آموزشی را محقق می‌کند

کاظمی با اشاره به حضوری شدن آموزش بعد از ۲۵ ماه آموزش غیرحضوری و ترکیبی، گفت: آموزش حضوری به عنوان یک ضرورت است و پژوهش‌های داخلی و خارجی ثابت کرده است که هیچ چیزی جایگزین آموزش حضوری نیست؛ به عنوان مثال در پژوهشی که به سفارش مایکروسافت به صورت گسترده انجام شده است، اذعان شد که آموزش غیرحضوری در بهترین شرایط حدود ۵۰ درصد اهداف آموزشی را محقق می‌کند؛ البته والدین و دانش‌آموزان نیز آموزش حضوری را مطالبه کرده بودند.

وی با بیان اینکه سال تحصیلی با حضور نمادین رئیس‌جمهور در دوم مهر آغاز شد و همه دانش‌آموزان سال تحصیلی جدید را آغاز کردند، افزود: جشن غنچه‌ها را ۳۰ شهریور و جشن شکوفه‌ها را ۳۱ شهریور برگزار کردیم و سال تحصیلی را با نشاط آغاز کردیم؛ چرا که معتقدیم باید زمینه علم‌آموزی و فرصت علم و پژوهش را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم؛ چرا که علم و پژوهش زمینه ایجاد اقتدار در یک کشور خواهد شد و اگر دنبال تحقق ایران قوی هستیم باید به علم و پژوهش توجه شود.

* برخی به دنبال بر هم زدن فضای آموزش در مدرسه بودند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: به رغم همه برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت، برخی به دنبال بر هم زدن فضای آموزش در مدرسه بودند و از اقتضای سن و هیجانات نوجوانان و همچنین کنجکاوی دانش‌آموزان می‌خواستند استفاده کنند، مدرسه را با چالش مواجه کنند و برخی از اغتشاشاتی که در گوشه‌هایی شکل گرفته بود را به مدرسه بکشانند؛ الحمدالله این موضوع با درایت مدیران و هوشمندی دانش‌آموزان و اولیای دانش‌آموزان محقق نشد.

وی با بیان اینکه موضوع بحث امنیت در هر کشوری جزو خط قرمزهاست و توجه به آن مورد تأکید همه کشورهاست، افزود: باید زمینه آموزش را برای همه دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان فراهم آوریم و اگر یک جایی تعدادی اندک در بین این 16 میلیون دانش آموز بخواهند حرکتی انجام دهند باید برای همان دانش‌آموزان فرصت آموزش با آگاهی‌بخشی را فراهم آوریم.

کاظمی اضافه کرد: نوجوانان و جوانان ما پیرو مکتب امام حسین(ع) و با نگاه به انتظار بزرگ می‌شوند و این را در خیل حضور نوجوانان و جوانان در پیاده‌روی اربعین و شهادت امام رضا(ع) می‌بینیم.

وی ادامه داد: استکبار از طریق جنگ رسانه‌ای سعی در بزرگنمایی ساختار شکنی‌ برخی افراد در کشور، دارد و البته اطلاع‌رسانی رسانه‌ها، اخبار دروغ را نشان داد؛ ما در مسیر تمدن نوین اسلامی هستیم و مهم‌ترین بحث آن از طریق آموزش و پرورش و مدارس محقق می‌شود و باید تلاش کنیم با توجه به بحث علم و پژوهش، زمینه اقتدار یک کشور است را فراهم آوریم.

* تاکنون دانش‌آموزی را تحت عنوان اخراجی نداشتیم

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این جمله که با برخی دانش‌آموزان در اتفاقات اخیر برخورد تنبیهی شده و اخراج شده‌اند، گفت: همه این دانش‌آموزانی که در مدارس ثبت‌نام کردند، دانش‌آموزان ما هستند و نسبت به همه آنها مأموریت و وظیفه داریم تا برای آموزش آنها تلاش کنیم؛ اگر برای یک نفر از این دانش‌آموزان هم مشکلی پیش آید، موظف می‌دانیم نسبت به این موضوع اقدام کنیم و برای آموزش آن دانش‌آموز تلاش کنیم.

وی با تأکید بر اینکه همه دانش‌آموزان ما، شهروند کشور و دانش‌آموزان نظام آموزش رسمی هستند؛ مثل فرزندان خودمان برای آموزش همه آنها تلاشمان را می‌کنیم، افزود: تا کنون نسبت به این موضوع و در این راستا دانش‌آموزی اخراج نشده است. چیزی تحت عنوان اخراج دانش‌آموزان نداریم و اگر دانش‌آموزان تحت تأثیر قرار بگیرند و حرکتی انجام دهند فقط می‌توانیم آگاهی بخشی انجام دهیم و با گفت‌وگو، دانش‌آموزان را تحت مشاوره قرار دهیم.

کاظمی تصریح کرد: تاکنون دانش‌آموزی را تحت عنوان اخراجی نداشتیم و همچنین چیزی تحت عنوان اخراج موقت هم نداریم. گفت‌وگو با دانش‌آموز و اطلاع به اولیای آنها در این راستا برای آگاهی بخشی انجام می‌شود. حتی اگر تعدادی از دانش‌آموزان قبل از بازگشایی مدارس برایشان اتفاقی افتاده باشد و دچار مشکلاتی شده باشند، آموزش و پرورش موظف می‌داند که برای آنها هم تلاش کند.

* ۱۵ میلیون و ۶۴۰ هزار دانش‌آموز در ۱۲۲ هزار و ۷۱۳ مدرسه

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ـ۱۴۰۱، پیش‌بینی حضور حدود 16 میلیون دانش‌آموز را داشتیم که از دوم مهر ۱۵ میلیون و ۶۴۰ هزار دانش‌آموز در ۱۲۲ هزار و ۷۱۳ مدرسه، تحصیل را آغاز کردند.

وی به برنامه‌های آموزش و پرورش قبل از شروع سال تحصیلی اشاره کرد و ادامه داد: در دوران کرونا که آموزش به صورت غیرحضوری و ترکیبی ارائه می‌شد، برخی دانش‌آموزان دچار اختلالات یادگیری شده و ضعف در یادگیری داشتند که به منظور جبران یادگیری آنها، دوره‌ای را در 4 عنوان درسی برگزار کردیم؛ دو گروه از دانش‌آموزان مشمول این طرح بودند که شامل دانش‌آموزانی که نصاب قبولی را در خرداد ماه کسب نکرده بودند و همچنین دانش‌آموزانی که نصاب قبولی را کسب کرده بودند ولی یادگیری آنها کامل نشده بود.

این خبر در حال به روزرسانی است...


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع رئیس‌جمهور / اعمال محدودیت‌ها از 4 صبح چهارشنبه