داروی سرطان مغز در راه است


یک داروی آزمایشی برای درمان سرطان مغز، اکنون فاز اول آزمایش ‌های بالینی را با موفقیت پشت سر گذاشته و امید ها را برای یک درمان جدید مؤثر افزایش داده است. به گزارش سیناپرس، تخمین زده می شود...

داروی سرطان مغز در راه است

یک داروی آزمایشی برای درمان سرطان مغز، اکنون فاز اول آزمایش ‌های بالینی را با موفقیت پشت سر گذاشته و امید ها را برای یک درمان جدید مؤثر افزایش داده است.

به گزارش سیناپرس، تخمین زده می شود که سالانه ۳۰۰ هزار نفر در سراسر جهان با تومور اولیه مغزی تشخیص داده می شوند که امید به درمان موثر آن ها بسیار اندک است. خبر خوب این است که یک داروی آزمایشی برای تومورهای جامد پیشرفته، از جمله گلیوبلاستوما تهاجمی، اکنون فاز اول آزمایش‌های بالینی را با نتایج درخشان پشت سر گذاشته و امیدها را برای یک درمان جدید مؤثر افزایش داده است.

مرحله اول آزمایش این دارو که در ژوئن ۲۰۲۱ آغاز شد شامل بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما و همچنین سرطان های دهانه رحم، روده بزرگ، دستگاه گوارش، پانکراس و رحم بود و اطمینان حاصل کرد که داروی معروف به اوسلی سیلیب (Auceliciclib) در موارد مختلف ایمن عمل می کند. در مرحله دوم میزان مصرف و اثربخشی دارو در برابر تومورهای جامد مورد آزمایش قرار می گیرد.

پروفسور شودانگ ونگ (Shudong Wang) از دانشگاه استرالیای جنوبی و محقق ارشد که این دارو را تولید کرده گفت: معمولاً در صورت وجود هرگونه نگرانی ایمنی در مورد یک داروی جدید، مرحله اول آزمایش تا دو سال طول می کشد، اما ما هیچ مشکلی با Auceliciclib تجربه نکردیم که بسیار دلگرم کننده است.

مرحله دوم، در ترکیب با داروی شیمی درمانی Temozolomide، بر بیماران گلیوبلاستوما متمرکز خواهد شد که امید به زندگی آنها تنها ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از تشخیص است.

او همچنین افزود: با وجود جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی، گلیوبلاستوما یک سرطان غیر قابل درمان است. یکی از دلایل آن به دلیل تشخیص دیرهنگام است چراکه تومور به سرعت به گونه ‌ای گسترش می یابد که برداشتن آن را در جراحی بسیار دشوار می سازد. به گزارش سیناپرس، همچنین، داروهای موجود بسیار کمی وجود دارند که می توانند از سد خونی مغزی عبور کنند. مغز کار بسیار خوبی برای محافظت از حیاتی ترین اندام خود در برابر سموم و عوامل بیماری زا انجام می دهد ولی نکته منفی این است که از ورود داروهای حیاتی نیز جلوگیری می کند.

در آزمایش های بالینی داروی Auceliciclib نشان داد که می تواند از سد خونی مغزی عبور کند که این امر آن را به یک داروی ایده آل برای سرطان مغز تبدیل می کند. این دارو همچنین دو مزیت کلیدی نسبت به سایر داروهای در حال توسعه دارد چراکه به طور خاص فقط به سلول ‌های سرطانی مغز متمرکز شده و سمی‌ تر و کشنده تر است.

به گزارش سیناپرس، به گفته پروفسور ونگ، اگر این دارو در کارآزمایی بالینی موفقیت آمیز باشد، پیشرفت مهمی برای تومورهای مغزی متاستاز شده از سایر سرطان ها از جمله پستان و ریه خواهد بود.

او در انتها گفت: یک کارآزمایی جداگانه برای داروی Auceliciclib به‌ عنوان یک روش تک ‌درمانی برای بیماران مبتلا به طیف وسیعی از سرطان‌ های مرحله آخر، از جمله پستان، ریه، تخمدان و روده بزرگ در حال انجام است.

مترجم: فرشته روغنی
منبع: labonline

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری