کشاورزان از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی جدا خودداری کنند


کشاورزان از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی جدا خودداری کنند

اراک- سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از کشاورزان خواست تا از آتش زدن بقایای محصولات در مزارع جدا خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی مصطفوی اظهار کرد: با توجه به فصل برداشت محصولات کشاورزی از جمله گندم بعضی از کشاورزان با هدف از بین بردن علف‌های هرز باقیمانده در مزارع و از بین بردن آفات گیاهی و آماده کردن زمین اقدام به سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی می‌کنند، این اقدام علاوه بر اینکه چهره طبیعت را مخدوش می‌کند، باعث بروز مشکلات زیست محیطی فراوانی برای مردم و اکوسیستم منطقه می‌شود.

مصطفوی افزود: با اشاره به اینکه در هر بار آتش‌سوزی مقداری از خاک سطحی ارزش حیاتی خود را از دست می‌دهد، افزود: همچنین سوزاندن بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول از سطح مزارع باعث آلودگی آب و هوا و محیط زیست شده و سبب تخریب شدید مواد مغذی در سطح خاک می‌گردد که همین امر فقیر شدن خاک را در پی خواهد داشت.

وی عنوان کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر در کشور و استان و کاهش نزولات جوی، آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی در بعضی مواقع باعث سرایت آتش از اراضی کشاورزی به جنگل‌ها و مراتع شده و ضمن از بین رفتن مراتع و تخریب منابع خاکی مشکلات فراوانی برای مردم و دستگاه‌های اجرایی در زمینه مهار آتش به بار آورده و نارضایتی عمومی را در پی داشته است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت محصول طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ قانون هوای پاک ممنوع بوده، جرم تلقی شده و متخلفین به مراجع قضائی معرفی خواهند شد.

وی از کشاورزان درخواست کرد از سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی در مزارع جدا اجتناب کرده و موارد تخلف را با شماره ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ و یا اداره حفاظت محیط زیست در میان بگذارند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

11 هزار امدادگر هلال احمر در طرح نوروزی سراسر کشور مشارکت می کنند