همایش روز فناوری ایران در جیتکس 2022 با مشارکت و حمایت همراه اول برگزار شد


همایش روز فناوری ایران در جیتکس 2022 با مشارکت و حمایت همراه اول برگزار شد

همایش روز فناوری ایران در جیتکس 2022 با مشارکت و حمایت همراه اول برگزار شد. رویداد بین المللی جیتکس 2022 در کشور امارات در حال برگزاری است.رویداد بین المللی جیتکس 2022 روز گذشته در دبی امارات آغاز به کار کرد و در همین روز همایش روز فناوری ایران...

همایش روز فناوری ایران در جیتکس 2022 با مشارکت و حمایت همراه اول برگزار شد. رویداد بین المللی جیتکس 2022 در کشور امارات در حال برگزاری است.

رویداد بین المللی جیتکس 2022 روز گذشته در دبی امارات آغاز به کار کرد و در همین روز همایش روز فناوری ایران نیز با حمایت اپراتور همراه اول برگزار شد. در این همایش برندهای معتبر ارتباطی و فناوری اطلاعات کشور و استارتاپ‌های ایرانی با هدف کسب تجربه و نقش آفرینی در عرصه جهانی نیز مشارکت داشتند. گفتنی است نمایشگاه جیتکس 2022 که از 18 مهرماه آغاز به کار کرده تا 22 مهر 1401 ادامه خواهد داشت.

جزئیات برگزاری همایش روز فناوری ایران

همایش روز فناوری ایران علاوه بر ایجاد بستری برای معرفی محصولات و سرویس‌های بومی ایران برای بازدیدکنندگان و همتایان خارجی، امکان اضافه شدن کسب و کار و محصولات در دایرکتوری دیجیتال، شبکه‌سازی با مشارکت‌کنندگان ایرانی و خارجی و آشنایی با رقبای خارجی را به همراه داشت.

طبق ظرفیت‌هایی که برای این همایش در نظر گرفته شده بود امکان ملاقات‌های تجاری و B2B بین ایرانیان و رقبای بین‌المللی در صنعت تلکام و فناوری اطلاعات نیز فراهم شد. همچنین بازیگران اصلی صنعت تلکام و فناوری اطلاعات ایران در این همایش پنل‌های تخصصی را نیز برگزار کردند.

عباس لطفعلیان، معاون بازاریابی و فروش همراه اول در این همایش عنوان کرد همراه اول شرکتی محسوب می‌شود که توانسته از یک دارایی ملی یعنی شرکت مخابرات سنتی به رهبر بازار و اپراتور دیجیتال موبایل تبدیل شود. وی با اشاره به این که همراه اول یک دارایی منحصربه‌فرد و ارزشمند است که افراد حرفه‌ای و نیروهای انسانی متخصص آن را توسعه داده‌اند، به تشریح تاریخچه‌ای از شکل‌گیری این اپراتور پرداخت.

معاون بازاریابی و فروش همراه اول در ادامه با اشاره به این که پایگاه مشتری به عنوان ارزشمندترین دارایی اپراتورهای تلفن همراه محسوب می‌شود گفت همراه اول از این لحاظ بزرگترین اپراتور خاورمیانه و هفدهمین اپراتور بزرگ جهان است. وی افزود اپراتور همراه اول حدود 57 درصد از بازار ایران را به خود اختصاص داد.

سهم 57 درصدی همراه اول از بازار ایران

لطفعلیان در ادامه بیان کرد در سایر بازارها هنگامی که اپراتور دوم و یا سوم آغاز به کار می‌کنند، حدود 60 درصد از سهم بازیگر اول را از آن خود خواهند کرد، اما اپراتور همراه اول در حال حاضر از بازار ایران سهم 57 درصدی دارد. وی در ادامه به عملکرد بسیار مناسب همراه اول در حوزه توسعه اینترنت پهن‌باند همراه اشاره کرد و گفت همراه اول شبکه نسل چهارمی 4G گسترده را در سراسر کشور راه‌اندازی کرده و دیتای موبایل ارزان و بهینه‌ای را به مشتریان عرضه می‌کند.

معاون بازاریابی و فروش همراه اول با اعلام این که بر بستر همین اینترنت کسب‌وکارهای بزرگی ایجاد شدند، گفت همراه اول در همین راستا قصد دارد استراتژی خود را با تمرکز روی عصر دیجیتال تدوین کند تا در اکوسیستم نقش مهم و بزرگی را داشته باشد.

لطفعلیان در ادامه بیان کرد استراتژی همراه اول در این حوزه روی سه نقطه بازطراحی Core business (هسته اصلی کسب و کار)، Beyond Core (فراتر از هسته اصلی برای سرمایه گذاری در پلتفرم‌ها و سازمان‌های دیجیتال) و Near Core (توجه به کسب‌وکارهایی که به هسته اصلی نزدیک هستند) تمرکز دارد.

معاون بازاریابی و فروش همراه اول در ادامه بیان کرد همراه اول در راستای چشم انداز بخش دیجیتال خود قصد دارد سرویس‌های و راهکارهای هوشمند را برای فراهم کردن اکوسیستم دیجیتال ارائه دهد تا بتواند به یکی از رهبران بازار منطقه تبدیل شود.

اکوسیستم دیجیتال همراه اول دارای بازیگران بزرگی بوده که زیر چتر این اپراتور در حال فعالیت هستند. از جمله این بازیگران بزرگ می‌توان به آکادمی همراه اول (پیگیر توسعه و توانمندسازی افراد فعال در اکوسیستم دیجیتالی)، نور دنا (شرکت سرمایه گذاری)، مبین‌نت (ارائه‌کننده ارتباطات FWA) و افرانت (فعال در حوزه تکنولوژی و ارائه سرویس‌های دیتاسنتر) اشاره کرد.

معاون بازاریابی و فروش همراه اول در ادامه گفته‌های خود گزارشی از فعالیت‌های مجموعه‌های خود نظیر حرکت اول و هاب‌های شتاب‌دهنده را ارائه داد و ماموریت همراه کسب و ‌کارهای هوشمند (متولی توسعه کسب‌وکارهای دیجیتالی) و مرکز تحقیق و توسعه همراه اول (رکن اصلی بومی‌سازی تجهیزات و خدمات این اپراتور) را تشریح کرد.

تشریح وضعیت فعلی سرویس‌های دیجیتال همراه اول شامل سوپراپلیکیشن اوانو (یک کیف پول با 9 میلیون نصب)، همراه من (درگاه خدمات گسترده همراه اول با بیش از ۱۵ میلیون نصب) و اپلیکیشن شاد (کاربردی‌ترین برنامه آموزش آنلاین مدراس با 15 میلیون کاربر فعال) از دیگر اقدامات لطفعلیان در این همایش بود. وی در پایان از تمایل همراه اول برای همکاری در این زمینه‌ها خبر داد و گفت این اپراتور از بازیگرانی که خواهان کمک‌رسانی در این مسیر دیجیتالی هستند استقبال خواهد کرد.

درآمد 1 میلیارد دلاری همراه اول در سال

وحید شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول هم در این همایش عنوان کرد همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه خاورمیانه از 1 میلیارد دلار درآمد سالانه بهره می‌برد. وی افزود اپراتورهای مخابراتی امروزه برای تکامل با چالش‌های مختلفی مواجه شدند و حاشیه سود اپراتورها نسبت به هزینه‌ها و درآمدها کاهش یافته و همچنین هزینه‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول تاکید کرد از این رو تحول دیجیتال برای اپراتورهای موبایل یک چالش محسوب می‌شود. سرویس‌های دیجیتال OTT بخش بزرگی از درآمدها در بازار ICT را به خود اختصاص دادند که به همین دلیل اپراتورهای موبایل به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران این بازار طی دهه اخیرا از لحاظ درآمد و سوددهی با مشکل مواجه هستند و سهم آنها از سرویس‌های اپراتور دیجیتال در حال کاهش است.

شاه منصوری با اعلام این که عملیات‌ها و سازماندهی قدیمی به عنوان یکی دیگر از چالش‌های در مسیر تکامل اپراتورهای مخابراتی محسوب می‌شود، گفت معمولا در رده‌های بالای مدیریت اپراتورهای موبایل، دی ان ای شرکت در مقابل تغییرات سریع مقاومت خواهد کرد. همچنین آخرین چالش نیز نیازهای جدید مشتریان است؛ چرا که رفتار مشتریان همواره در حال تغییر بوده و شبکه 5G و مشترکان غیرانسانی (IoT) نیز وارد بازار شدند.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با اعلام این که استفاده از نوآوری به عنوان یکی از رویکردهای کلیدی برای پاسخگویی به این چالش‌ها محسوب می‌شود، گفت برای تغییرات بزرگ باید نوآوری را به یک فرهنگ تبدیل کرد. در واقع ما نیازمند نوآوری محصولات، نوآوری بخش‌های مختلف سرویس‌ها، نوآوری در فرآیندها و سازمان‌ها هستیم.

شاه منصوری با اعلام این که به مدل‌های بیزنسی جدید در بازار احتیاج داریم، عنوان کرد باید استفاده رویکردهای مدیریتی بر پایه نوآوری نیز در دستور کار قرار گیرد. از این رو اپراتورها می‌بایست روی بخش تحقیقات سرمایه‌گذاری کنند تا با دستیابی به دانش و ایده‌ها بتوانند فناوری‌هایی را برای رفع چالش‌ها خلق کنند.

لزوم توجه به نوآوری باز

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول افزود عبارت نوآوری باز حدود 20 سال قبل توسط دکتری هنرسی چسبرو بیان شد که طبق تعریف وی نوآوری باز به استفاده هدفمند از ورودی‌ها و خروجی‌های دانش برای شتاب دادن به نوآوری و گسترش بازار برای استفاده خارجی از نوآوری گفته می‌شود.

شاه منصوری تاکید کرد این تعریف آکادمیک نوآوری باز محسوب می‌شود، اما می‌توان به تعریف ساده‌تری از آن نیز اشاره کرد. در واقع اگر بتوان بدون سرمایه‌گذاری در تحقیقات به دانش رسید، به این فرایند نوآوری آزاد می‌گویند که از طریق جمع‌سپاری حاص شده است؛ مثلا با مشکل مواجه شدید و راه‌حلی برای آن ندارید، اما با بازگو کردن مشکلات برای عده‌ای به راهکار مناسبی می‌رسید.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در ادامه بیان کرد این اپراتور در این حوزه از 4 زیرساخت اصلی نوآوری باز بهره می‌برد. اولین زیرساخت اپراتور باز بوده و مورد بعدی نیز آزمایش باز محسوب می‌شود که اپراتور همراه اول دو آزمایشگاه باز را برای شبکه 5G و IoT توسعه داده است.

وی افزود آزمایشگاه باز یک آزمایشگاه بر پایه جامعه بوده که مردم قادرند در آن حضور پیدا کند که البته در حال حاضر درون آن اپراتورهای کوچک نیز وجود دارند. مردم با این آزمایشگاه‌ها اجازه مشارکت در فناوری‌های جدید و آزمایش راهکارها در محیط آزمایشگاهی را خواهند داشت. همچنین پس از تایید آنها نیز امکان انتقال آنها به شبکه‌های واقعی نیز وجود خواهد داشت.

شاه منصوری با اعلام اینکه در اکوسیستم نوآوری همراه اول چهار بخش اصلی برای نوآوری وجود دارد گفت مورد اول زیرساخت تحقیقات بوده که در این بخش دو بازیگر اصلی وجود دارد که با نوآوری‌های داخلی کار می‌کنند. مرکز تحقیق و توسعه همراه اول نیز که بیش از 2 سال قبل تاسیس شده نیز طی این بازه زمانی کوتاه روی پروژه‌های R D بیش از 10 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در ادامه بیان کرد این مرکز با هدف توسعه تحقیقات و دستیابی به دانش، مسئولیت ارائه بورسیه برای دانشجویان کارشناسی ارشد، دکتری و پست دکتری را از آن خود کرده است. ضمن این که آکادمی همراه اول نیز مسئولیت آموزش به افرادی فارغ‌التحصیل برای ورود به اکوسیستم ارتباطات و فناوری اطلاعات را بر عهده دارد.

شاه منصوری در پایان به تلاش این اپراتور برای دریافت مجوز تاسیس پارک فناوری مجازی و چندین پارک فناوری فیزیکی در ایران اشاره کرد و گفت همکاری تمام این بخش‌ها باعث نوآوری در همراه اول خواهد شد که نتیجه آن افزایش درآمد و آورده‌ها خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403