استندآپ کمدی در نشست اتاق بازرگانی؛ وقتی مسئولین در جایگاه مدعی قرار می‌گیرند!


استندآپ کمدی در نشست اتاق بازرگانی؛ وقتی مسئولین در جایگاه مدعی قرار می‌گیرند!

بیش از دو هفته است که به دلیل شرایط ناآرام کشور، محدودیت‌های اینترنت گسترده به ویژه برای اینترنت بین‌الملل اتخاذ شده و دسترسی مردم به شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام و پیام‌رسان واتساپ محدود شده است.به همین جهت اتاق بازرگانی صنایع، معادن و بازرگانی ایران...

بیش از دو هفته است که به دلیل شرایط ناآرام کشور، محدودیت‌های اینترنت گسترده به ویژه برای اینترنت بین‌الملل اتخاذ شده و دسترسی مردم به شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام و پیام‌رسان واتساپ محدود شده است.

به همین جهت اتاق بازرگانی صنایع، معادن و بازرگانی ایران نشستی را ترتیب داد تا در آن به بررسی اثرات محدودسازی اینترنت بر کسب و کارها پرداخته شود.

در این نشست محسن عامری، دبیر اجرایی اتاق بازرگانی با اشاره به حضور 48 میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام گفت: حدود 9 تا 11 میلیون نفر از طریق اینستاگرام معاش خود را تامین می‌کنند، ما در مورد جمعیتی صحبت می‌کنیم که در سه هفته اخیر تحت تاثیر فیلترینگ قرار گرفته‌اند.

افشین کلاهی، رییس بخش دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از نگاه مسئولان به اینترنت، تاکید کرد که ما در کشور هنوز باور نداریم که اینترنت مانند برق و جاده بخشی از زیرساخت‌های اساسی است و نمی‌توان مردم را از آن محدود کرد.

وی تاکید کرد: بسیاری از جوانب در اعمال سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد. قطع اینترنت نباید عادی شود چرا که عواقب بسیار خطرناکی به‌‌ دنبال دارد.

در این جلسه، فرزین فردیس، عضو اتاق بازرگانی اعلام کرد که حوزه ICT سهم 3.3 درصدی از تولید ناخالص داخلی دارد و محدودسازی اینترنت تاثیر زیادی بر روی فرایند کلی اقتصاد خواهد گذاشت.

آیا ضرر قطع اینترنت تنها متوجه کسب و کارها است؟

وی در میان سخنان خود تاکید کرد که محدودسازی اینترنت صرفا به کسب و کارها ضرر نزده و همه بخش‌ها از جمله بانک، بورس، بیمه و غیره هم آسیب دیده‌اند.

نیما قاضی، رییس انجمن تجارت الکترونیک در این نشست حرف‌هایی زد که جای تامل دارد.

هزینه نجومی قلق‌گیری روبیکا!

دو سال پیش یک آقایی که در روبیکا مسئولیت داشت، گفت 2500 میلیارد تومان پول آنجا خرج کردیم. از نظر ما دستاوردش صفر بود. گفتیم که الان چه دستاوردی داشتی؟ گفت تجربه خوبی بود داشتیم قلق‌گیری می‌کردیم!

قاضی‌ ادامه داد: مجددا قرار است 2500 میلیارد تومان برای این پلتفرم خرج شود، این هزینه از کل سرمایه‌گذاری اکوسیستم استارتاپی ایران بیشتر است.

رییس انجمن تجارت الکترونیک اعتقاد دارد که این رقم در جای اشتباهی سرمایه‌گذاری شده، زیرا یک شبکه اجتماعی صرفا به سرور و نرم‌افزار نیست، بلکه سوخت اصلی آن اعتماد است.

رییس انجمن تجارت الکترونیک: تصمیمات حال از جنس امنیتی است نه اقتصادی، هرچند این تصمیمات حتی به امنیت هم در دراز مدت آسیب خواهد زد.

میرزاپور مشاور وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات در این جلسه در پاسخ به نقدهای فعالان اکوسیستم گفت: ما متوجه هستیم که در کمیسیون تنظیم مقررات اگر بخش خصوصی نتواند فعالیت کند، رگولاتوری معنایی ندارد. پلتفرم‌های داخلی نیز برای فعالیت دچار قوانین سختی هستند. اما کشور از این مرحله عبور کرده‌ است که دولت تمامی کارها را انجام دهد.

مشاور وزیر ارتباطات: امیدواریم که سرنوشت اقتصاد دیجیتال ما به سرنوشت صنعت خودروسازی ما دچار نشود.

مشاور وزیر ارتباطات در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که خود به عنوان یک مقام مسئول در وزارت ارتباطات وظیفه دارد تا با رفع مشکلات موجود مانع آن شود که صنعت اقتصاد دیجیتال به صنعت خودروسازی دچار شود، اما این مقام بدون ارائه برنامه خاصی صرفا به ذکر امیدواری برای آینده مثبت اقتصاد دیجیتال بسنده کرد!

البته میرزاپور در پایان سخن خود تاکید کرد که جلسات متعددی با وزیر ارتباطات داشته و مجددا امیدوار است که این جلسات نتایج مثبتی داشته باشد. او در حالی که همین حالا برخورد دولت با اکوسیستم‌های دیجیتال به شکل دستوری و قهری است، تاکید کرد که می‌دانیم با سیستم دستوری و قهری در اقتصاد دیجیتال راه به جایی نمی‌بریم!

ابوالقاسم خداوردی‌، نماینده مرکز ملی فضای مجازی گفت: تصمیمی که فعلا با آن درگیر هستیم تصمیم امنیتی است و با فروکش کردن برخی اتفاقات در کشور، آن مسائل حل می‌شود.

نماینده مرکز ملی فضای مجازی: تقریبا تمامی افرادی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم از اینستاگرام درآمد دارند در زمان قطعی اینترنت آسیب جدی می‌بینند.

نماینده مرکز ملی فضای مجازی همچنین اشاره کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند علاوه بر سرمایه‌گذاری خارجی، سرمایه‌گذاری داخلی نیز با مشکلات بسیار جدی مواجه می‌شود. این مشکلات فضای اقتصادی کشور را ملتهب می‌کند.

خداوردی در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که به عنوان یک مقام مسئول به همراه دیگر مسئولین این حوزه تاکنون نتوانستد تلاش تاثیرگذاری در جهت رفع محدودیت اینترنت داشته باشند و این محدودیت وارد سومین هفته شده است.

خداوردی‌ معتقد است که حاکمیت برای اعمال حمکرانی در فضای مجازی نیاز به دیتا دارد. او ادعا می‌کند که در حال حاضر بخش مهمی از جامعه خواهان پلتفرم داخلی است. همچنین، طبق آمار او روزانه نزدیک به پنج هزار کاربر در پلتفرم‌های داخلی فعالیت می‌کنند.

سوالی که در این بخش مطرح می‌شود آن است که چگونه تنها 5 هزار کاربر پلتفرم‌های داخلی، بخش مهمی از یک کشور 84 میلیون نفری محسوب می‌شوند؟! ناگفته نماند که بسیاری از خدمات و اطلاع‌رسانی‌ها تنها در پیام‌رسان‌های بومی ارائه می‌شود و بسیاری از کاربران مانند بخشی از کارمندان دولت و یا دانش‌آموزان و دانشجویان بالاجبار از پلتفرم‌های داخلی استفاده می‌کنند.

نماینده مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: برخی پلتفرم‌ها نمونه داخلی اینستاگرام هستند اما باید اول توسعه پیدا کنند! سپس افراد به آن‌ها اعتماد می‌کنند.

در این بخش به صحت سخنان رییس انجمن تجارت الکترونیک در ابتدای نشست پی می‌بریم که تاکید داشت رقم نجومی 2500 میلیارد تومان که صرف روبیکا شده تا حالا بازدهی نداشته، زیرا پس از این خرج هنگفت تازه به دنبال آن هستند تا روبینو را توسعه دهند! بنابراین این 2500 میلیارد تومان تاکنون خرج چه چیزی شده است؟

نماینده مرکز ملی فضای مجازی در پایان سخنان خود اظهار داشت: اینجا ایران است تا به حال ایستاده‌اید و کار کرده‌اید از این به بعد هم بایستید و کار کنید. ما در منطقه از نظر پلتفرم اپ استوری اول هستیم و امیدوارانه به رشد خود ادامه می‌دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !