اراضی طرح نهضت ملی مسکن مورد ارزیابی گسل شناسی قرار می گیرند


اراضی طرح نهضت ملی مسکن مورد ارزیابی گسل شناسی قرار می گیرند

شیراز - رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت:همه اراضی پیشنهادی برای طرح نهضت ملی مسکن مورد ارزیابی گسل شناسی و پایش قرار می گیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مهدی حیدری در جلسه مطالعات پژوهشی تدقیق نقشه گسل‌ها و تعیین حرائم آنها در شیراز و حاشیه ۱۰ کیلومتری آنکه در شیراز برگزار شد افزود: بر همین اساس و بر اساس بند"ض” ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران وظیفه‌ای به مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی محول شده که بحث تدقیق حرایم گسل‌ها در کلانشهرها عملیاتی شود.

وی ادامه داد: در گام نخست این اقدام را در ۶ شهر کشور انجام داده بودیم و شهر شیراز به عنوان یکی از کلانشهرها باقی مانده بود که قراردادی سه جانبه بین مرکز تحقیقات راه و مسکن، شهرداری شیراز و اداره کل راه و شهرسازی فارس منعقد شد که بحث تقدیق حرائم گسل‌ها که موضوع مهمی در ساخت و ساز شهری است در شیراز انجام شود و پهنه گسلی ما مشخص گردد تا با تعیین حرایم گسل، ساخت و سازها بر اساس ضوابط شهرسازی و آئین نامه‌های ۲۸۰۰ منطبق و انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی افزود: همچنین در حوزه فرونشست نیز در بحث نهضت ملی مسکن موضوع مورد توجه وزارت راه و شهرسازی این است که زمین‌هایی که برای اجرای این طرح معرفی می‌شوند باید از لحاظ فنی مورد ارزیابی قرار گیرد تا بعد از انجام ساخت و ساز برای مردم و بهره برداران مشکلی ایجاد نشود.

حیدری بیان کرد: براساس ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی هر زمینی که مشکل داشته باشد برای بررسی فنی به مرکز تحقیقات ارجاع داده می‌شود و ما از لحاظ فنی و از منظر بحث فرونشست و تطبیق پهنه بندی حریم گسل‌ها آنرا ارزیابی می‌کنیم و نظر خود را ارائه می‌دهیم تا با خیال آسوده به محدوده الحاق شود.

وی افزود: بحث تقدیق حریم گسل‌ها مشخص می‌کند که ساختمان‌های مهم مانند بیمارستان‌ها، مدارس، پمپ بنزین‌ها، ایستگاه‌های آتش نشانی و دکل‌های مخابراتی در پهنه محدوده حریم گسل احداث نشود.

او اظهار داشت: همچنین مشخص می‌کند که چه ساختمانی‌هایی که روی گسل ساخته شده می‌بایست در اولویت مقاوم سازی قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: همچنین بحث تدقیق حرایم گسل‌ها مشخص می‌کند که وقتی حریم گسل مشخص شد ساختمان‌های مهم با یک فاصله از حریم گسل ساخته شود و در حقیقت یک نقشه راه برای ساخت و ساز و طرح تفصیلی شهری خواهد بود.

ممنوعیت احداث بنا در پهنه‌های گسلی

مدیر بخش مرکز زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیر کارگروه ملی زلزله نیز گفت: با انجام مطالعات پژوهشی تدقیق نقشه گسل‌ها و تعیین حرایم آنها در شیراز، احداث هرگونه سازه‌ها و ساختمان‌های مهم در پهنه‌های گسلی مشخص شده ممنوع خواهد شد.

علی بیت الهی افزود: این اقدام یکی از مطالعات مؤثر و مفیدی است که برای شهر شیراز و مردم آن انجام می‌شود وقتی پهنه‌های گسلی مشخص شد این صرفاً یک مطالعه کتابخانه ای نیست و به عنوان یک قانون پس از تصویب ابلاغ و لازم الاجرا خواهد بود.

وی ادامه داد: بر این اساس احداث ساختمان‌های مهم مانند بیمارستان‌ها، مدارس، مخازن سوخت و گاز در محدوده تعیین شده ممنوع خواهد شد. همچنین تمهیدات مهندسی نیز برای افزایش تاب آوری نقاط تقاطعی لوله‌های گاز و شریان‌های حیاتی با گسل‌ها اندیشیده خواهد شد. این اقدام منجر به ارتقا تاب آوری شهری در برابر زلزله و زمین لرزه به عنوان دو مخاطره‌ای به شدت مهم در شهر شیراز خواهد شد.

او افزود: وجود گسل‌های فراوان و زلزله‌های رخ داده بیانگر این است که باید با گاهی با کنترل و گاهی با ممنوعیت ساخت تمهیداتی اندیشید. اینکه چگونه بسازیم که این تخریب و آسیب کم شود دستاورد مطالعات ما خواهد شد و لازم است از استادانی که در دانشگاه‌ها و مراکز مطالعاتی شیراز می‌خواهند به ما کمک کنند تا کاری مقبول از دیدگاه کارشناسی ارائه شود تقدیر کنیم.

او افزود: ما دو قرارداد داریم که یکی تعیین حریم گسل‌های شهر شیراز و یکی نیز قرارداد پایدار سازی دامنه‌های ناپایدار است که این دو کار با حمایت مالی شهرداری شیراز و کارفرمایی اداره کل راه و شهرسازی فارس انجام خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوست داری ببینی کاراکترهای باب اسفنجی 50 سال دیگه چه شکلی میشن ؟