کنترل بیماری سالک نیاز به تأمین بودجه دارد


کنترل بیماری سالک نیاز به تأمین بودجه دارد

اصفهان - مدیر گروه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: کنترل بیماری سالک نیاز به تأمین بودجه دارد و در غیر این صورت مهار بیمار به شکست رو به رو می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد امیری پیش از ظهر چهارشنبه در همایش ملی ایده‌های کاربردی در راستای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری سالک که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه ۱۹ استان و ۱۵۰ شهر کشور درگیر سالک است، اظهار داشت: هر ساله تعداد زیادی از مبتلایان به این بیماری در کشور شناسایی می‌شوند و در سال گذشته مجموع مبتلایان ۱۶ هزار مورد برآورد شده است.

وی با بیان اینکه همواره دو استان فارس و اصفهان دارای بیشترین مبتلایان به بیماری سالک هستند، اضافه کرد: عمده مبتلایان به سالک در استان اصفهان مربوط به مناطق شرق و شمال این استان هستند.

اصفهان و فارس سالک‌خیز ترین استان‌های کشور

مدیر گروه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: بر اساس گزارش‌های تکمیلی از تعداد مبتلایان به سالک در سال گذشته در سطح کشور استان فارس با چهار هزار و ۵۵۵ و استان اصفهان با سه هزار و ۵۶۸ مبتلا بیشترین آمار را داشته و استان خوزستان با یک هزار و ۴۸۴، خراسان رضوی با یک هزار و ۲۷۴ و سمنان با ۵۷۹ مبتلا در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه در ۶ ماه سال جاری تاکنون سه هزار و ۸۲۳ مورد مبتلا به سالک در کشور شناسایی شده است، ابراز داشت: در نیمه دوم سال و به ویژه فصل پاییز شاهد افزایش روند ابتلاء به این بیماری خواهیم بود.

امیری با تاکید بر اینکه ریشه کنی سالک در حال حاضر امکان ندارد، اضافه کرد: هنوز برنامه‌ای نیز برای این امر در دستور کار مسئولان قرار نگرفته است.

در حال حاضر پیشگیری از ابتلاء به این بیماری در اولویت است

مدیر گروه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در حال حاضر پیشگیری از ابتلاء به این بیماری در اولویت است، افزود: از سویی تولید دارو برای درمان این بیماری نیز در دستور کار است که امیدواریم هر چه زودتر به این فناوری دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه بیمار سالک از طریق جوندگان صحرایی و پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود، ادامه داد: امکان حذف کامل مخزن سالک را نداریم از سویی محدودیت منابع مالی، وجود شرایط محیطی مناسب برای تکثیر پشه خاکی در مناطق بومی کشور و تغییرات آب و هوایی کنترل این بیماری را سخت کرده است.

امیری تخصیص بودجه برای کنترل و درمان بیماری سالک را ضروری دانست و گفت: چنانچه این امر محقق نشود طرح‌های کنترلی در دستورکار با شکست رو به رو می‌شود.

پیوست سلامت برای پروژه‌های مسکونی مناطق سالک خیز تدوین شود

وی با تاکید بر اینکه ضروری است در برنامه‌ریزی برای احداث واحدهای مسکونی در مناطق سالک خیز پیوست سلامت نیز تعریف شود، ادامه داد: از راهبردهای اصلی برنامه پیشگیری و کنترل این بیماری می‌توان به ارتقای نظام مراقبت سالک، بیماریابی دقیق، قطع زنجیره انتقال، کنترل مخازن، ارتقای خدمات تشخیص سالک، شناسایی زودهنگام و درمان به موقع، هماهنگی بین بخشی برای بهسازی محیط، آموزش و اطلاع رسانی به مردم و تلاش در جهت دستیابی به تولید واکسن مؤثر نام برد.

مدیر گروه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه بیماری سالک در کشورهای توسعه یافته مشاهده نمی‌شود، ابراز داشت: از این رو نباید منتظر تولید دارو از سوی آنها باشیم، بلکه باید با حمایت از دانشمندان در داخل کشور داروی این بیماری را تولید کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل