تصویر شگفت‌انگیز فوران پلاسمای خورشید به طول 1٫6 میلیون کیلومتر


تصویر شگفت‌انگیز فوران پلاسمای خورشید به طول 1٫6 میلیون کیلومتر

اندرو مک‌کارتی، اختر‌فیزیکدان و عکاس نجومی تصویری شگفت‌انگیز از فوران پلاسمای خورشید را ثبت کرده است که تا فاصله‌ی ۱٫۶ میلیون کیلومتر در فضا منتشر شد.

اخترفیزیکدانی یک تصویر بی‌نهایت زیبا از فوران پلاسمایی خورشید را ثبت کرده است. این فواره آتشین که خروج جرم از تاج خورشیدی (CME) نامیده می‌شود تا فاصله‌ی تقریبی ۱٫۶ میلیون کیلومتر از سطح خورشید در فضا منتشر شد. تصویر یادشده در تاریخ ۲۴ سپتامبر توسط اخترفیزیکدانی حرفه‌ای به نام اندرو مک‌کارتی ثبت شد. او این تصویر شگفت‌انگیز را ۲۵ سپتامبر در ساب‌ردیت r/space در شبکه اجتماعی ردیت منتشر کرد. این CME بخشی از طوفان خورشیدی کوچکی از کلاس G-1 بود که پائین‌ترین دسته در مقیاس طوفان‌های ژئومغناطیسی سازمان ملی جوی و اقیانوسی (NOAA) به شمار می‌رود. مک‌کارتی در حساب ردیت خود نوشت:

این خروج جرم رقیق، بزرگ‌ترین CME بود که تاکنون به صورت مستقیم رصد کرده بودم.

پلاسما در ابتدا به شکل حلقه‌ای عظیم و متصل به سطح خورشید موسوم به زبانه (برجستگی) خورشیدی بود و سپس شکسته شد و با سرعت تقریبی ۱۶۱ هزار کیلومتر بر ساعت به داخل فضا منتشر شد.

تصویر شگفت‌انگیز فوران پلاسمای خورشید به طول 1٫6 میلیون کیلومتر

نمای نزدیک پرتاب CME به داخل فضا

تصویر فوران پلاسمایی یادشده از نوع تایم لپس ترکیبی و رنگی کاذب است که صدها هزار ترکیب انباشته‌شده در یک بازه‌ی شش ساعته را دربر می‌گیرد. در هر ثانیه بین ۳۰ الی ۸۰ تصویر ثبت شد و سپس این عکس‌ها در فایلی ذخیره شدند که حجم آن به هشتصد گیگابایت رسید. سپس تصاویر برای نمایش CME با جزئیات بالا با یکدیگر ترکیب شدند.

در عکس نهایی، سطح خورشید و CME به رنگ نارنجی ظاهر می‌شوند اما در واقعیت این گونه نیست. کروموسفر (پائین‌ترین بخش جو خورشید) و CME-ها در حالت طبیعی نوعی نور با فام سرخ و صورتی رنگ را منتشر می‌کنند که نور هیدروژن آلفا یا H alpha نامیده می‌شود. ازآنجاکه زمان نوردهی هر عکس بسیار کوتاه بود، تصاویر اصلی تقریباً سفید ظاهر شدند. مک‌کارتی رنگ دیجیتالی نارنجی را در حین ترکیب تصویر نهایی اضافه کرد تا کنتراستی را بین ساختارهای واحد سطح خورشید نشان دهد و CME را برجسته کند.

بااین‌حال ازآنجاکه سایر بخش‌های تصویر با رنگ نارنجی فیلتر نشد، خورشید بخشی از هاله‌ی سفید را حفظ کرد که دربرابر پس‌زمینه‌ی تاریک فضا مشخص است. CME-ها در ماه‌های اخیر با افزایش فعالیت خورشیدی یا پدیده‌ی بیشینه‌ی خورشیدی، افزایش یافتند. بیشینه‌ی خورشیدی معمولاً تا هفت سال به طول می‌انجامد. بدین‌ترتیب فرصت‌های بیشتری برای ثبت تصاویر شگفت‌انگیز فراهم می‌شود. مک‌کارتی افزود:

در بیشینه‌ی خورشیدی بیشتر شاهد این فوران‌های خواهیم بود. فوران‌های پلاسمایی آینده احتمالاً بزرگ‌تر خواهند بود.

البته مک‌کارتی هشدار می‌دهد که هرگز خورشید را بدون تجهیزات مناسب نگاه نکنید. او می‌گوید:

هیچ‌وقت تلسکوپ را به‌صورت مستقیم به سمت خورشید قرار ندهید. این کار باعث سوختن دوربین یا حتی بدتر از آن چشمانتان می‌شود.

تلسکوپی که مک‌کارتی برای عکاسی از CME استفاده کرده بود دارای چندین فیلتر برای رصد امن CME و ثبت تصاویر بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی