باید انتشار مقالات، کتاب ها و سخنرانی های اندیشمندان تقریبی در دستور کار قرار بگیرد


مدرس مدارس علوم دینی و دانشگاه زاهدان گفت: وحدت و همبستگی از همان قرون اولیه یکی از دغدغه ها و اولویت های مسلمانان براساس تعالیم عالیه دین مبین اسلام و سیرت پاک رسول الله (ص) بوده است.

باید انتشار مقالات، کتاب ها و سخنرانی های اندیشمندان تقریبی در دستور کار قرار بگیرد
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، مولوی محمد جعفر محبی، مدرس مدارس علوم دینی و دانشگاه زاهدان در سخنانی در وبینار سی و ششمین کنفرانس وحدت، وحدت مسلمانان را مایه قدرت و پیشرفت یک جامعه دانست و گفت: وحدت و همبستگی از همان قرون اولیه یکی از دغدغه ها و الویت های مسلمانان براساس تعالیم عالیه دین مبین اسلام و سیرت پاک رسول الله (ص) بوده است. وحدت مایه قدرت و پیشرفت یک جامعه بوده و اختلاف موجب وهم و عقب ماندگی می گردد. درمنابع معتبر دینی مانند قرآن مجید و حدیث و سیره ی اهل بیت همواره توصیه به وحدت و همبستگی در اولویت قرار داشته است.

مولوی محبی یکی از مبانی مهم وحدت را قرآن کریم دانست و افزود: همه فرقه های اسلامی احکام و رهنمون های این کتاب متعالی را قبول دارند و همواره به تلاوت و ترجمه و تفسیر متن قرآن می پردازند. قرآن کریم که برای همه فرقه های اسلامی مرجع اصلی حساب می شود، همواره دعوت به اتحاد و همبستگی دینی می کند و به اجتناب از دو دستگی و اختلاف رهنمون می سازد. علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان می نویسد : بهترین مصداق حبل الله، قرآن کریم است. خداوند، مسلمانان را به چنگ زدن به حبل الله فراخوانده است پس اگر مسلمانان می خواهند متحد شوند باید به قرآن چنگ بزنند. قرآن کریم و سیره پاک رسول الله (ص) دشمنی چند صدساله اعراب را تبدیل به اخوت و برادری نمود. ارشادهای قرآنی چون تقوا، عدالت ، محبت، حقوق ، فضایل انسانی و ارزش های اخلاقی در قرآن در راستای ایجاد وحدت و همبستگی بین مسلمانان عنوان شده است.

این مدرس مدارس علوم دینی در ادامه اظهار داشت: یکی دیگر از مبانی وحدت، وجود نازنین رسول مکرم اسلام (ص) و نیز اهل بیت مطهر ایشان می باشد که تمام فرقه های اسلامی ایشان را به عنوان خاتم النبیین قبول دارند و به اهل بیتش محبت می ورزند. توصیه های آن بزرگواران همیشه در جهت حفظ وحدت و اتحاد مسلمانان بوده که نمونه معروف آن صلح حضرت حسن بن علی رضی الله تعالی عنه می باشد. قبله واحد، احکام فکری مشترک و حتی جغرافیا و منافع مشترک کشورهای اسلامی می طلبد به همین آیات و سیره ی رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم تأسی جسته و هدف و برادری دینی و اسلامی را به معنای واقعی حفظ نمایند. اگر مسلمانان به این امر مهم توجه نکنند باید منتظر آسیب هایی چون استعمار، هجوم فرهنگی ، تعصبات مذهبی، برادر کشی و عقب ماندگی از دیگر جوامع باشند.

او با بیان اینکه راهکارهای زیادی برای حفظ وحدت وجود دارد که مهم ترین آنها تکیه بر اشتراکاتی چون قرآن و برگشتن به سیره واقعی رسول مکرم اسلام و اهل بیت مطهر ایشان می باشد، ادامه داد: باید نشر و انتشار مقالات، کتاب ها و سخنرانی های اندیشمندان تقریبی در دستور کار قرار گیرد. رفت و آمد علما و بحث و تبادل نظر در مسائل مختلف، احترام گذاشتن به مقدسات همدیگر در سخنرانی های عمومی و مطالعه و تحقیق درباره عقاید و افکار دیگر مذاهب اسلامی و آشنایی با عدله و شیوه ی استنباط آنها در دستور کار قرار گیرد؛ چراکه یکی از مهم ترین عوامل نزاع، عدم آگاهی از عقاید و عدله مذاهب دیگر می باشد؛ چنانچه قرآن مجید از قول عبد صالح خطاب به پیامبر اولوالعزم موسی (ع) می فرماید : کَیْفَ تَصْبِرُ عَلَى مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْرًا ظرفیت تحمل آدمی نسبت به چیزی که به آن علم و آکاهی ندارد بسیار اندک و ناچیز است. هدف از وحدت و همبستگی، یکسان سازی همه ی فرقه ها و مذاهب نیست بلکه بنا به فرمایش محمدعاشور، معاون سابق دانشگاه الازهر وحدت یعنی تبادل آرا در محیطی سالم و مسالمت آمیز و دست یافتن به نتیجه درست. از این رهگذر می توان به اهدافی چون رستگاری و رفع اختلاف، درگیری و نزاع دست یافت. درگیری ای که به تعبیر قرآن موجب وهم و سستی صفوف مسلمانان می شود. وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ با همبستگی، اتحاد مسلمانان قوی تر و نیرومند تر می شوند و زمینه تعامل و پژوهش و پیشرفت فراهم می گردد. بهترین تبلیغ برای یک دین، وحدت و اخوت درونی و صلح و سعادت دنیا و آخرت پیروان آن دین است.
امید است مسلمانان به معنای واقعی به وحدت و همبستگی و برادری که نیاز اصلی اسلام است، دست یابند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج