آیا امکان کنسلی بلیط قطار بدون جریمه وجود دارد؟


آیا امکان کنسلی بلیط قطار بدون جریمه وجود دارد؟

گاهی پیش می‌آید که پس از خرید بلیط قطار و برنامه‌ریزی برای سفر، اتفاقی بیفتد که سفر شما کنسل ‌شود.

گاهی پیش می‌آید که پس از خرید بلیط قطار و برنامه‌ریزی برای سفر، اتفاقی بیفتد که سفر شما کنسل ‌شود. در چنین شرایطی مجبور به استرداد بلیط قطاری که خریده‌اید هستید. حال، آیا امکان کنسلی بلیط قطار بدون جریمه وجود دارد؟ در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با خرید بلیط قطار و استرداد آن آشنا شویم.

چرا قطار را برای سفر انتخاب کنیم؟

در مسافت‌های طولانی، سفر با قطار می‌تواند به خودی خود یک تعطیلات باشد. قطارها یک جایگزین مقرون‌ به ‌صرفه برای هواپیماها هستند، به ‌ویژه اگر مسافت نسبتاً کوتاهی را طی می‌کنید یا اگر در مسیر غرب به شرق سفر می‌کنید.

در مقایسه با هواپیما، قطارها بسیار جادارتر هستند. صندلی‌ها پهن‌تر هستند (و اغلب راحت‌تر) به علاوه فضای بسیار بیشتری برای پا وجود دارد. بسیاری از قطارها دارای صندلی‌هایی هستند که رو به روی یکدیگر قرار دارند و یک میز در وسط آن قرار دارد. این بسیار عالی است، زیرا می‌توانید به راحتی کتاب‌هایتان را پخش کنید و یا غذا را به راحتی صرف کنید. حتی می‌توانید لپ‌تاپتان را باز کنید و کارهای اداری انجام دهید.

همچنین بیشتر قطارها نیازی به رزرو ندارند، به این معنی که شما می‌توانید حاضر شوید، بلیط بخرید و سوار شوید. همچنین در مورد زمان حرکت، انتخاب‌های زیادی وجود دارد. به اکثر مقاصد چندین قطار در روز وجود دارد، محبوب‌ترین آنه‌ا حداقل یک قطار در ساعت را دارند. شبکه ریلی در کشور بسیار گسترده است که گزینه‌های سفر شما را به شدت افزایش می‌دهد. حتی کوچک‌ترین شهرها نیز با راه آهن به یکدیگر متصل هستند. این موضوع باعث شده تورهای مسافرتی زیادی نیز با قطار برگزار شوند.

از قوانین استرداد بلیط قطار چه می‌دانید؟

از زمانی که اینترنت توسعه یافته و شما می‌توانید بسیاری از امور زندگی خود را به ‌صورت آنلاین انجام دهید، حتی استرداد بلیط نیز با راحتی بیشتری انجام می‌شود و قوانین خاصی را شامل نمی‌شود. کافی است گزینه استرداد بلیط را در سایت مد نظر انتخاب کنید تا مبلغ بلیط شما طی ۷۲ ساعت آینده به حسابتان واریز شود.

در صورتی‌که قصد استرداد بلیط سفر خود را دارید باید حداقل ۲۴ ساعت قبل از حرکت قطار درخواست خود را در مورد استرداد بلیط ثبت کنید و به کارشناسان مربوطه اعلام کنید تا آن‌ها بتوانند هرچه سریع‌تر بلیط شما را جایگزین کنند.

توجه داشته باشید که هر یک از شرکت‌های مسافری شرایط و قوانین خاص خود را دارند. بدین ترتیب شما نمی‌توانید یک فرمول ثابت از قوانین و شرایط را برای استرداد بلیط خود در نظر بگیرید. تنها وجه مشترکی که در استرداد بلیط تمام شرکت‌های مسافری است مربوط به اطلاعات درخواستی برای پیش ‌بردن روند استرداد است که این اطلاعات به شرح زیر هستند:

  • نام مسافر
  • شماره بلیط
  • شماره کارت بانکی

آیا امکان کنسلی بلیط قطار بدون جریمه وجود دارد؟
در نظر داشته باشید بعد از تکمیل اطلاعات خواسته‌شده باید شرایط و قوانین استرداد را به طور کامل بپذیرید و در نهایت هزینه جریمه از مبلغ بلیط کم می‌شود و باقی مبلغ بلیط بین ۲۴ الی ۷۲ ساعت به‌حساب شما باز می‌گردد. در ادامه درباره عوامل موثر بر میزان جریمه توضیحات مفصلی آورده شده است.

استرداد بلیط قطار به چه شکل است؟

ازآنجایی‌که اینترنت و تکنولوژی، پیشرفت زیادی داشته، شما حتی می‌توانید بلیط سفر خود را به‌صورت آنلاین و بدون هیچ زحمتی خریداری کنید. کافی است به سراغ یکی از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروش بلیط همانند سفرمارکت بروید و با توجه ‌به تاریخ مورد نظر خود بلیط قطاری را رزرو کنید.

به هنگام انتخاب سایت برای خرید بلیط قطار باید توجه داشته باشید که این سایت یا اپلیکیشن توانایی استرداد بلیط قطار را داشته باشد، زیرا برخی از سایت‌های فروش بلیط قطار امکان استرداد بلیط را ندارند. در واقع باید استرداد بلیط نیز به ‌صورت آنلاین انجام شود تا شما کمتر به ‌زحمت بیفتید. برای این کار می‌توانید از موتور جستجوی سفرمارکت بهره ببرید. سفرمارکت با گرفتن اطلاعاتی چون مبدا، مقصد و تاریخ سفر، لیستی از قطارهای موجود را به شما نشان می‌دهد و می‌توانید خرید اینترنتی بلیط قطار را انجام دهید.

در نظر داشته باشید که استرداد بلیط قطار پروسه طولانی و خسته‌کننده‌ای خواهد بود، از این ‌رو بهترین روش برای استرداد بلیط سفر شما همان روش اینترنتی و آنلاین است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد استرداد آنلاین بلیط قطار در نظر بگیرید، مربوط به بازپرداخت وجه شما خواهد بود که حدودا ۷۲ ساعت بعد به ‌حسابتان بازمی‌گردد.

برای استرداد بلیط به ‌صورت حضوری باید پرینت بلیط را به یکی از آژانس‌های مسافرتی تحویل بدهید و منتظر بمانید تا روند استرداد آن انجام بشود. در ضمن باید جریمه آن را نیز پرداخت کنید. البته مبلغ کمی به ‌عنوان خسارت و جریمه از شما گرفته می‌شود و مابقی مبلغ بلیط را به شما باز می‌گردانند.

همچنین به این نکته مهم هم توجه کنید که یک ساعت مانده به حرکت قطار دیگر امکان استرداد آنلاین وجود ندارد. بلکه باید به صورت حضوری برای این کار اقدام کنید. اگر باجه‌های استرداد آژانس‌ها در راه‌آهن باز باشند می‌توانید برای استرداد به این باجه‌ها مراجعه کنید. توجه داشته باشید اگر کوپه‌ای را دربست کرایه کرده‌اید و الان می‌خواهید آن را استرداد کنید، کل کوپه استرداد می‌شود و دیگر هیچ کدام از مسافران نمی‌توانند وارد آن بشوند.

لازم به ذکر است که به صورت کلی در صورت کنسل شدن سفر از سمت شرکت ریلی و یا بروز مشکلاتی که منجر به دریافت خسارت شود، بازپرداخت خسارت به بلیط‌هایی که مشمول دریافت خسارت شده‌اند صرفا به صورت حضوری در محل آژانس و با ارائه کارت ملی مسافران و نسخه چاپی بلیط امکان‌پذیر خواهد بود.

آیا امکان کنسلی بلیط قطار بدون جریمه وجود دارد؟

در چه صورتی می‌توانیم بلیط قطار را کنسل کنیم؟

استرداد بلیت قطار ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه برخی از آن‌ها آورده شده است:
  • عدم توانایی مسافر برای رفتن به سفر و لغو کلی سفر
  • موکول شدن تاریخ سفر به زمان دیگر
  • انتخاب یک شرکت مسافری دیگر و تغییر نوع قطار
  • انتخاب یک مقصد جدید و تغییر روند و برنامه سفر

یکی از اصلی‌ترین شرایطی که باید به هنگام کنسل کردن مانند بلیط قطار رجا در نظر بگیرید، مربوط به درصدی است که به ‌عنوان خسارت از مبلغ کل بلیط خریداری‌شده شما کم می‌شود. هر یک از شرکت‌های مسافری شرایط و درصد خاصی را برای کنسلی بلیط قطار خود در نظر دارند؛ ولی به ‌طورکلی شما موظف به پرداخت مقداری جریمه خواهید بود.

کنسلی بلیط قطار چه میزان جریمه در پی دارد؟

قوانین کلی برای محاسبه هزینه جریمه کنسلی بلیط قطار به شرح زیر است:

  • اگر تا ساعت ۱۲ روز پیش از حرکت نهایی قطار درخواست کنسلی خود را ثبت کنید، ۹۰ درصد از مبلغ کل بلیط به شما باز می‌گردد.
  • اگر از ساعت ۱۲ روز پیش از حرکت تا ۳ ساعت قبل از حرکت قطار درخواست استرداد خود را به ثبت برسانید ۷۰ درصد از مبلغ بلیط به شما پس داده خواهد شد.
  • اگر ۳ ساعت پیش از حرکت قطار تا لحظه آخر حرکت آن برای کنسلی قطار دست ‌به‌ کار شوید حدود ۵۰ درصد از بهای بلیط به شما بازپرداخت می‌شود.
  • درصورتی‌که قطار حرکت کند و شما پس از حرکت قطار برای کنسلی آن اقدام کنید، مبلغ بلیط شما به طور کامل سوخت خواهد شد.

چرا سفرمارکت را برای خرید بلیط قطار انتخاب کنیم؟

همانطور که گفتیم، سفر مارکت safarmarket.com به عنوان بازار مجازی سفر و موتور جستجو بلیط انواع بلیط قطار و بلیط هواپیما، در چند ثانیه می‌تواند بلیت همه قطارهایی که به مقصد مورد نظر شما وجود دارد را در یکجا به صورت مقایسه‌ای به شما نمایش بدهد. در نتیجه دیگر نه لازم است در سطح شهر به دنبال مراکز فروش حضوری بلیط قطار باشید و نه لازم است که نگران قیمت مناسب یا بررسی نکردن انواع قطارها باشید چرا که هر نوع بلیط قطاری که در بازار سفر و گردشگری هست در سفرمارکت پیدا خواهید کرد. همچنین اگر یک سفر طولانی در پیش دارید فراموش نکنید که برای رزرو هتل نیز می‌توانید به سفرمارکت مراجعه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 گیف متحرک با طرح قلب برای واتساپ و تلگرام