جهاد دانشگاهی بستر و مامنی برای رونق نوآوری‌های نخبگان است


جهاد دانشگاهی بستر و مامنی برای رونق نوآوری‌های نخبگان است

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در جریان بازدید از دستاوردهای جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی، به نقش جهاد دانشگاهی در حمایت و هدایت نیروی انسانی خلاق، مستعد و دانش‌آموخته اشاره کرد.

جهاد دانشگاهی بستر و مامنی برای رونق نوآوری‌های نخبگان است

به گزارش ایران اکونومیست، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رییس جهاد دانشگاهی عصر روز گذشته (۲۰ مهرماه) از دستاوردهای فناورانه جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در حوزه‌های مختلف بازدید کرد.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در حمایت و هدایت نیروی انسانی خلاق، مستعد و دانش‌آموخته عنوان کرد: توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ایجادشده در جهاد دانشگاهی مشهد، به آن چه که یک جهاد دانشگاهی می‌باید داشته باشد، نزدیک است. این سازمان، نمونه‌ای کامل و بالنده است که در مسیر پیش روی خود، باید به افق‌ها و چشم اندازها توجه کند.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: این سازمان می‌باید زیست بومی برای نخبگان و دانشگاهیان تبدیل و در حقیقت ملجا و پناهی برای نوآوری‌های دانشگاهی باشد.

وی با تاکید بر این‌که باید به ظرفیت‌های فرهنگی توجه شود، ادامه داد: مفهوم زیست بوم در یک معنا، بستری است که در ابعاد کلی تمامی بازیگران این حوزه را در برمی‌گیرد. این زیست بوم بر مبنای فرمایشات رهبری، جایی برای نشو و نمای نخبگان است که مناسب برای فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه آنان باشد.

وی با بیان این که فرهنگ می‌باید در متن فعالیت‌های جهاد دانشگاهی جریان داشته باشد، ادامه داد: مقوله دین را نه به عنوان کتابی جداگانه، که باید در متن تمامی بخش‌ها و سرفصل‌های آموزشی و تربیتی تعریف می کردیم. فرهنگ نیز می‌باید در تمامی بخش‌ها جاری و ساری باشد.

سرپرست معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد: انتظار این است که جهاد دانشگاهی خراسان رضوی به واسطه ظرفیت خارق العاده‌ای که این استان در حوزه‌های فرهنگی، گردشگری و سلامت به برکت وجود امام رضا (ع) دارد، باید در حوزه‌های گوناگون، نوآوری‌های خاص خود را پیاده‌سازی کند.

دهقانی فیروزآبادی، از ضرورت توجه به نوآوری‌های نرم و اجتماعی گفت و ادامه داد: فناوری‌های نرم و فرهنگی و نوآوری‌های اجتماعی که بر مبنای ظرفیت‌های موجود در علوم انسانی شکوفا می‌شود و همواره در گوشه‌ای محجور مانده باید مورد توجه قرار بگیرد و جهاد دانشگاهی، بستر خوبی برای توسعه این فناوری‌ها در اختیار دارد.

وی افزود: همچنین در حوزه فرهنگی باید اهتمام ویژه‌ای صورت بگیرد و بایک معاونت فرهنگ و رسانه، دانشجویان باید در متن دانشگاه نقش‌آفرین شوند.

دهقانی فیروزآبادی، با اشاره به نقش رسانه‌ها عنوان کرد: با توجه به نقش مهم و مفهوم راهبردی فرهنگ و رسانه، باید خروجی نوآوری‌ها و برون‌دادهای فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد. چراکه زبان نسل امروز، زبان رسانه است.

وی با اشاره به شکل گیری بازار واقعی مبتنی بر طرفیت ها، تقاضا و توانمندی های نوآورانه گفت: اصلی ترین عامل موفقیت در یک فناوری خاص به طور مثال جایگاه امروز کشور در پهپادها، شکل گرفتن یک نیاز و تقاضای واقعی بود. باید این بازار مبتنی بر نیاز در سایر حوزه‌های فناورانه نیز ایجاد شود.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تحول نطام ملی نوآوری متناسب با ظرفیت‌ها و نیازهای بومی گفت: نظام نوآوری مورد انتطار، باید متناسب و متناطر با بازار باشد. گرچه فناور های پیشرو و خط‌شکن حائز اهمیتی بالا و مستلزم حمایت است، اما باید در گام اصلی و راهبردی، فناوری‌ها و نوآوری‌های بازار و نیازمحور مورد توجه قرار بگیرد.

دهقانی فیروزآبادی، جهاد دانشگاهی را یکی از مترقی ترین و کارکردی ترین زیست‌بوم‌ها برای توسعه فناوری و نوآوری دانست و گفت: این سازمان، حد واسطی هوشمندانه میان بخش دولتی و بخش خصوصی است که توانمندی‌ها و خدمات این دو بخش را به شکلی نوآورانه، مدیریت می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که باید به حمایت و هدایت از نوآوری ها به ویژه در حوزه‌های دانشی و فناورانه توجه شود، عنوان کرد: مامن و بستری تحت عنوان جهاد دانشگاهی، می باید به موضوع فرهنگ و نوآوری‌سازی توجهی جدی داشته باشد.

دهقانی فیروزآبادی، یکی دیگری از بخش های نوآورانه جهاد دانشگاهی، وجود طرفیت هدایتگری و راهبری دانست و افزود: این نهاد در حوزه‌های راهبردی چون امنیت غذایی، جهاد دانشگاهی ظرفیت خوبی دارد.از آن‌جایی که جهاد دانشگاهی، بر اساس نظام نوآوری مورد نیاز و بومی ما طراحی شده است و همان نمونه های غربی در شتابدهی و راهبری، به شکلی کامل و نوآورانه اما سازگار با الگوهای بومی کشور در این سازمان وجود دارد می‌تواند همچون بستر رودخانه، زیرساختی برای جاری و ساری شدن رود خروشان نوآوری‌های نخبگان و دانشگاهیان باشد.

وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری از نوآوری‌های جهاد دانشگاهی حمایت خواهد کرد و بستر لازم برای توسعه طرح های نوآورانه و آینده نگرانه فراهم خواهد شد.

بازدید از بخش‌های گوناگون جهاد دانشگاهی

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مرکز تحقیقاتی و تولید نیمه صنعتی افزودنی های غذایی مستقر در جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، بازدید کرد و با پژوهشگران این مرکز به گفت‌وگو نشست. استخراج و تولید رنگ های طبیعی با کاربردهای غذایی دارویی و صنعتی از منابع زیستی، فرمولاسیون و تولید انواع افزودنی‌های غذایی، عصاره گیری در دماهای پایین، تولید انواع پودرهای غذایی و دارویی، استفاده از حلال‌های ایمن در استخراج افزودنی‌ها و ارایه خدمات تخصصی به دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و سازمان‌های نظارتی بخشی از توانمندی‌های این مرکز به‌شمار می‌رود.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دهقانی فیروزآبادی همچنین از گروه پژوهشی مواد پیشرفته، پایلوت تولید کاتالیست و تجهیزات صنعتی بازدید کرد. بازدید از پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی، ارائه دستاوردها در حوزه علوم انسانی، فرهنگی و فناوری‌های نرم از دیگر بخش‌های مورد بازدید در جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی