کاربرد لوله مانیسمان چیست، قیمت آن و هر آنچه باید بدانید


لوله‌ها در حقیقت استوانه‌هایی توخالی هستند که برای هزاران سال توسط بشر جهت اهداف مختلف مورداستفاده قرارگرفته‌اند. لوله‌ها را می‌توان تقریباً از هر ماده‌ای تولید کرد، بااین‌حال، ازآنجایی‌که نیاز امروز صنعت به چیزی بیش از لوله‌های توخالی که...

لوله‌ها در حقیقت استوانه‌هایی توخالی هستند که برای هزاران سال توسط بشر جهت اهداف مختلف مورداستفاده قرارگرفته‌اند.

لوله‌ها را می‌توان تقریباً از هر ماده‌ای تولید کرد، بااین‌حال، ازآنجایی‌که نیاز امروز صنعت به چیزی بیش از لوله‌های توخالی که سیالات را انتقال می‌دهند است، فلزات در تولید لوله محبوب‌تر شده‌اند.

فولاد به‌عنوان یک آلیاژ فلزی تنوع زیادی از خواص مکانیکی و شیمیایی را ارائه می‌دهد که می‌توان از آن‌ حتی در کاربردهای مختلف استفاده کرد.

لوله‌های فولادی ممکن است با گریدهای مختلف فولاد و با روش‌های مختلف درزدار و بدون درز یا لوله مانیسمان تولید شوند که به دلیل نیازهای کاربردی متفاوت خواهند بود.

در ادامه همراه باشید تا بدانید لوله مانیسمان چیست؟ چه کاربردی دارد؟ و چه انواعی از لوله مانیسمان در بازار وجود دارد؟

کاربرد لوله مانیسمان چیست، قیمت آن و هر آنچه باید بدانید

انواع لوله‌های فولادی بر اساس جنس

لوله‌های فولادی لوله‌های بلند و توخالی هستند که برای کاربردهای مختلف در مکان‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. تطبیق‌پذیری فولاد باعث می‌شود این نوع لوله‌ها پرمصرف‌ترین محصولی باشند که توسط صنعت فولاد تولید می‌شود.

آن‌ها معمولاً برای انتقال مواد سیالی که می‌توانند جریان داشته باشند و ذرات جامد کوچک استفاده می‌شوند.

به دلیل استحکام بالا، می‌توان از آن‌ها در حمل‌ونقل زیرزمینی آب و گاز از طریق شهرها و یا در ساخت‌وساز برای مقاصدی مانند گرمایش، لوله‌کشی و غیره استفاده کرد.

لوله‌ها در سازه‌ها، حمل‌ونقل و ساخت مورداستفاده قرار می‌گیرند. مواد مختلف، ویژگی‌های طراحی و روش‌های تولید لوله‌های فولادی درحال‌توسعه بوده و بر اساس کاربرد متفاوت و دارای انواع زیر است:

فولادهای کربنی

فولادهای کربنی تقریباً 90 درصد کل تولید لوله فولادی را تشکیل می‌دهند. آن‌ها از مقدار نسبتاً کمتری از عناصر آلیاژی تشکیل شده‌اند و به‌طورکلی در صورت استفاده به تنهایی ضعیف عمل می‌کنند.

به دلیل خواص مکانیکی و هزینه کمی کمتر ماشین‌کاری، آن‌ها برای کاربردهای با استرس کم ترجیح داده می‌شوند.

دلیل اصلی ترجیح دادن فولادهای کربنی ممکن است شکل‌پذیری پیشرفته و ماهیت غیر خمشی آن‌ها تحت بارگذاری باشد. از لوله‌های فولاد کربنی عموماً در صنایع خودروسازی و دریایی و حمل‌ونقل نفت و گاز استفاده می‌شوند. A500، A53، A106، A252 گریدهای فولاد کربنی هستند که می‌توانند به‌صورت درزدار یا بدون درز استفاده شوند.

اما فقدان عناصر آلیاژی باعث شده تا فولادهای کربنی برای کاربردهای پرفشار و شرایط حساس مناسب نباشند، زیرا ممکن است در برابر بارگذاری‌های زیاد دوام کمتری داشته باشند.

فولادهای آلیاژی

وجود عناصر آلیاژی خواص مکانیکی فولاد را بهبود می‌بخشد، بنابراین لوله‌ها در برابر کاربردهای با تنش و فشار بالا مقاوم‌تر می‌شوند. عمومی‌ترین عناصر آلیاژی نیکل، کروم، منگنز، مس و ... هستند که در ترکیب بین 1-50 درصد وزنی وجود دارند. مقادیر متفاوتی از عناصر آلیاژی مختلف به خواص مکانیکی و شیمیایی محصول به شیوه‌های مختلف کمک می‌کنند، بنابراین ترکیب شیمیایی فولادها نیز بر اساس کاربردها اصلاح می‌شود. لوله‌های فولادی آلیاژی معمولاً تحت بارهای زیاد با شرایط ناپایدار مانند صنایع نفت و گاز، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی و کارخانه‌های صنعتی استفاده می‌شوند.

فولادهای ضدزنگ

فولاد ضدزنگ نیز می‌تواند در خانواده فولاد آلیاژی قرار گیرد. عنصر آلیاژی اصلی در فولاد ضدزنگ، کروم است که کسر آن بین 10 تا 20 درصد وزنی متغیر است.

هدف اصلی افزودن کروم این است که فولاد با جلوگیری از خوردگی، خواص ضدزنگ به دست آورد.

لوله‌های فولادی ضدزنگ به‌طورکلی در شرایطی استفاده می‌شوند که در آن مقاومت در برابر خوردگی و استحکام بالا حیاتی است، مانند صنایع دریایی، تصفیه آب، دارو و صنعت نفت و گاز.

304/304L و 316/316L گریدهای فولاد ضدزنگ هستند که می‌توانند در تولید لوله استفاده شوند.

کاربرد لوله مانیسمان چیست، قیمت آن و هر آنچه باید بدانید

فولادهای گالوانیزه

لوله‌های گالوانیزه لوله‌های فولادی هستند که برای جلوگیری از خوردگی با روکش روی استفاده می‌شوند.

پوشش روی از خوردگی مواد خورنده لوله جلوگیری می‌کند. این نوع لوله‌ها عمدتا از قطر 12 میلی‌متر (2/1 اینچ) تا 15 سانتی‌متر (8 اینچ) تولید می‌شوند. پرکاربردترین اندازه آن‌ها در طول 6 متر (20 فوت) هستند. بااین‌حال، لوله گالوانیزه برای توزیع آب هنوز در کاربردهای تجاری بزرگ‌تر دیده می‌شود.

انواع لوله‌های فولادی بر اساس روش ساخت

لوله‌ها بر اساس روش‌های ساخت به دو گروه لوله‌های بدون درز ولوله‌های درزدار طبقه‌بندی می‌شوند.

لوله‌های بدون درز(لوله مانیسمان) در طول فرآیند ساخت در یک مرحله تشکیل می‌شوند، اما لوله‌های درزدار پس از ساخت نیاز به فرآیند جوشکاری دارند.

می‌توان لوله‌های درزدار را به دلیل هندسه درز به دو دسته جوش مارپیچی و مستقیم تقسیم کرد. اگرچه بحث در مورد اینکه آیا بدون درز بهتر از لوله‌های فولادی درزدار است، وجود دارد، تولیدکنندگان لوله‌های بدون درز و جوش داده شده می‌توانند لوله‌های فولادی را با کیفیت بالا، قابلیت اطمینان و مقاومت در برابر خوردگی تولید کنند. تمرکز اصلی باید بر مشخصات کاربرد و جنبه‌های هزینه در هنگام تعیین نوع لوله باشد.

لوله‌های بدون درز (مانیسمان)

لوله‌های بدون درز به‌طورکلی در مراحل پیچیده‌ای ساخته می‌شوند که از حفاری حفره‌ها از بیلت ها و فرآیندهای نورد سرد شروع می‌شود. برای

مهم‌ترین مزیت لوله‌های بدون درز این است که می‌توان آن‌ها را در ضخامت دیواره‌های سنگین و ضخیم به کار گرفت.

به دلیل نداشتن درز جوشی، باعث می‌شود که خواص مکانیکی و مقاومت در برابر خوردگی بهتری نسبت به لوله‌های درزدار داشته باشند.

همچنین بیضی یا گرد بودن بهتری از لوله‌های بدون درز انتظار می‌رود.

به‌طورکلی ترجیح داده می‌شود از لوله‌های بدون درز در شرایط محیطی شدید مانند بارگذاری بالا، فشار بالا و خورندگی بالا استفاده شوند. برای تولید لوله مانیسمان از سه روش کلی زیر استفااده می‎کنند:

1.ریخته‌گری گریز از مرکز

2.ریخته‌گری پاششی

3.اکستروژن شمش‌های فولادی

کاربرد لوله مانیسمان چیست، قیمت آن و هر آنچه باید بدانید

لوله‌های درزدار

لوله فولادی جوش داده شده از جوشکاری یک صفحه فولادی که توسط یک درز یا یک درز مارپیچی به شکل لوله‌ای نورد شده است، تشکیل می‌شود.

بسته به ابعاد بیرونی، ضخامت دیواره و کاربرد، روش‌های مختلفی برای ساخت لوله‌های جوشی وجود دارد.

در هر دو روش کار با شمش داغ فولادی یا نوارهای مسطح شروع می‌شود و سپس با کشش شمش فولادی داغ و فشار دادن لبه‌ها به هم و مهروموم کردن آن‌ها با جوش، به لوله تبدیل می‌شود.

لوله‌های درزدار در مقابل لوله‌های بدون درز تحمل‌ بیشتر اما ضخامت دیواره نازک‌تری دارند.

زمان کوتاه‌تر و هزینه کمتر نیز ممکن است دلایلی باشد که لوله‌های درزدار را می‌توان بر لوله‌های بدون درز ترجیح داد. بااین‌حال، ازآنجایی‌که درز جوش ممکن است نواحی حساسی را تشکیل دهد که برای انتشار هر ترک مناسب باشد و منجر به شکستگی لوله شود، تکمیل سطح بیرون و داخل لوله باید در طول تولید کنترل شود.

به هر نوع لوله بدون درز و یا جوش داده شده که نیاز داشته باشید، مجموعه پردیس فولاد قادر به تامین تمام اندازه‎های لوله بدون درز و لوله درزجوش است.

کاربرد لوله مانیسمان چیست؟

لوله‌های مانیسمان به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود مانند توزیع یکنواخت استحکام، اتصالات غیر جوشی، و توانایی آن‌ها در تحمل دماهای بالا، ظرفیت فشار، کیفیت بالا، محدودیت وزن بهتر و بسیاری موارد دیگر از کاربردهای خاصی استفاده می‌کنند.

لوله‌های مانیسمان به‌طور گسترده‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند، عمدتاً برای ساخت لوله‌های دیواری آب، لوله‌های آب جوش، لوله‌های بخار فوق گرم برای دیگ‌های لوکوموتیو، لوله‌های دود بزرگ و کوچک و لوله‌های آجری قوسی و همچنین می‌توان از آن در تولید لوله‌های سوپرهیتر، لوله‌های بخاری، کانال‌های هوا، لوله‌های بخار اصلی و ... استفاده کرد.

صنایعی که اکنون از لوله‌های فولادی بدون درز استفاده می‌شود واقعاً بسیار رایج هستند.

به‌عنوان‌مثال، در ساخت‌وساز و حمل‌ونقل، لوله‌های فولادی بدون درز را می‌توان در بسیاری از کاربردها استفاده کرد.

موارد زیر برخی از زمینه‌های کاربردی است که به‌طور خاص از لوله‌های فولادی بدون درز استفاده می‌کنند:

  • کارخانه‌های فرآوری شیمیایی
  • تولید خطوط نفت و گاز
  • تولید تجهیزات پزشکی
  • هیدرولیک
  • نیروگاه‌های هسته‌ای
  • کارخانه‌های تصفیه آب
  • واحدهای دما و فشار بالا
  • واحدهای اندازه‌گیری حساس

برای کسب اطلاعات بیشتر می‏توانید با شماره 66657179 شرکت پردیس فولاد به عنوان یکی از بهترین تامین‎کنندگان انواع لوله‎های مانیسمان در تهران تماس حاصل فرمایید.

رایج‌ترین انواع لوله مانیسمان مورد استفاده در صنعت نفت و گاز

لوله‌های کربن فولادی (A53، A333، A106 و API 5L) بیشترین سهم بازار را دارند، زیرا می‌توانند برای اکثر برنامه‌های کاربردی در دمای بالا و پایین استفاده شوند. کاربرد اصلی لوله‌های فولادی ضدزنگ برای خدمات خورنده است (و با افزایش دما و فشار و یا زمانی که سیال منتقل شده تهاجمی‌تر است از درجه‌های بالاتر استفاده می‌شود).

برخی دیگر از انواع لوله مانیسمان نیز وجود دارند که در مدل‌های زیر دسته‌بندی می‌شوند:

انواع لوله‌های فولادی کربن برای فولاد کربنی با دمای بالا و پایین شامل:

ASTM A53، A106، A333، و API 5L

لوله‌های فولادی با آلیاژ کرومولی برای دما و فشار بالا، برای کاربردهای پالایشگاهی و نیروگاهی شامل:

ASTM A335 گرید P5 تا P91 و هم چنین P11- P22 - P9

لوله‌های فولادی ضدزنگ در گریدهای 304، 316، 321، 347 :

ASTM A312 سری 300 و 400

لوله‌های دوبلکس و فوق دوبلکس با ساختار فریتی و آستنیتی دوبل: ASTM A790/A928

خلاصه تفاوت لوله‌های فولادی مانیسمان (بدون درز) و جوش داده شده

دلیل اینکه اکثراً لوله فولادی بدون درز را به لوله فولادی جوش داده شده ترجیح می‌دهند این است که لوله‌های بدون درز می‌توانند فشار بسیار بالایی را بدون ترک تحمل کنند. اما درز یا لوله‌های جوش داده شده نمی‌توانند همین کار را انجام دهند؛ زیرا نقاط جوش شده در معرض ترک خوردن تحت‌فشار بالا هستند.

علاوه بر این، محاسبه دقیق فشار لوله‌های مانیسمان بسیار آسان است.

لوله‌های مانیسمان نیز نازک‌تر و سبک‌تر از لوله‌های جوشی هستند و همچنین شکل یکنواختی دارند زیرا از اکستروژن یکنواخت یک آلیاژ تشکیل شده‌اند.

اگر به دنبال خرید لوله‌های فولادی بدون درز با بهترین کیفیت هستید، باید موارد زیر را به‌عنوان تفاوت لوله‌های فولادی مانیسمان (بدون درز) و جوش داده شده در نظر بگیرید:

  • تفاوت ظاهری
  • تفاوت فرآیند قالب‌گیری
  • عملکرد و استفاده
  • تفاوت اندازه‌های موجود
  • هزینه و قیمت

قیمت لوله مانیسمان

پروفیل فولادی اصفهان؛ لوله‌گستر اسفراین؛ لوله دقیق کاوه ایرانیان؛ گروه ملی صنعت فولاد ایران برخی از مهم‎ترین شرکت‌های تولیدکننده لوله‌های مانیسمان در ایران هستند.

هر تن از لوله‌های مانیسمان به دلیل فرآیند تولید نسبتاً پیچیده‌تر قیمت بالاتری نسبت به لوله‌های جوش داده شده دارند، معمولاً 20 تا 30 درصد بالاتر.

به‌علاوه تولیدکنندگان لوله نسبتاً محدود است و برای اندازه‌ها و مشخصات خاص، بازار ماهیت انحصاری دارد.

به‌عنوان مثال تعداد کمی از تأمین‌کنندگان لوله جهانی برای تولید یک لوله 20 اینچی یا یک لوله با ضخامت دیواره بالا در موارد خاص، وجود دارند و در صورت سفارشی‏سازی قیمت هر تن یا هر متر، تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

با توجه به این واقعیت، تخمین قیمت لوله با استفاده از قیمت استاندارد به ازای هر تن برای همه لوله‌های «فولاد کربنی» یا «فولاد ضدزنگ» بدون در نظر گرفتن قطر واقعی، ضخامت دیواره و درجه خاص، عملی اشتباه است:

همه این عوامل باید در نظر گرفته شود تا در مراحل بعدی از افزایش هزینه‌ها در حین اجرای پروژه جلوگیری شود. علاوه بر این، قیمت‌ها روزانه در نوسان هستند (به‌ویژه برای لوله‌های آلیاژی که حاوی عناصر شیمیایی مانند مولیبدن، نیکل، مس، کروم هستند که روزانه در بورس فلزات لندن یا بازارهای فروآلیاژ معامله می‌شوند).

برای اطلاع دقیق‎تر از چگونگی خرید و قیمت لوله مانیسمان به وب سایت شرکت پردیس فولاد مراجعه کنید.

حرف آخر

لوله‎های فولادی مانیسمان در صنایع مختلفی همچون خط لوله برای خطوط لوله، خدمات حرارتی، صنایع مکانیکی و ... مورد استفاده قرار می‎گیرند.

شرکت پردیس فولاد با ۳۲ سال سابقه، با هدف ایجاد ارتباط مستقیم با مصرف‌کنندگان و تأمین نیاز بازار، عاملیت فروش انواع لوله‌های فولادی، آهنی، مانیسان و ..... و دیگر محصولات فولادی را از شرکت‌های خوش‌نام و معتبری همچون بنتلر آلمان، اینتر پایپ اوکراین، نورد و لوله پروفیل سپاهان، شرکت نورد و لوله اهواز، لوله‌های دقیق کاوه، آرسلورمیتال، توبوس اسپانیا و.... را دارد. این مجموعه در زمینه تأمین لوله‌های مانیسمان به‌عنوان واردکننده مستقیم و دست‌اول شناخته شده‌ و آماده ارائه مشاوره تخصصی به مشتریان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


HPV در دوران بارداری: چه کاری می توان انجام داد؟