15 گیاه مفید که می توانید در باغچه پرورش دهید


15 گیاه مفید که می توانید در باغچه پرورش دهید

اگر به دنبال یک روش سالم برای درمان مشکلات سلامتی خود هستید و در عین حال می‌ خواهید از مراقبت از یک باغچه زیبا لذت ببرید، پرورش و کاشت گیاهان دارویی می‌ تواند جایگزین بسیار خوبی برای مصرف داروهای شیمیایی جدید باشد.

معرفی گیاهان دارویی قابل پرورش در خانه + فواید هر کدام

به گزارش اقتصاد آنلاین، فقط کافی است گیاهان را خشک کنید و داروخانه طبیعی خود را داشته باشید.

بسیاری از داروهای شیمیایی که امروزه در بازار وجود دارند، فهرستی طولانی از عوارض جانبی دارند که برخی از آن‌ ها حتی ممکن است از بیماری کنونی شما به مراتب بدتر باشند. به همین دلیل است که افراد به دنبال روشی طبیعی‌ تر و ایمن‌ تر برای درمان مشکلات پزشکی خود هستند.

قرن‌ ها ست که مردم از خواص گیاهان مختلف برای درمان انواع بیماری‌ ها استفاده می‌ کنند. در حقیقت ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که تعداد زیادی گیاه دارویی وجود دارند که می‌ توانید برای درمان انواع مشکلات از یک سر درد ساده گرفته تا عفونت‌ ها از آن‌ ها استفاده کنید.

در قسمت زیر روش کاشت ساده 35 گیاه دارویی برای شفا بخشی خودتان آورده شده است که می‌ توانید مستقیما بذر آن‌ ها را در باغچه خود بکارید و آن‌ ها را پرورش دهید.

گیاهان دارویی که می‌توانید به سادگی در باغچه خود پرورش دهید

1- آلوئه‌ ورا (Aloe Vera)

وجود آلوئه‌ ورا در فهرست کاشت گیاهان دارویی ضروری است و هر خانه‌ ای باید حداقل یک گیاه آلو ورا داشته باشد. به طور کلی آلوئه ورا یک گیاه آپارتمانی است. اگر در مناطق 8 تا 11 زندگی می‌ کنید این گیاه می‌ تواند در باغچه شما رشد کند اما اگر در جایی خارج از این مناطق مستقر هستید می‌ توانید آن را در گلدان پرورش دهید تا در زمستان آن را داخل خانه نگه دارید. گیاه آلوئه‌ ورا می‌ تواند با آب بسیار کمی رشد کند اما به خاک زهکشی شده خوبی نیاز دارد. چگونگی استفاده از آلوئه‌ ورا این گیاه به خاطر توانایی شگفت انگیزش در تسکین درد ناشی از انواع سوختگی از جمله آفتاب سوختگی شهرت دارد. برگ آن را به راحتی برش دهید و ژل داخلش را خارج کنید سپس آن را مستقیما روی ناحیه آسیب دیده پخش کنید. این کار علاوه بر تسکین درد باعث بهبودی نیز می‌ شود. همچنین شما می‌ توانید از ژل گیاه آلوئه ورا برای التیام زخم، بریدگی و انواع بیماری‌ های پوستی از جمله اگزما استفاده کنید. علاوه بر این، از آب آن می‌ توان به عنوان دارو برای انواعی از مشکلات داخلی از جمله تسکین علائم مرتبط با یبوست، کولیت زخمی و انواع مشکلات گوارشی استفاده کرد. اما خواص گیاهان آلوئه‌ ورا بسیار گسترده تر از موارد گفته شده هستند و شما می‌ توانید با مطالعه بیشتر از آن‌ ها آگاه شوید.

2- اسطوخودوس (Lavender)

15 گیاه مفید که می توانید در باغچه پرورش دهید

اسطوخودوس رایحه‌ ای بسیار آرامش بخش دارد که به شما در آرامش و بهبود الگوهای خواب کمک می‌ کند. این گیاه به راحتی رشد می‌ کند و بوی بسیار خوبی نیز دارد. گیاه اسطوخودوس من به زمان خرید خانه‌ مان یعنی 18 سال پیش برمیگردد و هنوز هم هر ساله به طور مداوم در حال رشد کردن است. تنها کاری که برایشان انجام داده‌ ایم این است که هر سال یک بار آن‌ ها را اصلاح می‌ کنیم. این تمام کاری است که باید انجام داده شود.

از گل‌ های خشک شده اسطوخودوس چای گیاهی درست کنید و از آن برای رفع سوء هاضمه، تسکین سر دردهای میگرنی و بهتر خوابیدن استفاده کنید.

یک چای غلیظ از آن دم کنید و برای از بین بردن شوره سر مورد استفاده قرار دهید.

آن را به پمادها، نمک‌ های حمام و صابون‌ های خانگی اضافه کنید.

یک پاکت کوچک از اسطوخودوس درست کنید و آن را در بالش خود قرار دهید تا خواب راحت‌ تری داشته باشید.

3- گل همیشه بهار (Pot Marigold)

گل همیشه بهار که به عنوان کالندولا نیز شناخته شده است فواید بسیاری برای سلامتی دارد. گل‌ های این گیاه طلایی رنگ هستند و معمولا چند ماه پس از کاشت بذر شکوفه می‌ دهند و در طول فصل به شکوفه دهی ادامه می‌ دهند.

گل‌ های گیاه همیشه بهار خوراکی هستند و اغلب برای دادن مقداری رنگ به سالادها مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

شما می‌ توانید از این گیاه برای درمان خراش‌ های جزئی، تب، واریس و انواع عفونت‌ ها استفاده کنید.

علاوه بر این به بهبود جای نیش حشرات و زنبور کمک می‌ کند (یک پماد از آن درست کنید و همیشه دم دست نگه دارید).

4- ریحان (Basil)

ریحان یکی دیگر از گیاهانی است که هنگام کاشت گیاهان دارویی در باغچه خود نباید نام آن را فراموش کنید. ریحان یک گیاه معطر با رشد آسان است که می‌ توانید برای طعم دادن به سوپ‌ ها و انواع پاستا از آن استفاده کنید و یا آن را به ساندویچ اضافه کنید. ریحان طعم بسیار خوبی به انواع غذاها می‌ دهد و در کنار آن به کاهش خطرات ناشی از کمبود قند خون کمک می‌ کند.

خواص و نحوه مصرف ریحان

از برگ‌ های ریحان برای درمان و بهبود زخم‌ ها، خراش‌ ها و ساییدگی‌ های جزئی استفاده کنید.

این گیاه به از بین بردن نفخ، کاهش علائم PMS، بهبود اشتها و تسکین استرس کمک می‌ کند.

ریحان همچنین می‌ تواند برای درمان گلو درد، کاهش تب، درمان مشکلات تنفسی و حتی جلوگیری از سنگ کلیه موثر باشد.

5- چای سبز (Green Tea)

چای سبز یک منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ ها است که ممکن است در کاهش خطر ابتلا به سرطان موثر باشند. علاوه بر این خطر انواع عفونت‌ ها، سکته‌ های مغزی و بیماری‌ های قلبی را کاهش می‌ دهد. نوشیدن چای سبز با از بین بردن باکتری‌ های مضر دهان می‌ تواند سلامت دهان و دندان شما را نیز بهبود بخشد.

6- شوید (Dill)

شوید یک گیاه دارویی از خانواده جعفری است که در انواع ترشی‌ ها، سس سالاد، سوسیس‌ ها و انواع نان از آن استفاده می‌ شود.

نحوه استفاده از گیاه شوید

بسیاری بر این باور هستند که این گیاه به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌ کند و میزان درد را در قاعدگی‌ های دردناک کاهش می‌ دهد. مقداری از چای آن را به آرامی بنوشید تا شکم دردتان برطرف شود.

همچنین ممکن است به کاهش تورم، درمان سکسکه و حتی بی خوابی کمک کند.

از آن به عنوان جایگزین نمک در رژیم لاغری خود استفاده کنید.

7- سیر (Garlic)

بسیاری از مردم عاشق سیر و طعم آن در انواع غذاها هستند. با این حال برخی افراد سعی می‌ کنند به دلیل بوی بدش از خوردن آن به صورت خام خودداری کنند. چه آن را دوست داشته باشید چه نداشته باشید خواص گیاهان گفته شده یک طرف و خواص سیر طرف دیگر؛ حبّه های سیر ممکن است به از بین بردن رادیکال‌ های آزاد کمک کنند و حتی از بروز سرطان جلوگیری کنند. علاوه بر این، سیر در جلوگیری از بروز علائم سرما خوردگی و زوال عقل کمک کننده است و در عین حال با کاهش فشار خون خطر بیماری‌ های قلبی را کاهش می‌ دهد. در قسمت زیر نحوه استفاده از سیر به عنوان یکی از پر کاربرد ترین مواد غذایی دارویی که خواص گیاهان دارویی مختلف را به صورت یک جا دارد آورده شده است.

نحوه استفاده از سیر به عنوان گیاه دارویی

برای تنظیم فشار خون در وعده شام اغلب از آن استفاده کنید.

آن را با لیمو و عسل ترکیب و به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی از آن استفاده کنید.

استفاده از آن به صورت واژینال عفونت‌ های مخمری را از بین می‌ برد.

8- پیاز (Onions)

اگر به فکر کاشت گیاهان دارویی هستید پیاز می‌ تواند کاری فراتر از طعم دادن به غذای شما انجام دهد. این گیاه از خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی برخوردار است که می‌ تواند به بهبود سیستم قلبی عروقی کمک کند. علاوه بر این، برای سیستم اسکلتی بدن و سیستم گوارش نیز مفید است و ممکن است خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش دهد.

9- مرزه زمستانی (Winter Savory)

یکی دیگر از گیاهانی که کاشت بذر آن می‌ تواند سود فراوانی برای سلامتی شما به دنبال داشته باشد گیاه محبوب مرزه زمستانی است. این گیاه برای درمان عفونت‌ های ریه و روده و بهبود عملکرد کلیه و کبد مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این گیاه به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌ کند و برای بهتر کردن جای نیش حشرات مفید است. همچنین می‌ توانید از آن برای درمان روماتیسم بهره بگیرید و حتی در تحریک اشتها نیز موثر است. استفاده از مرزه به عنوان چای و به صورت دم کرده می‌ تواند به کاهش حالت تهوع، سر درد و گلو درد کمک کند و باعث تسکین علائم مرتبط با عفونت‌ های سینوسی، سرماخوردگی و آنفولانزا ‌شود.

10- استویا (Ste via)

استویا یک شیرین کننده طبیعی است که به اندازه شکر شیرین اما بدون کالری است. با کاشتن بذر این گیاه و استفاده از آن، به تناسب وزن خود کمک می‌ کنید و در عین حال می‌ توانید از تمام غذاهای خوشمزه‌ ای که دوست دارید لذت ببرید بدون این که نگران افزایش وزن خود باشید.

11- میخک‌ ها (Cloves)

در کنار خواص گیاهان گفته شده، میخک جایگاه ویژه‌ ای دارد. گیاه میخک فواید متعددی دارد که می‌ توانند به بهبود سلامت کلی شما کمک کنند. به عنوان مثال در بهبود دردهای دندان و معده موثر است و التهاب را کاهش می‌ دهد. علاوه بر این میخک می‌ تواند انواع باکتری‌ های بیماری‌ زا را در بدن شما از بین ببرد. در عین حال اسانس میخک برای تصفیه خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان انواع مشکلات تنفسی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

12- سداب (Rue)

از این گیاه دارویی برای برطرف کردن نفخ، اسهال و حالت تهوع استفاده می‌ شود. همچنین سداب می‌ تواند بدن را از شر کرم‌ ها خلاص کند و موجب تسکین درد ناشی از ورم مفاصل، سر درد، دندان درد، گرفتگی و اسپاسم عضلانی شود. در عین حال شما می‌ توانید از آن برای رفع مشکلات سیستم عصبی و تنفسی استفاده کنید. با این حال در هنگام استفاده از سداب برای درمان مشکلات سلامتی خود احتیاط کنید و دقت کنید که آن را با گیاه گالگا اشتباه نگیرید. همچنین اگر باردار هستید از خوردن آن خودداری کنید چرا که می‌ تواند باعث سقط جنین شود.

13- مریم گلی (Sage)

مریم گلی که به عنوان طعم دهنده در بسیاری از غذاها استفاده می‌ شود به عملکرد دستگاه گوارش و تسکین التهاب کمک می‌ کند. این گیاه برای درمان بیماری‌ های لثه و عفونت‌ های پوستی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در عین حال ممکن است به بهبود حافظه، تمرکز و توجه کمک کند. اسانس مریم گلی برای تقویت سیستم ایمنی، استخوان‌ ها و درمان انواع مشکلات پوستی از جمله پسوریازیس و اگزما استفاده می‌ شود.

14- شیرین بیان (Licorice)

این گیاه حاوی مواد ضد ویروسی، آنتی اکسیدانی و ضد قارچی است و به کاهش علائم مسمومیت غذایی، زخم معده، سوزش سردل و سوء هاضمه کمک می‌ کند. مواد ضد التهاب موجود در آن به تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان مشکلات تنفسی کمک می‌ کنند و می‌ توانید از آن برای بهبود انواع مشکلات پوستی استفاده کنید

15- آویشن (Thyme)

[گیاهان دارویی برای چاقی] از آویشن می‌ توان برای کمک به دستگاه گوارش، درمان عفونت‌ ها، مشکلات معده و گلو درد استفاده کرد. همچنین این گیاه می‌ تواند به تسکین سرفه و گرفتکی سینه و بینی کمک کند. علاوه بر این دارای خواص ضد عفونی کننده قوی است که می‌ تواند برای بهبود زخم و ساییدگی های جزئی مفید باشد. اسانس آویشن در آروماتراپی بسیار محبوب است و اغلب به عنوان ضد عفونی کننده استفاده می‌ شود.

منبع: نازبو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیاهان آپارتمانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا