تلویزیون اینترنتی کتاب افتتاح می شود


تلویزیون اینترنتی کتاب افتتاح می شود

رمضانی با بیان اینکه بسیاری از شهرهای ما کتابخانه ندارند، گفت: سامانه خرید از کتابفروشی ها با هدف گسترش ویترین کتابفروشی ها به پهنه ایران آغاز به کار می کند و فعالیت دایمی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، علی رمضانی امروز دوشنبه 16 آبان در نشست خبری سی امین دوره هفته کتاب که در سرای کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: در روز 24 آبان مانند هر سال مراسم تجلیل از کتابداران، کتابخوانان و مجموعه های درگیر خدمات کتابخانه ای را توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور خواهیم داشت. این مراسم یک تجدید قوا برای کتابداران در سراسر کشور خواهد بود. اتفاق دیگری که در حال برنامه ریزی آن برای هفته کتاب هستیم، دیدار ناشران کشور با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از افتتاح تلویزیون اینترنتی کتاب همزمان با هفته کتاب خبر داد و افزود: این اولین تلویزیون اختصاصی کتاب است. 16 سال گذشته در هفته کتاب شاهد تولد خبرگزاری تخصصی کتاب بودیم. در هفته کتاب امسال نیز تلویزیون اینترنتی کتاب را افتتاح می کنیم. این تلویزیون در بستر تلویبیون و سایر سکوهای قابل مشاهده اینترنتی خواهد بود. تلویزیون اینترنتی کتاب یکی از زیرمجموعه های خانه کتاب خواهد بود. این تلویزیون تلاش می کند با استفاده از ظرفیت همه عرصه های نشر کشور و دستگاه های مسئول در این حوزه به فعالیت بپردازد.

رمضانی ادامه داد: با وجود شبکه اینترنتی کتاب، کتاب دارای یک اطلاع رسانی تصویری می شود و از این به بعد این شبکه به چرخه تولید و توزیع کتاب هم کمک می کند. تلویزیون اینترنتی کتاب آماده پوشش تصویری همه برنامه های حوزه کتاب در سراسر کشور است.

دبیر سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تجلیل و تکریم از پیشکسوتان حوزه نشر و کتاب با حضور مسئولان کشور را از دیگر برنامه های تدارک دیده در هفته کتاب و کتابخوانی ذکر کرد و افزود: در این هفته آغاز به کار سامانه خرید از کتابفروشی ها را خواهیم داشت که بعد از گذراندن دوره آزمایشی و رفع اشکالات از روز پنج شنبه شروع به فعالیت می کند. این سامانه 40 میلیارد تومان خرید را به سمت کتابفروشی ها ارجاع می دهد. مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 10 میلیارد تومان برای خرید اقشار مختلف از طریق کد ملی و یا شماره همراه ثابت در نظر گرفته است. هر نفر می تواند 400 هزار تومان کتاب خرید کند که 100 هزار تومان یارانه دریافت می کند. تاکنون تعداد زیادی از کتابفروشان در این سامانه ثبت نام کردند.

رمضانی اظهار داشت: نقطه کلیدی کتابفروشی ها این است که نمی توانند ویترین خود را به سراسر کشور گسترش دهند اما با سامانه خرید از کتابفروشی ها، کتابفروشی ها می توانند ویترین خود را در معرض دید همه ایرانیان قرار دهند. بخشی از هزینه ارسال به عهده ارشاد و بخشی هم به عهده خریداران خواهد بود. در ضمن سامانه خرید از کتابفروشی ها به صورت دایمی فعالیت خواهد کرد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران خاطرنشان کرد: بعد از تجربه موفق نمایشگاه مجازی کتاب که کتاب ها را به سراسر کشور حتی روستاها ارسال می کرد، این بار به جای ناشران، کتابفروشان از طریق سامانه خرید از کتابفروشی ها آثار خود را به سراسر کشور ارسال می کنند. بسیاری از شهرهای ما فاقد کتابفروشی ها هستند و مردم به سختی به کتاب دسترسی دارند. سامانه خرید از کتابفروشی ها امکان خوبی را برای شهرهای فاقد کتابفروشی فراهم می کند. اگر این سامانه توفیق می یابد، می شود سایر اعتبارات کتاب را نیز به این سامانه ارجاع داد. با این سامانه کتابفروشی ها می توانند 24 ساعته ویترین خود را به پهنای کشور ایران به نمایش بگذارند.

دبیر سی امین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران یکی از چالش های کتابفروشی ها را روزآمد نبودن و عدم آمادگی برای خدمات غیر حضوری دانست و گفت: تلاش می شود با سامانه خرید از کتابفروشی ها آموزش در این زمینه صورت گیرد و تسهیلاتی نیز فراهم شود تا کتابفروشی ها به سمت روزآمد شدن حرکت کنند. سازمان فرهنگی هنری شهرداری نیز برنامه های متنوعی برای هفته کتاب در نظر گرفته است. نهاد کتابخانه های عمومی کشور قرار است در این هفته 17 کتابخانه افتتاح کند. بیست و نهمین دوره کتاب سال دانشجویی را به همت جهاد دانشگاهی در این هفته خواهیم داشت. ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد با کمک ستاد هفته کتاب به پویش هفته کتاب پیوست.

رمضانی با اشاره به اجرای دو پویش در هفته کتاب بیان کرد: پویش معرفی کتاب با نام کتاب دستت چیه از مردم دعوت می کند که کتابی را که می خوانند به همدیگر معرفی کنند. پویش دوم مسابقه کتابخوانی برای دو رده سنی کودک و نوجوان و بزرگسال است. کتاب مجموعه قهرمان برای گروه سنی کودک و نوجوان و کتاب ستاره ها چیدنی نیستند برای گروه سنی بزرگسال در مسابقه کتابخوانی انتخاب شده است.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از برگزاری جشنواره دانایی و توانایی به همت وزارت آموزش و پرورش همزمان با هفته کتاب خبر داد و افزود: مراسم بزرگداشت چهارمین کتاب سال کشاورزی از سوی وزارت کشاورزی در هفته کتاب برگزار می شود. همچنین در این هفته شاهد دوازدهمین دوره جشنواره کتاب یار با همکاری شهرداری خواهیم بود. نمایش چهار فیلم کوتاه در حوزه سینمای باغ فردوس را خواهیم داشت. اختتامیه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب از دو هفته گذشته شروع شده و به جای اینکه یک برنامه اختتامیه در تهران داشته باشیم، چندین برنامه با حضور مدیران فرهنگی در استان ها و روستاهای برگزیده داریم که از برگزیدگان تقدیر می شود.

رمضانی خاطرنشان کرد: تولیدات تلویزیونی مختلفی توسط دستگاه ها آماده شده که از صدا و سیما پخش می شود. نهاد کتابخانه های عمومی پخش دوره جدید پویانمایی آقا و خانم کتابدار را خواهد داشت. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با تماشاخانه سیار خود برنامه های متنوعی در مناطق محروم اطراف تهران خواهد داشت. شش تله تئاتر و فیلم در حوزه ارتباط به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به طور رایگان پخش می شود. سازمان اسناد و کتابخانه های آستان قدس رضوی برنامه های متنوعی برای هفته کتاب تدارک دیده است. علاوه بر این حجت الاسلام قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی در هفته کتاب شنونده نکات اصحاب نشر خواهد بود.

دبیر سی امین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ما آمار را در هفته کتاب ثبت می کنیم که عمده آنها مربوط به بخش خصوصی نشر است. بخش خصوصی که تولید می کند، بازاری دارد و ما یک چندگانه ای برای این آمار هم داریم؛ ضمن اینکه به موارد متعددی برمی خوریم که کم اظهاری داریم. بحث ما آمارسازی نیست و به آمار اکتفا نمی کنیم.

وی در مورد شبکه اینترنتی کتاب خاطرنشان کرد: تولید محتوا درباره کتاب بسترسازی برای اقبال عمومی به کتاب، تولید محتوا برای مخاطبان عمومی کتاب و تولید محتوای اختصاصی و نخبگانی و جریان سازی هدفمند در حوزه کتاب از جمله ماموریت های شبکه اینترنتی کتاب است. مجموعه تلویزیونی اینترنتی کتاب تلاش می کند محتوایی برای عموم مردم فراهم کند و حتی با سکوهای پخش و تولید ارتباط بگیرد. ما با هر مجموعه ای که بخواهد به حوزه کتاب کمک کند، همکاری می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه شاخص هایی باید جایگزین سرانه مطالعه شود، گفت: تعداد عناوین در کنار میانگین شمارگان و همچنین مجموع شمارگان در کشور را اشاره کردیم. والدین برای تهیه کتاب برای فرزندان هزینه می کنند. سیر کتاب، شمارگان کتاب و تعداد ناشران کودک و نوجوان رو به رشد است. با تخصصی شدن این موارد و ابزاری که برای جمع آوری داده ها داریم، می توانیم شاخص سازی کنیم. کتابخانه های عمومی کشور به غیر از کتابخانه های مساجد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اولین شبکه مویرگی کتاب در کشور هستند؛ ضمن اینکه خود رسانه ها نیز می توانند در حوزه کتاب شاخص سازی کنند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اینکه خبرنگاران انتقاداتی از طرح های فصلی کتاب داشتند، بیان کرد: با سامانه خرید از کتابفروشی ها ما دیگر طرح همه فصلی داریم یعنی مردم به طور 24 ساعته می توانند از کتابفروشی ها بازدید کنند و کتاب بخرند که اتفاقات خوبی در سامانه خرید از کتابفروشی ها می افتد. هر کتابفروشی که آمادگی داشته باشد نرم افزارش را متصل کند، همکاران ما آماده هستند. با تجربیات نمایشگاه مجازی در سامانه خرید از کتابفروشی ها ما ویترین قابل چینش توسط کتابفروشی ها را خواهیم داشت.

گفتنی است، هفته کتاب با شعار ما همانیم که می خوانیم از 21 تا 27 آبان در سراسر کشور برگزار می شود.

پایان پیام/31

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد نوزاد | گلچین زیباترین متن تبریک تولد نوزاد پسر و دختر