مقابل نیکاراگوئه ضعیف عمل کردیم / یک انتقاد از کی روش دارم / جلوی انگلیس باید اتوبوسی دفاع کنیم


مقابل نیکاراگوئه ضعیف عمل کردیم / یک انتقاد از کی روش دارم / جلوی انگلیس باید اتوبوسی دفاع کنیم

مرتضی فنونی زاده بازیکن اسبق تیم ملی بیان کرد: در این برهه زمانی اگر من هم به‌جای کی روش بودم، همین تصمیم را می‌گرفتم. در صورت ارائه فوتبال هجومی مقابل تیمی مثل انگلیس، شاید ۷ گل بخوریم! چاره‌ای جز فوتبال بسته یا اتوبوسی نیست. درگذشته نیز تجربه بازی با تیم‌هایی مثل اسپانیا و پرتغال، این موضوع را به همگان اثبات کرد.

تیم ملی ایران در آستانه آغاز جام جهانی، به مصاف تیم نیکاراگوئه رفت. کارلوس کی روش برای این دیدار، چند تغییر مهم را در ترکیب اصلی اعمال کرده بود. حضور ثابت آریا برزگر جوان ازجمله نکات جالب این بازی دوستانه بود.

ایران با ترکیب علیرضا بیرانوند، آریا برزگر، مرتضی پورعلی گنجی، مهدی ترابی، میلاد سرلک، ابوالفضل جلالی، وحید امیری، محمدحسین کنعانی زادگان، رامین رضاییان، امید نورافکن و روزبه چشمی به میدان رفت. مصدومیت جدی امید ابراهیمی، اتفاق تلخ این بازی بود که موجب نگرانی کادر فنی تیم ملی شد.

ایران با تک‌گل مهدی ترابی هافبک تیم پرسپولیس، در این مسابقه به برتری رسید. تیم ملی روز چهارشنبه باید برابر تیم تونس قرار بگیرد. تونس به‌عنوان یکی از نماینده‌های قاره آفریقا، در جام جهانی قطر حضور دارد. تونسی‌ها با فرانسه، دانمارک و استرالیا هم‌گروه هستند. گسترش نیوز برای بررسی عملکرد تیم ملی در بازی با نیکاراگوئه، گفت‌وگویی با مرتضی فنونی زاده ملی‌پوش اسبق انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

مقابل نیکاراگوئه ضعیف عمل کردیم / یک انتقاد از کی روش دارم / جلوی انگلیس باید اتوبوسی دفاع کنیم

بسیار ضعیف عمل کردیم

مرتضی فنونی زاده درباره بازی ایران و نیکاراگوئه گفت: نیکاراگوئه جزو تیم‌های ضعیف در دنیا محسوب شده و در رده‌بندی جهانی نیز رتبه بسیار پایینی دارد. عملکرد ما در مقابل چنین تیمی، فوق‌العاده ضعیف بود. در طول ۹۰ دقیقه، طرح و برنامه خاصی برای ایجاد فشار بر تیم حریف مشاهده نکردیم. اوضاع به نحوی پیش رفت که حتی می‌توان اذعان کرد که فرصت‌های گلزنیِ نیکاراگوئه جدی‌تر از ما بود.

او ادامه داد: البته آقای کی روش هنوز در حال آزمون‌وخطا است ولی با این وضعیت در جام جهانی به مشکل می‌خوریم. یک انتقاد مهم نیز از کادر فنی دارم؛ اینکه چرا باید در مقابل تیم ضعیفی مثل نیکاراگوئه، با دو هافبک تدافعی بازی کنیم؟ با این رویکرد تدافعی، در برابر تیم‌هایی مثل انگلیس دچار چالش خواهیم شد.

این کارشناس فوتبال افزود: به نظر من برای بازی ولز باید با یک ذهنیت هجومی‌تر و شجاعانه ظاهر شویم. این موضوع در لیگ ما هم ریشه دوانده و تبدیل به عادت شده است. تیم‌های بالای جدولی مثل پرسپولیس و استقلال نیز با دو هافبک تدافعی بازی می‌کنند. دفاع اتوبوسی و بردن مسابقات با حداقل گل، به مسئله‌ای عادی تبدیل شده است.

مقابل نیکاراگوئه ضعیف عمل کردیم / یک انتقاد از کی روش دارم / جلوی انگلیس باید اتوبوسی دفاع کنیم

مصدومیت امید اتفاق تلخ این مسابقه بود

او در خصوص مصدومیت جدی امید ابراهیمی و از دست دادن جام جهانی بیان کرد: در هفته‌های اخیر این مصدومیت‌ها برای بهترین بازیکنان دنیا اتفاق افتاده است. سادیو مانه و مارکو رویس نیز دچار آسیب‌دیدگی‌های شدیدی شده و جام جهانی را از دست دادند. مسلما مصدومیت امید اتفاق تلخ این مسابقه بود. ثابت بازی نکردن مهره‌های کلیدی در این مقطع، می‌توانست ایده معقولانه‌تری باشد. امیدوارم که در بازی با تونس شاهد این بدشانسی‌ها و آسیب‌دیدگی‌ها نباشیم. استفاده محتاطانه در فاصله کوتاه باقی‌مانده تا شروع میدان‌های بزرگی مثل جام جهانی، یک اقدام متعارف محسوب می‌شود.

فنونی زاده در خصوص اضافه شدن برخی بازیکنان جوان مثل آریا برزگر به تیم ملی اظهار کرد: این مسئله یکی از بهترین تصمیمات آقای کی روش در تیم ملی بود. به خاطر احتمال مصدومیت‌ها و محرومیت‌ها، تیم ملی برای جام جهانی باید ۵۵ اسم را در لیست داشته باشد. میدان دادن به جوانان در این مقطع، تصمیم هوشمندانه کارلوس کی روش بود.

او در ادامه خاطرنشان کرد: برزگر در این بازی خیلی درخشان عمل نکرد ولی این فرصت‌ها باید به جوانان مستعد داده شود. البته این بازیکن در جریان به ثمر رسیدن گل برتری ما، تأثیرگذار بود. این مهره‌های جوان، آینده فوتبال ما به شمار می‌روند. تیم ملی ایران میانگین سنی بالایی دارد و در این مورد باید به‌تدریج پوست‌اندازی صورت بگیرد.

مقابل نیکاراگوئه ضعیف عمل کردیم / یک انتقاد از کی روش دارم / جلوی انگلیس باید اتوبوسی دفاع کنیم

این بازیکن زوج عزت‌اللهی خواهد بود

ملی پوش اسبق در رابطه با وضعیت خط میانی ایران در قطر به گسترش نیوز گفت: باوجود امید ابراهیمی، احتمال خط خوردن میلاد سرلک وجود داشت؛ اما با آسیب‌دیدگی امید، حالا شرایط برای سرلک متفاوت شد. در مورد جایگاه سعید عزت‌اللهی در تیم ملی که حرف خاصی نمی‌توان زد. در سیستم چهار-دو-سه-یک کی روش، سعید یکی از دو هافبک عقب زمین ما خواهد بود. روزبه چشمی و امید نورافکن نیز گزینه‌های خوبی برای این پست به‌حساب می‌آیند. ولی به‌احتمال‌زیاد احسان حاج صفی در کنار عزت‌اللهی قرار می‌گیرد.

او در ارتباط با سبک تدافعی کارلوس در دوره‌های گذشته و به‌کارگیری این استراتژی در قطر توضیح داد: دراین‌باره به او حق می‌دهم. در این برهه زمانی اگر من هم به‌جای او بودم، همین تصمیم را می‌گرفتم. در صورت ارائه فوتبال هجومی مقابل تیمی مثل انگلیس، شاید ۷ گل بخوریم! چاره‌ای جز فوتبال بسته یا اتوبوسی نیست. درگذشته نیز تجربه بازی با تیم‌هایی مثل اسپانیا و پرتغال، این موضوع را به همگان اثبات کرد.

شاهد یک بازی باکیفیت خواهیم بود

پیشکسوت باشگاه پرسپولیس درباره بازی بعدی ایران با تونس بیان کرد: تونس یکی از بهترین تیم‌های آفریقایی است که در این دوره از رقابت‌ها نیز حضور دارد. این مسابقه برای ما یک محک جدی خواهد بود. بی‌تردید شاهد یک بازی خوب و باکیفیت خواهیم بود.

مرتضی فنونی زاده در پایان اضافه کرد: تنها دل‌خوشی این روزهای مردم ما، همین فوتبال است. ملت عزیز ما به حضور در جام جهانی عادت کردند. امیدوارم که با صعود از گروه خود، دل مردم ما در این مقطع زمانی شاد شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال ملی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه