برگزاری همایش ملی «فلسفه فقه نظام‌ساز» با تاکید بر افکار و آرا شهید آیت الله سید محمد باقر صدر (ره)


برگزاری همایش ملی «فلسفه فقه نظام‌ساز» با تاکید بر افکار و آرا شهید آیت الله سید محمد باقر صدر (ره)

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی از برگزاری همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز با تاکید بر افکار و آرای شهید آیت الله سید محمد باقر صدر (ره) در قم به مناسبت روز جهانی فلسفه خبر داد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در نشست خبری در دفتر خبرگزاری رسا با اشاره به برگزاری همایش ملی «فلسفه فقه نظام‌ساز» گفت: همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز همراه با ارائه مقالات برگزیده و رونمایی از کتاب مجموعه مقالات همایش چهارشنبه 25 آبان ماه سال 1401 ساعت 18 الی 21 در تالار استاد موسویان (ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می شود.

دبیر علمی همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز افزود: این همایش با سخنرانی آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری، آیت الله ابوالقاسم علیدوست و حجت الاسلام سیدحسین میرمعزی برگزار خواهد شد.
وی بیان کرد: تاکنون هجده همایش در موضوعاتی از جمله فلسفه عرفان، فلسفه اخلاق، فلسفه هنر، فلسفه فقه، فلسفه کلام، فلسفه عرفان و فلسفه فقه نظام برگزار شده و امسال نیز نوزدهمین همایش ملی در محورهای «فقه سیاسی شیعه و ظرفیت ساختارسازی در نظام سیاسی مطلوب»، « سیاست جنایی اسلام در مسئله حجاب» و «نظام اقتصادی اسلام؛ چیستی، هستی و امکان استنباط آن» برگزار می شود.

وی تصریح کرد: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه‌السلام و مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر(عج) و خبرگزاری رسا در این همایش مشارکت دارند.حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی عنوان کرد: هر سال در برگزاری همایش از اندیشمندان بزرگی یاد می کنیم و در نوزدهمین همایش ملی، افکار و آرای شهید آیت الله سید محمد باقر صدر مورد ارزیابی قرار می گیرد، ایشان آثار گرانبهایی را در حوزه فلسفه ارائه کرده است، بر این اساس همایش با رویکرد شهید صدر نظام سازی را در حوزه فقه مد نظر قرار داده است و گام های جدی در سالهای اخیر برداشته شده و ادبیات این بخش بسیار جلو رفته است و تلاش می کنیم کارامدی نظام را به واسطه این نظام معرفتی تعریف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اساتید به نامی به این همایش مقاله ارائه دادند و و با نگاه تخصصی به موضوعات نگریسته شده و نگارنده های مقاله در سطح خوبی دیده شده اند و پس از بررسی‌های زیاد خروجی خوبی با تلاش صاحب نظران به دست آمده است. دبیر علمی همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز با اشاره به اهمیت بررسی این موضوع گفت: انقلاب اسلامی که عمده بنیادهای آن فقهی است و براساس محوریت مساله ولایت فقیه تعیین شده و راهبر آن نیز فقیه بوده، در سالیان اخیر بحثی را مطرح کردند که آیا فقه در مورد احکام می تواند یک نظام را اداره کند و مجموعه احکام توانایی اداره جامعه را دارد یا ندارد؟

وی در این باره افزود: در واقع آن چه قرار است جامعه را متحول کند آیا می تواند تنها به احکام اکتفا کند یا اینکه باید مشتمل بر یک نظامی باشد که آن نظام نیز در تراز اداره یک جامعه است؟ قطعا کسی ادعا نمی کند که فقه فارغ از آن چه امروزه در تراز جامعه است نظامی دارد یا نه! چرا که فقه همواره نظامی دارد و هر نظام یک پیشینه و منطق خاص خود را دارد.
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی عنوان کرد: آیا فقه می تواند در نظام سیاسی و اجرایی یک نظام معرفتی پیشینی داشته باشد و آیا نظام پشتیبانی بر آن حکومت می کند، در این عرصه پاسخ مناسب و کارآمد به مسائل نوپدید در تراز حکومت داشته باشیم، فقهی که در زمان گذشته متناسب با نظم موجود بوده و فقط به نیازهای گذشته توجه داشته وقتی که فقه وارد حوزه نظام می شود و آن مساله کارآمدی مطرح می شود.


وی بیان کرد: اگر حکم شرعی را با توجه به همه ابعاد مورد بررسی قرار ندهیم به کارآمدی نظام کمکی نمی کند در حوزه فقه نظام ساز یک نظم معرفتی جامعی را در حوزه فقه حاکم می کند که مبتنی بر مبانی است و تا در نهایت بتواند کارآمد باشد؛ اگر این نظام قرار است مردم را به سمت سعادت مادی و معنوی راهبری کند نمی تواند مبتنی بر نظم معرفتی جامع نباشد، در فقه نظام ساز از فقه حکومتی می خواهیم نظم معرفتی را حاکم کند، در واقع نگاه همه جانبه منسجم و هدفمند که همه فقه و احکام را به مثابه یک نظام و سیستم و مجموعه منسجم به هم پیوسوسته می بیند مورد تاکید است
دبیر علمی همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز خاطرنشان کرد: 5 نشست علمی برای همایش طراحی شده که با حضور اساتید و صاحبنظران تعدادی از آن در آستانه برگزاری همایش ملی برگزار شده است.

پایان پیام/730

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید