نهضت عقلانیت شیعی در صد سال اخیر مرهون آرا و عقاید علامه طباطبایی است


نهضت عقلانیت شیعی در صد سال اخیر مرهون آرا و عقاید علامه طباطبایی است

دکتر غفاری گفت: نهضت عقلانیت شیعی در جامعه اسلامی در صد سال اخیر عمدتا مرهون افکار شریف و آرای عقاید بلند فلسفی و معرفتی علامه طباطبایی بوده است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان؛‌ دکتر حسین غفاری در همایش بزرگداشت «روز جهانی فلسفه» با عنوان «فلسفه و اخلاق اجتماعی که به همت «مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» برگزار شد ابتدا در خصوص علامه طباطبایی اظهار داشت: آن چه در حوزه علمیه و از علمای بزرگ داریم مدیون شاگردی این شخصیت بزرگ است و نمی توان نام ایشان را از تاریخ تشیع حذف کرد.


وی بیان کرد: نهضت عقلانیت شیعی در جامعه اسلامی در صد سال اخیر عمدتا مرهون افکار شریف و آرای عقاید بلند فلسفی و معرفتی علامه طباطبایی بوده و آن چه در حوزه علمیه از بزرگان دارد همه محصول شاگردی این مرد بزرگ است.
غفاری در ادامه عنوان کرد: در فرهنگ شیعی و اسلامی ما موضوع فلسسفه اجتماعی بسیار ضعیف است، هر چه در اخلاق و علم النفس و فلسفه اسلامی و سایر عرصه ها چون فسلفه اخلاق و معرفت شناسی دست قوی داریم اما در فلسفه اجتماعی این گونه نیست.


وی تصریح کرد: هر چند نتوانستیم به خوبی در این حوزه عرضه کنیم اما ناتوان نیستیم البته مشکلی که وجود دارد از نظر نظری و عملی فلسفه اجتماعی است و ما در این فلسفه بسیار ضعیف هستیم و در سنت شیعی اخیر سخن زیادی در این باره وجود ندارد.
این استاد فلسفه خاطرنشان کرد: ما افرادی نداریم که فرهنگ خودمان را بشناسند و فرهنگ جهان را بشناسند و این فرهنگ اسلامی و شیعی را به خوبی به جهان منتقل کنند و در چنین رویکردی هنوز امکاتات به فعلیت نرسیده است.


وی گفت: در فلسه هنر و سیاست و اخلاق در این جهات مشکلات جدی داریم و در فلسفه اجتماعی به مراتب مشکلات بیشتر است، علت قضیه نداشتن نظام حکومتی است یعنی هر جامعه ای که خودش نظام حکومتی نداشته باشد با این مشکلات روبرو می شود.
غفاری افزود: دنیای غرب برعکس ماست و در متافیزیک شیب نزولی داشته است و در فلسفه اصلا اسم و رسمش از بین رفته است اما در فلسفه اجتماعی پیشرفت زیادی داشته اند چون به هر قیمتی برای خودشان نظام تشکیل می دهند.


وی عنوان کرد: علت این قضایا وجود دین است، یعنی دین همان طور که نعمات زیادی داده ما را از برخی از مسائل بازداشته است، فرض کنیم خانواده ای متمول و پدر ثروتمند و دارای توانایی زیادی است و فرزندان نوعا در این خانواده بزرگ می شوند و افراد توانمندی در حفظ ثروت نیستند، اما برعکس افراد در خانواده فقیر متولد می شوند و بعد از مدتی افراد توانمندی می شوند و به تولید ثروت می پردازند، چون امکانات آماده ای نداشتند اما توان داشتند.
این استاد فلسفه بیان کرد: مثل دین این گونه بوده و مد نظر اسلام است، چون اسلام همه چیز را در خود دارد دیگر احساس احتیاج برای فعالیت بیشتر ندارند و مساله دین در جامعه ما از نظر نظامی و حکومتی چنین وضعی دارد به خصوص در مکتب تشیع این گونه است.
وی گفت:حکومت بدون امام و انسان کامل معنا ندارد بزرگترین حکمای عالم به خصوص افلاطون نیز به این موضوع اشاره دارد.

پایان پیام/730

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج