کودک امروزی عاشق خلق است نه اسباب بازی/ کودکان پرخاشگر و اقتصاد وامانده فردا حاصل محدودیت اینترنت


کودک امروزی عاشق خلق است نه اسباب بازی/ کودکان پرخاشگر و اقتصاد وامانده فردا حاصل محدودیت اینترنت

دقت به دنیای کودکان این عصر نشان می دهد که محدودیت های اینترنتی چقدر می تواند در آینده ایران اثر گذار باشد. کودکان جهان در فضای مجازی کاوش می کنند، با تولیدات آشنا می شوند. خودشان خلق می کنند. به اشتراک می گذارند. دیگران از خلق آنها الگوبرداری می کنند. آنها از خلق دیگران الگوبرداری می کنند. تبادل فکر شکل می گیرد. خلاقیت پویا می شود و پیشرفت گام هایش را بر می دارد و حرکت می گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کودکان مدنظر این گزارش، سنی بالاتر از هفت سال دارند . استراتژی‌های جدید برای رسیدن به یک تولید محتوای مناسب برای کودک امروزی این است که اول کودک را بشناسید. در ادامه مقطع زمانی که این کودک ، مرحله کودکی خود را در آن طی می کند بررسی کنید. اول باید حرکات و گفتار و نکات مورد توجه کودک را ذره بینی کاوش کرد تا به شناخت مناسب رسید.

دنیای کودکان امروز بسیار متفاوت است. آنها بیشتر از اینکه علاقمند به تماشای تولید محتوایی باشند که شما برایشان ایجاد کرده اید علاقه دارند که خالق باشند. کاوشگری خالقانه دارند. پس اجازه دهید خلق کنند. بچه ها را تشویق کنید تا محتوای خودشان را بسازند.

دقت به دنیای کودکان این عصر نشان می دهد که محدودیت های اینترنتی چقدر می تواند در آینده ایران اثر گذار باشد. کودکان جهان در فضای مجازی کاوش می کنند، با تولیدات آشنا می شوند. خودشان خلق می کنند. به اشتراک می گذارند. دیگران از خلق آنها الگوبرداری می کنند. آنها از خلق دیگران الگوبرداری می کنند. تبادل فکر شکل می گیرد. خلاقیت پویا می شود و پیشرفت گام هایش را بر می دارد و حرکت می گیرد.

مسیر چند سال قبل برای کودکان چند سال قبل با کودک امروز متفاوت است. امروز مثلا یوتیوب وجود دارد . اینترنت حاضر است. در طول یک روز معمولی، کودکان و نوجوانان جهان یوتیوب را بررسی می‌کنند، تلویزیون تماشا می‌کنند، بازی‌های رایانه ای انجام می‌دهند، در فیدهای رسانه‌های اجتماعی حرکت می‌کنند و به موسیقی گوش می‌دهند.

کودک شما کارگردان است؟

بچه‌ها واقعاً دوست دارند خودشان خلق کنند. تربیت یک انسان موفق در آینده، حرکتی از کودکی نیاز دارد. باید نقطه توجه کودکتان را بشناسید. شاید شما دوست داشته باشید فرزندتان یک تاجر بزرگ شود ولی او توانایی تبدیل شدن به یک کارگردان بزرگ سینمایی را داشته باشد. شناسایی توانایی مهم است. والدین امروز، پدر و مادرهای پر مشغله ای محسوب می شوند اما آگاه تر رفتار می کنند. به مسیر کودکتان دقت کنید.

مثلا کودک شما در کنار اینکه دوست دارد قصه بشنود، دوست دارد قصه بگوید. این می توان نشانه توانایی او در نویسندگی یا کارگردانی باشد.شاید بد نباشد به کودک اجازه داده شود وقتی می خواهد قصه بگوید، قصه هایی که زاویه های خلاقیت ذهنی او را در بر می گیرد، دوربین موبایل را مقابلش بگذارد و از خودِ قصه گویش فیلم بگیرد. با نظارت والدین می تواند حتی اشتراک گذاری در فضای مجازی داشته باشد . بگذارید ماجراجویی ذهنی خود را ثبت کند. حتی برای حرکت این مسیر می توانید به او بگویید از ماجراجویی خود به من بگو!"

کودک شما موسیقیدان است؟

بچه ها از همان ابتدا موسیقی را دوست دارند، بنابراین انتقال این عشق به خلقت در دوران کوچکی کار سختی نیست. ضربه زدن به قابلمه ها و ماهیتابه ها مکان خوبی برای شروع حرکت یک موسیقیدان است. گوش کنید چگونه به ماهیتابه و قابلمه ها می کوبد. اگر نزدیک به موسیقی که شنیده است می نوازد شاید بد نباشد کمک کنید که این موسیقدان کوچک به یک موسیقیدان بزرگ تبدیل شود.

وقتی کمی بزرگتر شد یعنی به سن کودک مدنظر این گزارش رسید می تواند در کنار یادگیری الفبا، یادگیری نت ها را هم شروع کند. صرف نظر از سن، مغز آنها در واقع سرشار از خلاقیت هستند.

دامپزشک یا محیط بان فردا

وقتی یک کودک نه ساله مکرر تکرار می کند : "من می خواهم وقتی بزرگ شدم حیوانات را نجات دهم." او دقیقاً مطمئن نیست که چه حرفه ای برای این علاقه اش مناسب است و شاید در تفکرش تنها چند شغل مثل معلم، فضانورد، دامپزشک وجود داشته باشد. والدین او باید نسبت به رفتار او با طبیعت و حیوانات بررسی کنند که فرزندشان دامپزشک یا محیط بان خوبی خواهد شد و به او کمک کنند که در مسیر علاقه اش بیشتر بداند و تجربه کند و اگر تغییر عقیده نداد یک پزشک حیوانات یا یک محافظ حرفه ای طبیعت شود.

مهارت‌های خلاقانه مانند نواختن یک ساز، ن یا اجرای بازی در دنیای نمایش در فضای باز یا سرگرم بودن با چوب و تلاش برای ساختن خانه ، توجه به درختکاری یا ... همه و همه می تواند اولین گام های مناسب در مسیر کسب‌وکار کودک شما در بزرگسالی باشد.

دنیای نوین برای رسیدن به اقتصاد پویا و خلاق تر تاکید دارد که بگذارید کودکان خلاق باشد . خلق کند. علاقه هایش را بشناسید و به او کمک کنید که به شکل مورد علاقه اش برسد . اقتصاد نوین با این روش می خواهد کودکان خلاق امروز و بزرگسالان پویا و شادتری را برای فردا تربیت کند.

سرمایه‌گذاری اولیه، یا تجربه اولیه شغل فردای کودک شما، امروز از خانه شروع می شود. بچه‌ها می‌توانند مهارت‌های کسب‌وکار لازم را از طریق ابزارهای آموزش آنلاین بیاموزند به اشتراک بگذارند. در این فرآیند، تجربه‌ای را با تحقیق به دست آورند. این دستورالعمل می تواند به تبدیل شدن آنها به جوانانی که زندگی لذتبخش و موفقی در آینده دارند کمک کند.

در دنیای نوین، توجه به کودک یک سرمایه گذاری اقتصادی برای فردای یک کشور است. بازی کودک دیگر بی نشانه نیست. بازی کودکانه هر کودک می تواند سرنوشت آینده او و کشورش را رقم بزند.

کودکان در ایران

کودک امروزی خیلی زود از محدودیت های ارتباطی که در کشور ایجاد شده است مطلع می شود. یا از خانواده شنیده یا وقتی با مسدود شدن فضای بازی یا دنیای تصویری که در آن فیلم و انیمیشن و بازی را دنبال می کرد از این محدودیت آگاه می شود. این حصار ارتباطی برای کودک امروز آنقدر بی معنا و مفهوم گنگی دارد که می تواند از او یک کودک پرخاشگر بسازد.

کودک امروز ، انسان محدودیت نیست. او متولد دوره رشد شبکه های اجتماعی، خرید های آنلاین، بازی آنلاین، مدرسه مجازی است. مسئولان استراتژیک کشور باید دوراندیش تر به مبحث محدودیت اینترنتی بنگرند. کودک امروز خیلی زود بزرگ می شود و آنچه در کودکی از دست داده است او را در آینده اش عقب مانده از همسالان می کند. دنیای پیش رو، زندگی در عصر دیجیتال است و دور بودن از اطلاعات روز عصرجدید ، ایجاد امنیت نمی کند بلکه آینده کشور را ضعیف، سرخورده و در اقتصاد وامانده می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان