چرا تاریخ ایران شمسی است


چرا تاریخ ایران شمسی است

آیا برای تبلیغ کسب و کار خود به دنبال روشی مدرن و به‌روز هستید؟ با چاپ تقویم به همراه تصاویر، اطلاعات و لوگو کسب و کار خود می‌توانید بیشترین مشتریان را به سمت کسب...

آیا برای تبلیغ کسب و کار خود به دنبال روشی مدرن و به‌روز هستید؟ با چاپ تقویم به همراه تصاویر، اطلاعات و لوگو کسب و کار خود می‌توانید بیشترین مشتریان را به سمت کسب و کارتان جذب کنید. در ضمن با کمک انواع تقویم‌ها شما می‌توانید حرفه، خدمات، سرویس‌ها و محصولات خود را به متقاضیان معرفی کنید. در نظر داشته باشید تقویم ایران یک تقویم هجری شمسی است، بنابراین توصیه می‌کنیم به هنگام چاپ یک تقویم تبلیغاتی تقویم هجری شمسی را چاپ کنید.

تقویم هجری شمسی به طور رسمی در کشور ایران و افغانستان استفاده می‌شود. این تقویم یکی از دقیق‌ترین سیستم‌های تقویم در جهان است.

این تقویم در حال حاضر به نام تقویم فارسی یا تقویم ایرانی شناخته می‌شود. تقویم هجری شمسی را نباید با تقویم هجری اسلامی که در بسیاری از کشورهای مسلمان سراسر جهان استفاده می‌شود، اشتباه گرفت.

تقویم گره خورده با اعتدال

تقویم هجری شمسی یک تقویم خورشیدی است به این معنا که محاسبه زمان آن براساس حرکت زمین به دور خورشید انجام می‌شود. برخلاف تقویم میلادی که از مجموعه‌ای قوانین از پیش تعیین شده برای همگامی با سال شمسی پیروی می‌کند، تقویم هجری شمسی براساس مشاهدات نجومی خواهد بود.

سال شمسی در ایران در نیمه‌شبی، نزدیک‌ترین زمان اعتدال بهاری آغاز می‌شود. در نصف النهار، زمان استاندارد ایران در طول جغرافیایی 52.5 درجه شرقی حدود 250 مایل از شرق تهران مشخص می‌شود. اولین روز سال نو نوروز نام دارد و در سراسر جهان توسط ایرانیان جشنی برپا می‌شود.

اعتدال تقویم هجری شمسی تا حد زیادی به فصول نجومی نزدیک است و همین امر باعث شده این تقویم بسیار دقیق‌تر از تقویم میلادی باشد. حتی این امکان وجود دارد که در یک تقویم میلادی یک روزی اشتباه شود در حالی تقویم هجری شمسی هرگز با چنین مسائلی روبرو نخواهد بود.

ساختار تقویم در کشور ایران

یک سال در تقویم هجری شمسی به 12 ماه و با تعداد روزهای مختلف تقسیم می‌شود. به طور معمول و براساس آمار به دست آمده 6 ماه اول سال 31 روزه است در حالی که ماه‌های 7 تا 11 هر سال 30 روز خواهند داشت. ماه آخر، اسفند در سال‌های معمولی 29 روزه است و در سال‌ کبیسه 30 روزه خواهد بود.

بنابراین تقویم کشور ایران براساس هجری شمسی تعیین می‌شود زیرا این تقویم نسبت به سایر تقویم‌ها بسیار دقیق است. همچنین در دوران گذشته و ایران باستان از تقویم‌های متفاوتی استفاده می‌شد که به شاهنشاهی و سایر حکومت‌ها اشاره داشت، از همین رو تقویم ایران به یک تقویم هجری شمسی تغییر کرد.

پیش از این نیز گفتیم تقویم ایران حتی با تقویم عربی سایر کشورهای مسلمان نیز هم‌خوانی ندارد زیرا براساس حرکت خورشید تعیین می‌شود. این تقویم فعلی حاضر در کشور ایران از دقیق‌ترین تقویم‌ها است که بیشتر از 127 سال عمر نداشته و در طول دوره‌های مختلف پستی و بلندی‌های زیادی را پشت سر گذاشته است.

تفاوت تعیین سال در تقویم هجری شمسی با سایر تقویم‌ها  

اکنون که با تقویم ایران آشنا شدید و تا حدی فهمیدید که چرا از تقویم هجری شمسی در کشور ایران استفاده می‌کنند، شاید برایتان سوال شود که اولین سال محاسبه شده در تقویم هجری شمسی کشور چه زمانی بوده و چگونه محاسبه شده است؟

برای پاسخ به این پرسش باید گفت، شمارش سال هجری شمسی با هجرت پیامبر اسلام حضرت محمد به مدینه در سال 622 میلادی آغاز شد. اگر چه  زمان آغاز سال تقویم هجری شمسی با تقویم هجری اسلامی یکسان است و ویژگی‌های مشترکی دارد، اما سیستم‌های این 2 تقویم هیچ ارتباط دیگری با یکدیگر ندارند.

تقویم هجری قمری با تقویم هجری شمسی بسیار متفاوت است زیرا نحوه محاسبه روزها، ماه‌ها و سال‌ها در این 2 مدل تقویم با یکدیگر فرق دارد. در ضمن شمارش سال بین تقویم هجری شمسی و تقویم هجری قمری به طور قابل توجهی متفاوت است.

برای مثال تاریخ یک ژانویه سال 2022 در تقویم هجری شمسی در سال 1400 مشخص شده که مطابق با سال 1443 تقویم هجری اسلامی خواهد بود.

چرا تاریخ ایران شمسی است

تاریخچه تقویم هجری شمسی در ایران

تقویم هجری شمسی از سال 1925 میلادی به عنوان تقویم رسمی ایران معرفی شد. همچنین این تقویم در سال 1957 میلادی نیز در کشور افغانستان به عنوان تقویم رسمی مورد نظر قرار گرفت. قدیمی‌ترین اشکال محاسبه زمان ایران به هزاره دوم قبل از میلاد برمی‌گردد.

تعدادی از سیستم‌های تقویمی مختلف در ایران در طول قرن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. دو مورد از این تقویم‌های مورد نظر تقویم زرتشتی و تقویم اسلامی خواهد بود. اولین نسخه از تقویم مدرن و جدید هجری شمسی، در قرن یازدهم توسط گروهی از ستاره‌شناسان از جمله دانشمند ایرانی به نام عمر خیام ساخته شد.

تقویم ایران هجری شمسی است

همان‌طور که برای شما توضیح دادیم و تاریخچه روی کار آمدن تقویم هجری شمسی را بازگو کردیم، مشخص شد ایران سال‌ها است که براساس تقویم هجری شمسی فعالیت دارد.

به زبان ساده طبق آمار و گزارشات جمع‌آوری شده تقویم اصلی کشور ایران تقویم هجری شمسی است زیرا این تقویم یکی از گاه‌شمارهای بسیار دقیق حاضر در دنیا به شمار می‌آید.

پس اگر می‌خواهید برای تبلیغ و معرفی کسب و کار نوپا یا حتی قدمت‌دار خود تقویمی کاربردی به چاپ برسانید، باید تقویم هجری شمسی را در نظر بگیرید. سپس از تیم چاپخانه‌ای کمک بگیرید تا این تقویم را طبق خواسته و سلیقه شما به چاپ برساند. همچنین باید اطلاعات کامل کسب و کار شما را شامل شود.

سایت تیم گرافیک یکی از بهترین سایت‌ها برای ثبت سفارش چاپ تقویم است که شما نیز می‌توانید با خیالی آسوده کار چاپ تقویم خود را به آنها بسپارید. این تیم چاپخانه‌ای در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بهترین قیمت و کیفیت تقویم درخواستی شما را به چاپ می‌رساند.

 



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

نبض شاخص - 1403/02/30