از پنچری در تئاتر شهرزاد تا ناگفته های زنانه ایرانشهر


از پنچری در تئاتر شهرزاد تا ناگفته های زنانه ایرانشهر

مجموعه های «تئاتر شهر، ایرانشهر و شهرزاد» که از سالن های مطرح تئاتری در پایتخت اند، هم اکنون نمایش های متنوعی را بر روی صحنه برده اند؛ از پنچری و پرده خانه گلاب آدینه تا نذر عباسی که در تئاتر شهر جان گرفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تئاتر برخلاف سایر حوزه های فرهنگی، همواره هنری پویا، زنده و در جریان بوده است و هنرمندان تئاتری در بدترین شرایط موجود نیز نگذاشته اند که درب تماشاخانه ها به تعطیلی کشیده شود و چراغ این هنر خاموش شود؛ آنها معمولا سعی کرده اند کژکارکردهای جامعه را با هنرمندی به مخاطب و تماشاگران خود عرضه کنند تا بیینده خود را به یک تعالی روحی، هرچند اندک نزدیک کنند.

دوران کرونا با همه تلخی ها و سیاهی های خود فشار مضاعفی را بر گروه های مظلوم تئاتری وارد آورد؛ چون آنها برخلاف سریال های تلویزیونی و فیلم های سینمایی، باید پیش از اجرا تمرین های سخت، فشرده و نفس به نفسی را تجربه کنند تا خود را آماده اجرای نهایی کنند و به همین دلیل بسیاری از این گروه ها در این ایام به تعطیلی های اجباری پناه آوردند و به نحوی تنها دریچه درآمدی آنها به بن بست رسید؛ ناآرامی های سیاسی اجتماعی چند ماه گذشته نیز شوک مجددی به این گروه ها وارد کرد که هنوز قامت برخی از آنها راست نشده است!

اما برخی دیگر از آنها تصمیم گرفتند تا همان زبان سرخ هنر باشند و اعتراض، امید، عشق و همه آنچه را که رسیدن به آنها در جامعه به سختی یافت می شود را در صحنه و برای مخاطب اجرا کنند؛ مجموعه های «تئاتر شهر، ایرانشهر و شهرزاد» که از سالن های مطرح تئاتری در پایتخت اند، هم اکنون نمایش های متنوعی را بر روی صحنه برده اند که در این گزارش به برخی از آنها اشاره می کنیم.

از پنچری در تئاتر شهرزاد تا ناگفته های زنانه ایرانشهر

تئاتر شهر

نمایش «نذر عباس» به نویسندگی و کارگردانی محمد یزدی از هفتم دی ماه در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفته است. امیر قربانی، هومن حسینی و ابوالفضل شیری به همراه محمد یزدی بازیگران این کار نمایشی هستند.

در خلاصه این تئاتر آمده است: «پسری به نام عباس که دوران جوانیش را با جاهلیت به سر می برد و روی بدنش پر از جای تتو و قمه چاقو، روزی که در حال زدن تتو نامش بر پشت کمرش می باشد توسط تتوزن زندگیش به کل عوض می شود و پا در مسیری می گذارد که شاید برایش ناخوشایند باشد اما تماما عاشقیست.»

محمد یزدی هنرمند جوان تئاتری، علاوه بر نویسندگی، بازی و کارگردانی در نمایش «نذر عباس»، پیش از این تهیه کنندگی تئاتر «ملکه سیاه» را برعهده داشت که در سالن دو عمارت ارغوان به روی صحنه رفته بود.

نمایش «نذر عباس» در جشنواره تئاتر استان تهران موفق به کسب جوایز کارگردانی، نویسندگی، طراح صحنه، دو بازیگری اول مرد و پوستر برتر جشنواره شده بود؛ این کار تا 16 دی ماه در تئاتر شهر به روی صحنه خواهد بود.

از پنچری در تئاتر شهرزاد تا ناگفته های زنانه ایرانشهر

بهرام به روایت هفت پیکر

حامد شیخی نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما این روزها نمایش «بهرام به روایت هفت پیکر» را بر اساس مجموعه منظوم حکیم نظامی گنجوی در سالن چهارسوی تئاتر شهر به روی صحنه دارد.

شیخی نویسندگی، کارگردانی و بازی در این نمایش را برعهده دارد و در کنار او بازیگرانی همچون محمود مقامی، امیرحسین انصاری، مهدی هنرسازان، رویا شیخی، ساغر بهنام، لاله ذوالفقاری، مریم بابایی ایفای نقش می کنند.

شیخی این نمایش را تا 28 دی ماه بر روی صحنه دارد و پیش از این نمایش هایی همچون «رضا شمرخون، دوشیزه، قصه خون، لوترک، عمو قاتل، جهنم، برای لیلا، همبازی و مجلس آخر» را کارگردانی کرده است.

در خلاصه این کار نمایشی آمده:« قصه، حکایت بهرام شاه ایران است. سرآغاز این حکایت، قصه سنمار معمار است. این قصه حکایت عاشقانه بهرام بر دختران هفت گنبد و هفت حکایت آن هفت پیکر برای بهرام است.»

از پنچری در تئاتر شهرزاد تا ناگفته های زنانه ایرانشهر

مجموعه ایرانشهر

این شب ها ساعت 20 در سالن استاد سمندریان مجموعه تئاتری ایرانشهر، نمایش «عبدالرضا» بر روی صحنه است.

«یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در خرمشهر فعالیت احزاب و سازمان های تجزیه طلب که عمدتا به حزب بعث عراق تکیه داشتند به اوج خودش رسیده است. در ادامه این فضای پر از جنایت، دامنه‌ی جنگ عرب و عجم به خانواده ی "عبدالرضا" کشیده شده است. "لیلا" مادر خانواده با کلاشینکف رو در روی خانواده اش می ایستد و...» این خلاصه ای است که درباره این نمایش رسانه ای شده است.

هومن رهنمون طراحی و کارگردانی این نمایش را برعهده دارد؛ تئاتری که با نقش آفرینی های افشین زارعی، سیروس کهوری نژاد، محمد اقبال رجبی، آرزو صراف رضایی، علی یارلو، احمد مطوری، مسعود احمدی و بهرنگ رهنمون تا 24 دی ماه بر روی صحنه می ماند.

هومن رهنمون در کارنامه کاری خود کارگردانی نمایش هایی همچون کله پوک ها، آنکه گفت آری آنکه گفت نه را دارد.

از پنچری در تئاتر شهرزاد تا ناگفته های زنانه ایرانشهر

هشت سال زنانگی

مزدک صالحی پامناری نمایش «ناگفته های هشت سال زنانگی» را نوشته و سمیه آباده علاوه بر بازیگری، آن را کارگردانی کرده است و از یازدهم دی ماه در سالن استاد سمندیان مجموعه ایرانشهر به روی صحنه رفته است و این گروه تا 28 دی ماه اجرایشان ادامه دارد.

در این نمایش داستان زنانی که با گذشته های پیچیده شخصی به یک کارخانه یخ در جنوب پناه برده اند روایت می شود؛ این زن ها هر کدام می توانست ظریف یا معصوم باشد می توانست لطیف یا ساکت و آرام باشد.هر کدام قصه خود را تعریف می کنند و گذشته دیگری را می‌شنوند بلکه روزی از این وضعیت خلاص شود هر چند امیدی بیهوده دارد. این روایت روایت زنانی ست که از اسطوره به تاریخ در آمده اند و بعد در تاریخ گمشده اند.

سمیه آباده مدرس، کارگردان و بازیگر تئاتر در نمایش های «خواستگاری» به کارگردانی حسام کلانتری و «رختشورشاه» به کارگردانی علی یداللهی ایفای نقش کرده است و پیش از این نمایش، کارگردانی نمایش های «راز عروسک» و «بانو گشسب» را در کارنامه کاری خود دارد.

سارا جمالی، فاطمه صفری، زهرا توکلی، باران رفیعی، معصومه اسدی، شمیم نوری، فاطمه غفاری، حدیث ارمغان، آرام رفیعی، سوگل قیصر، هستیا درخشانی، آیسودا عابدی، مهدیس زارعی، کژال ربیعی و مبینا جلال در این نمایش ایفای نقش دارند.

از پنچری در تئاتر شهرزاد تا ناگفته های زنانه ایرانشهر

پردیس تئاتر شهرزاد

گلاب آدینه، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون این شب ها نمایش «پرده خانه» را به عنوان کارگردان در سالن شماره 2 پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه دارد؛ این کار به نویسندگی بهرام بیضایی و با هماهنگی و اجازه او به روی صحنه رفته است. آدینه در سال های خیلی دور در دو نمایش «مرگ یزدگرد» و «سلطان مار» از نوشته های بیضایی نقش آفرینی کرده بود.

آدینه پیش از این نمایش، «بانوی محبوب من» را در سالن اصلی تئاتر شهر از آبان تا بهمن ماه سال گذشته به روی صحنه برده بود.

نمایش «پرده خانه» از 15 آبان ماه و در مدت زمان دو ساعت و 40 دقیقه هر شب به روی صحنه می رود و تا 16 دی ماه ادامه دارد؛ پرده‌خانه در بازی‌خانه اندرونی سلطانی می گذرد که زنان زیادی را به عنوان غنائم و یا هدایای فتوحات خود، از سرزمین‌های دیگر در حرم خود جمع کرده است. داستان پرده خانه، روایتی از شجاعت و همدستی زنانی است که برای آزادی خود و دیگران می‌جنگند تا از وضعیت سرکوب و اسارت رها شوند. اجرای پرده‌خانه با تعداد زیادی بازیگر و نوازندگان موسیقی زنده سنتی و طراحی صحنه مناسب در پردیس شهرزاد، روی صحنه رفته است.

نورا هاشمی، علیرضا ناصحی، مانیا علیجانی، نادر فلاح، طاهره آهنی، لیلا آقاسی، الهه اصغری، امید اکبرزاده، مجید امیدی و آذین باقریان از جمله بازیگران این نمایش هستند.

از پنچری در تئاتر شهرزاد تا ناگفته های زنانه ایرانشهر

پنچری

نمایش «پنچری» به نویسندگی فردریک دورنمات و ترجمه استاد حمید سمندریان به دراماتورژی و کارگردانی احسان ناجی این شب ها در سالن شماره 3 پردیس تئاتر شهرزاد در حال اجراست.

شهرام عبدلی، حمید میهن دوست، رامین پرچمی، پوریا عبدی، علی عطایی حور و سارا مداح به عنوان بازیگر در این نمایش ایفای نقش کرده اند.

در خلاصه این نمایش آمده است:« مردی که هنگام گشتن به دنبال یافتن جایی برای حل مشکل پنچری اتومبیل خود پا به روستایی می‌گذارد و داستانی اسرارآمیز و غیرقابل تصور شبش را به صبح می‌رساند.»

بیشتر بخوانید؛

تئاتر شهر میزبان ۲ نمایش ویژه با موضوع شهید سلیمانی است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ تیپ المیرا شریفی مقدم را در کنسرت ببینید!