صله رحم واجب است؟


صله رحم واجب است؟

یک کارشناس مذهبی گفت: صله‌ رحم باید نسبت به تمام خویشان زن و مرد با تقوا و بی‌تقوا، مسلمان و کافر، ظالم و صالح انجام شود.

حجت الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی درباره صله رحم گفت: صله‌ی رحم به معنای ارتباط همراه با لطف و احسان به خویشاوندان نسبی است، و نسبت به همگی یک وظیفه شرعی است و آثار و فواید بسیاری، مثل طول عمر، خوش خلقی و افزایش روزی برایش ذکر شده است.

به گفته این کارشناس مذهبی، صله‌ رحم نسبت به تمام خویشان زن و مرد با تقوا و بی‌تقوا، مسلمان و کافر، ظالم و صالح باید انجام شود. از حضرت علی (ع) نقل شده است: با خویشاوندانتان پیوند و رفت و آمد داشته باشید، هر چند آنان با شما قطع‏ رابطه ‏کرده‏ باشند.

حجت السلام حسینی قمی بیان کرد: البته صله‌ رحم درجاتی دارد که نسبت به شرایط و افراد، متفاوت است. صله رحم زمانی که باعث ضرر دنیایی یا دینی شود باید به حدی که ضرر ندارد تغییر کند و تقلیل یابد. مثلا در مقابل ظالم و گناه‌کار همراه با امر به معروف و نهی از منکر مناسب باشد و به صورتی انجام شود که این ارتباط تأیید اعمال آن‌ها محسوب نشود و در مقابل کسی که می‌داند از دیدن او خوشحال نمی‌شود باید به صورت کمک غیر مستقیم به او، یا پرس‌وجوی احوال او از دیگران باشد و به هر حال لطف خود نسبت به او را به روش‌های مختلف ابراز دارد.

وی افزود: واضح است که مرجع و معیار در چگونگی ابراز محبت و احسان، عرف است؛ زیرا به حسب عادات و رسومِ افراد و نزدیک و دور بودنِ آن‌ها فرق می‌کند. نوع این ارتباط به نیاز افراد نیز بستگی دارد، آن‌چنان که ممکن است بعضى نیاز مادّى داشته باشند و بعضى نیاز مادى نداشته ولى به کمک دیگرى نیازمند باشند. مانند پیرمرد و پیرزن افتاده‌‏اى که باید آنان را رسیدگی نمود، و بعضى ممکن است کمکِ فکرى بخواهند؛ و بعضى هیچ نیاز ندارند و فقط باید از آنان احوال‌‏پرسى کرد.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: به هر حال صله‌ رحم درجاتی دارد که با توجه به توان فرد، عرف اجتماع، نیاز افراد و برخورد و جواب‌دهی آنان متفاوت و قابل تغییر است؛ و تا هر درجه‌ای که ممکن است باید به این برنامه‌ی دینی عمل کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ازدواج عروس 85 ساله ثروتمند با پسر 25 ساله در ایران / رسوایی شرم آور را ببینید