دادن هویج و آب هویج به نوزاد : از چند ماهگی به نوزاد هویج بدهیم ؟


دادن هویج و آب هویج به نوزاد : از چند ماهگی به نوزاد هویج بدهیم ؟

اگر می خواهید بدانید که از چند ماهگی به فرزند دلبندتان هویج و آب هویج بدهید و همچنین به چه روش هایی این کار را انجام دهید، با ما همراه شوید.

آیا می توان به نوزاد هویج داد ؟

قطعا بله! جدا از اینکه هویج منبع عالی فیبر است، این خوشمزه نارنجی رنگ، تنها و غنی ترین منبع گیاهی آلفا و بتاکاروتن است. این دو کاروتنوئیدهایی هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می شوند.

ویتامین A یک ماده مغذی حیاتی برای رشد و تکامل چشم ها است و به علاوه سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کند.

این ویتامین همچنین به تنظیم رشد تقریباً هر سلول در بدن کمک می کند و ماده مغذی مهمی برای تأمین سوخت این مرحله از رشد و تکامل فرزند شیرخوار شما است.

نوزادان با مقادیر کم ویتامین A متولد می شوند و برای دریافت مقادیر کافی این ویتامین، به رژیم غذایی مادرشان (زیرا هر آنچه که مادر می خورد، از طریق شیر سینه هایش به فرزندش خواهد رسید) و یا شیر خشک، وابسته هستند.

هنگامی که نوزادان، پا به مرحله تغذیه تکمیلی گذاشته و مصرف مواد غذایی جامد را شروع می کنند، بسیار ضروری است که در برنامه غذایی آن ها، منابع غذایی حاوی ویتامین A، گنجانده شوند.

میوه ها و سبزیجاتی که به رنگ نارنجی روشن و زرد (مانند، هویج) هستند و همچنین سبزیجات برگ دار، بیشترین میزان کاروتنوئید را در خود دارند.

زمان دادن هویج به نوزاد

اولین و بهترین غذای جامدی که می‌توانید به نوزاد خود معرفی کنید، هویج است. دلیل آن را می‌دانید ؟ این سبزی کمترین آلرژی را ایجاد می‌کند و هضم آن بسیار آسان است.

بنابراین به‌ محض رسیدن کودک به سن 6 ماهگی، هویج را به طرق گوناگون به برنامه‌ی غذایی‌ اش بیفزایید.

نکته‌ی مهمی که در این قسمت باید به آن توجه کنید، جدا کردن پوست هویج است. هضم آن برای نوزادان سخت است بنابراین پس از شستن حتماً هویج‌ها را پوست بگیرید.

در مصرف هر غذای سالمی نیز باید جنبه‌ی اعتدال را مراعات کرد. بیش از حد به کودک خود هویج ندهید زیرا بتاکاروتن موجود در آن ممکن است منجر به تغییر رنگ پوست نوزاد شود.

بهتر است با پوره‌ی هویج ساده شروع کنید. به‌تدریج می‌توانید آن را با مویه‌ها و سبزیجات دیگر مغذی کنید، مثلاً با سیب، سیب‌زمینی، عدس، برنج و غیره.

دادن هویج و آب هویج به نوزاد : از چند ماهگی به نوزاد هویج بدهیم ؟

از کی به نوزاد هویج بدهیم ؟

زمان دادن آب هویج به نوزاد

برای دادن آب هویج به نوزاد عجله نکنید زیرا به راحتی می تواند سبب اسهال شود. این کار را به پایان نه ماهگی موکول کنید و حتما با دادن چند قاشق آب هویج شروع کنید تا اگر نوزاد کمی اسهال شد دچار دردسر نشوید.

آب هویج برای نوزاد 8 ماهه اگر کم باشد معمولا خطری ایجاد نمی کند. یک واقعیت جالب که بد نیست آن را بدانید، این است که رنگ های مختلف گیاهان، مواد مغذی مختلفی را برای حمایت از بدن فرزند شما ارائه می دهند.

به عنوان مثال، هویج بنفش حاوی آنتوسیانین است که یک آنتی اکسیدان قوی است. در حالی که هویج قرمز رنگ، حاوی لیکوپن است که یک آنتی اکسیدان برای داشتن قلبی سالم به شمار می رود.

خواص هویج برای نوزاد

هویج سرشار از مواد مغذی حیاتی و انواع ویتامین‌های ضروری است. در این قسمت قصد داریم نحوه‌ی کارکرد این سبزی برای اعضای مختلف بدن را بیشتر توضیح دهیم:

1. فایده‌ هویج برای چشم نوزاد

بتاکاروتن موجود در هویج سازنده‌ی ویتامین A است که برای سلامت شبکیه‌ی چشم ضروری است. سلول‌های سالم شبکیه منجر به بینایی بهتر می‌شوند.

2. هویج و سیستم گردش خون سالم‌ تر نوزاد

این سبزی سرشار از ریز مغذی‌هایی مانند فلاونوئیدها است که کارکرد آن‌ها سالم نگاه‌ داشتن قلب و عروق خونی است. علاوه بر این، برای کلیه‌ها که وظیفه‌ی تصفیه‌ی خون از سموم را بر عهده دارند، مفید است.

3. هویج برای بهبود ایمنی نوزاد

رشد کامل کودک در گروی وجود یک سیستم ایمنی سالم و قوی است. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف منظم هویج به افزایش تعداد لنفوسیت‌ها و پلاکت‌ها منجر می‌شود. آن‌ها سلول‌های خون هستند و به تقویت و بهبود سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

4. هویج برای پشتیبانی از کارکرد کبد نوزاد

بدن ما با مصرف مواد غذایی و داروی و هر نوع خوراکی و نوشیدنی در معرض سموم مختلف قرار می‌گیرد. عضوی که وظیفه‌ی پاکسازی را در بدن بر عهده دارد، کبد است. خود کبد نیز نیاز به محافظت دارد و هویج می‌تواند این کار را انجام دهد.

خصوصاً آب این سبزی که حاوی آنتی‌ اکسیدان‌های بسیار زیادی است قادر است اثرات مواد شیمیایی را از کبد پاک کند. بنابراین مصرف منظم هویج به‌ ویژه برای نوزادانی که هنوز به‌طور کامل رشد نیافته‌اند، فوق‌ العاده ضروری و مفید است.

5. هویج و سلامت عمومی بدن نوزاد

به‌طور کلی ریشه‌های خوراکی می‌توانند از رشد کنترل‌ نشده‌ ی سلولی جلوگیری کنند. علاوه بر این اگر زخمی در بدن شخص ایجاد شود، هویج قادر است سلول‌های موجود را در بهبود آن یاری دهد.

دادن هویج و آب هویج به نوزاد : از چند ماهگی به نوزاد هویج بدهیم ؟

بهترین زمان دادن هویج به نوزاد

آیا دادن هویج به نوزاد حساسیت زا است ؟

خیر. همانطور که بارها گفته شده است، از نظر تئوری، یک فرد می تواند به هر نوع ماده غذایی حساسیت داشته باشد.

بنابراین به یاد داشته باشید که همانند معرفی هر نوع غذای جدیدی، در چند نوبت اول، مقدار کمی از هویج را به فرزندتان داده و حتما خودتان هم در هنگام تغذیه در کنار او باشید.

در صورت عدم بروز واکنش های آلرژیک، به تدریج می توانید با خیال آسوده مقدار آن را در وعده های بعدی افزایش دهید.

نحوه دادن هویج به نوزاد در ماه های مختلف

هر نوزادی طبق جدول زمانی مختص به خود رشد می کند. پیشنهادات آماده سازی آورده شده در زیر فقط یک نمونه کلی و برای اطلاع رسانی بوده و قطعا جایگزین مشاوره حرفه ای با متخصص اطفال و یا متخصص تغذیه نخواهند بود.

بنابراین هرگز توصیه های پزشکی حرفه ای را نادیده نگیرید و یا بر اساس آنچه که در اینجا خوانده اید و یا در اطرافتان دیده اید، از راهنمایی های پزشکی ارائه شده توسط پزشکان، چشم پوشی نکنید.

دادن هویج به نوزاد در 6 تا 9 ماهگی:

در این سن می توانید برش های بزرگ و طولانی، هویج کاملاً پخته را به فرزندتان بدهید و یا اینکه هویج ها را به صورت عمودی نگه دارید تا فرزندتان برای گرفتن آن و مستقلانه تشویق به غذا خوردن شود.

برای کاهش خطر، هویج پخته شده را از طول برش دهید. روش دیگر برای دادن هویج به نوزاد کوچکتان این است که شما می توانید هویج پخته شده را له کرده و قاشق فرزند خود را از این پوره هویج پر کنید تا بعد خودش سعی کند به تنهایی قاشق را برداشته و محتویاتش را بخورد.

به علاوه می توانید هویج خام را نیز رنده کنید و به همین صورت به فرزندتان بدهید.

کار دیگری که می توانید بکنید این است که هویج خام را به شکل و اندازه چوب کبریت های نازک برش داده و آن ها را برای جویدن به فرزند خود بدهید،

اگرچه ممکن است با این کار مقدار زیادی ماده غذایی به معده فرزندتان نرسد، اما فواید بی نظیری برای تقویت فک کوچک او به همراه داشته و به زبان کمک می کند تا یاد بگیرد چگونه غذا را به کنار دهان که در نهایت دندان های کناری یا آسیا (مولار) در آن جا رشد می کنند، منتقل کند.

این اقدام همچنین باعث شده تا یک بازخورد حسی برای «نقشه برداری و ترسیم» از فضای داخل دهان برای فرزند شما فراهم شود. همه اینها در نهایت، به توسعه و هماهنگی عمل جویدن کمک خواهند کرد.

البته این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که این روش با خطر خفگی همراه است، خصوصا اگر فرزند شما دندان ها و فک قوی داشته باشد، این احتمال وجود دارد که او تکه ای از هویج را گاز بگیرد.

اگر این اتفاق افتاد، دست و پای خود را گم نکنید، کافی است یک نفس عمیق بکشید و یک لحظه به فرزند خود فرصت دهید تا آن را تف کرده و به بیرون بریزد.

در چنین شرایطی بهتر این است که انگشتان و دستان خود را از دهان فرزند خود دور نگه دارید. به جای هول شدن، فرزند خود را خم کرده و به سمت جلو متمایل کنید تا در حالی که برای به بیرون انداختن تکه غذای گیر کرده در گلویش تلاش می کند،

جاذبه نیز به کمک شما آمده تا تکه غذای مزبور، به سمت جلوی دهان فرزندتان بیاید. اگرچه این لحظات می تواند ترسناک بوده و احساس خطر و دلهره را برایتان به ارمغان بیاورد اما در عین حال لحظه و تجربه با ارزشی نیز هست،

زیرا در حین این اتفاق، فرزند کوچک شما یاد خواهد گرفت که بلعیدن چه مواردی می تواند خطرناک باشد و به علاوه تمرین می کند تا در صورت لزوم، چگونه آن را بیرون بریزد تا دچار خفگی نشود.

دادن هویج به نوزاد در 9 تا 12 ماهگی:

در این سن می توانید اندازه تکه های هویج های خرد شده را کاهش دهید و آن ها را به اندازه چوب کبریت و یا قطعات کوچک به اندازه یک لقمه برش دهید تا فرزندتان تلاش کند آن ها را با انگشتان خود بردارد و به دهان ببرد.

این کار برای توسعه و تقویت مهارت در چنگ گرفتن نوزاد که یک مهارت حرکتی ظریف به شمار می رود، اقدام بسیار مناسبی است.

شما همچنین در این سن می توانید به فرزندتان هویج خام ارائه دهید (فراموش نکنید که برش دادن هویج به اندازه چوب کبریت، ایمن ترین شکل دادن هویج خام به نوزادان است،

این در حالی است که برخلاف تصور، برش های ضخیم تر هویج، خطر بیشتری برای خفگی به دنبال دارند، آن ها به فرزند شما این امکان را می دهند که قدرت فک خود را افزایش دهد، گاز گرفتن را تمرین کند و سپس قطعات بزرگ را بیرون بریزد که همچنان یک مهارت کسب ایمنی ارزشمند است).

دادن هویج و آب هویج به نوزاد : از چند ماهگی به نوزاد هویج بدهیم ؟

از چه سنی به نوزاد هویج بدهیم ؟

راهنمای انتخاب هویج برای نوزادان

برای تغذیه‌ی نوزاد خود هویج‌هایی را انتخاب کنید که کمترین لک را داشته و رنگشان ثابت و یکنواخت است. اگر ریشه نوک هویج خیلی رشد کرده و شبیه ساقه شده، از برداشت آن زمان زیادی می‌گذرد و تازه نیست.

از خرید هویج‌هایی که ریشه‌ی پُرمو دارند و سطحشان پوست پوست یا سوراخ شده، پرهیز کنید. این علائم معمولاً توسط آفت‌ها ایجاد شده است.

روش‌های پخت هویج برای غذای نوزادان

برای پخت سبزیجات 4 روش اصلی وجود دارد که در ادامه درباره‌ی هریک بیشتر توضیح می‌دهیم:

هویج بخارپز

بخارپز کردن بهترین روش است زیرا هویج را نرم می‌کند و تمام مواد مغذی‌اش حفظ می‌شود. نحوه‌ی بخارپز کردن هویج به ‌این‌ صورت است:

پس از شستشو و پاک کردن، هویج‌ها را به‌صورت حلقه‌ای یا نوارهای بلند و نازک برش دهید. آن‌ها را در سبد بخارپز بچینید و سبد را به یک قابلمه با عمق زیاد که ته آن یک استکان آب ریخته‌اید، انتقال دهید.

البته می‌توانید از بخارپز برقی هم استفاده کنید. به مدت 10 دقیقه یا تا زمانی که هویج‌ها نرم شوند، صبر کنید.

هویج آب‌ پز

برای این کار به یک قابلمه یا زودپز احتیاج دارید. پس از پخت، آب هویج را دور نریزید چرا که سرشار از مواد مغذی است. از این آب برای تهیه‌ی پوره یا سوپ نوزاد خود استفاده کنید. روش آب‌ پز کردن هویج از این قرار است:

آن‌ها را شکل دل خواه خرد کرده و به‌همراه آب کافی در قابلمه بریزید. درب ظرف را گذاشته و روی شعله متوسط به مدت 20 دقیقه یا تا زمانی که هویج‌ها کاملاً نرم شوند، صبر کنید.

استفاده از زودپز کار شما را بسیار آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. هویج‌ها را آبکش کنید. آب باقی‌مانده را اصلاً دور نریزید. در بخش بعدی به طرز‌تهیه‌ی چند نوع غذای نوزادی که با این هویج پخته آماده می‌شود، اشاره می‌کنیم.

هویج برشته در فر

هویج‌ها را به شکل خلالی برش دهید. این روش برای وقتی که کودک بتواند با دستش خوراکی را بگیرد ایده‌آل است. البته آن‌ها برای تزئین غذا هم مناسب هستند. در ادامه به روش برشته کردن هویج در فر می‌پردازیم:

سینی فر را با مقدار کمی روغن چرب کنید، هویج‌ها را در سینی بچینید، فر را با دمای 350 درجه فارنهایت یا 177 درجه سانتی‌گراد، گرم کنید.
سینی را در فر قرار دهید و به مدت 40 دقیقه یا تا زمانی که هویج‌ها نارنجی تیره شوند، بپزید.

هویج‌های برشته را از سینی خارج کرده و اجازه دهید قبل از سرو خنک شوند.

هویج سرخ شده

در این روش تردی هویج‌ها حفظ می‌شود و احتمالاً برای نوزادان بزرگ‌ تر بسیار جذاب است. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این روش می‌پردازیم:

هویج‌ها را خلالی کنید یا به‌صورت حلقه‌ای درآورید، با کمی روغن ماهیتابه را چرب کنید، هویج را درون آن بچینید و در آن را کامل نبدید، شعله را ملایم نموده و حدود 30 دقیقه صبر کنید.

شما می‌توانید برای فرآوری هویج برای غذای نوزادتان از هر یک از این روش‌ها استفاده کنید. البته در ابتدای بحث گفتم که بهترین روش، بخارپز کردن هویج است چرا که مواد مغذی آن را حفظ می‌کند.

دادن هویج و آب هویج به نوزاد : از چند ماهگی به نوزاد هویج بدهیم ؟

زمان مناسب برای دادن هویج به نوزاد

طرز تهیه چند مدل غذا با هویج برای نوزاد

طرز تهیه‌ی پوره هویج برای نوزاد

چه قصد داشته باشید پوره هویج را به عنوان اولین غذا برای نوزاد خود درست کنید و چه به عنوان یک غذای سالم و مغذی برای خانواده، این دستورالعمل برای شما راهگشاست.

مواد لازم:

  • هویج یک عدد متوسط
  • آب به اندازه لازم
  • شیر مادر یا شیر خشک آماده به دل‌خواه
  • برای نوزادان بزرگ‌تر می‌توانید از ادویه‌ها و کره نیز استفاده کنید.

طرز تهیه:

بهتر است برای تهیه‌ پوره هویج برای نوزاد خود، آن را به روشی که قبلاً گفته شد بخارپز کنید. هویج پخته شده را به مخلوط‌کن منتقل نموده و حسابی بزنید تا بافت نرمی به‌دست بیاید.

می‌توانید غلظت آن را به کمک شیر مادر یا شیر خشک آماده شده تنظیم کنید. البته از آب هم می‌شود استفاده کرد اما با شیر مادر شما طعمی آشنا به پوره هویج می‌دهید. بنابراین نوزاد از خوردن آن خودداری نخواهد کرد.

طرز تهیه سوپ هویج و گوجه فرنگی

یک سوپ آسان، سریع و سالم که طعمی ملس دارد و حاصل شیرینی ملایم هویج و ترش گوجه فرنگی است. برای غلبه بر سرماخوردگی و درمان سرفه نیز مفید است.

قرار است کمی هم ادویه اضافه کنیم. البته می‌دانید که باید هر ادویه را از قبل به‌صورت جداگانه به نوزادتان معرفی کرده باشید. واکنش‌های آلرژیک را نیز طی 3 روز بررسی نموده باشید.

این سوپ برای نوزادان بالاتر از 8 ماه ایده‌آل است.

مواد لازم:

  • هویج و گوجه هر کدام یک عدد متوسط
  • 2 قاشق پیاز رنده شده
  • سیر رنده شده یک قاشق غذاخوری
  • 1 قاشق چای‌خوری کره
  • کمی فلفل و زیره
  • آب

طرز تهیه:

هویج و گوجه فرنگی را با آب خوب بشویید. سپس پوست هویج را با پوست‌کن جدا کنید. آن‌ها را به‌صورت مکعب‌های کوچک خرد کنید. همین کار را با گوجه فرنگی انجام دهید.

در یک قابلمه کره بریزید و سیر و پیاز رنده شده را با مقدار خیلی کمی زیره تفت بدهید. 2 دقیقه کافی است.

سپس هویج، گوجه فرنگی خرد شده را به همراه پودر فلفل اضافه کنید. یک لیوان آب نیز بریزید. شعله را زیاد کنید تا محتویات قابلمه به‌جوش آید. سپس در آن را بگذارید، شعله را کم کنید تا همه مواد خصوصاً هویج‌ها خوب بپزند.

مواد پخته شده را به مخلوط‌کن منتقل کنید. با آب سوپ غلظت آن را تنظیم کنید. مخلوط را از صافی هم رد کنید تا خیالتان راه شود که هیچ قطعه‌ی بزرگی در سوپ وجود ندارد. این کار برای سلامتی نوزاد ضروری است.

سوپ گوجه فرنگی سالم و خوشمزه‌ی هویج و گوجه آماده است. آن را گرم سرو کنید! به یاد داشته باشید که همه‌ی مواد را باید از قبل جداگانه به نوزاد خورانده باشید و هیچ علائمی از حساسیت مشاهده نکرده باشید.

برای اطمینان از هضم راحت‌تر، دانه‌های گوجه فرنگی را برای نوزادان زیر یک سال فیلتر کنید. برای این کار هویج را رنده کرده و از صافی ریز رد کنید.

بدیهی است که باید قبل از هر غذای جدیدی پزشک اطفال را مطلع نموده باشید. مثلاً موقع چک‌آپ ماهانه لیستی از غذاهای جدید را آماده کرده و با او مشورت کنید. می‌توانید هویج و گوجه‌ی سوپ را بخارپز کنید. زمانی که نوزاد شما بیمار است، حتماً برایش سوپ بپزید.

طرز تهیه شیر هویج برای نوزادان

شیر هویج یک نوشیدنی خوش طعم و لذیذ برای نوزادان یک سال به بالا و کودکان نوپا است. آن دسته که طعم شیر ساده را دوست ندارند! بعد از اینکه نوزاد شما 1 ساله شد و شیر گاو را به او دادید، وقت درست کردن این نوشیدنی مقویِ آجیلی است.

مواد لازم:

  • 2 عدد هویج متوسط
  • 2 عدد گردو و 5 تا بادام
  • شیر گاو 1.5 فنجان
  • یک چهارم فنجان آب
  • عسل 2 قاشق چای‌خوری
  • کمی پودر هل

طرز تهیه:

هویج‌ها را خوب شسته، پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. گردو و بادام را حدود نیم ساعت با آب گرم خیس بدهید. بعد از این زمان پوست بادام و گردو را خوب بگیرید و آن‌ها را با هویج، آب و هل به قابلمه منتقل کنید. تا نرم شدن کامل هویج صبر نمایید.

پس از پخت مواد را در مخلوط‌کن خوب بزنید تا صاف و یک‌دست شود. شیر را در یک قابلمه ریخته و داغ کنید. مخلوط هویج را اضافه کنید. حدود 3 تا 4 دقیقه بجوشانید و سپس شعله را خاموش کنید.

شیر هویج خوشمزه آماده است. با توجه به سلیقه کودک، به‌صورت گرم یا سرد سرو کنید. در هر 2 حالت طعم بسیار خوبی دارد. برای خوشمزه‌تر شدن نوشیدنی، حتماً هویج شیرین انتخاب کنید.

برای درست کردن این شیر هویج می‌توانید هر نوع آجیل دل‌خواه را به‌کار ببرید.

طرز تهیه‌ی هویج پلو برای نوزادان

یک ناهار خوشمزه و سالم برای وقتی که فرزند دلبند شما به یک سالگی رسید و قصد دارید یک پلوی خوشمزه برایش بپزید. این نوع پلوها برای افزایش وزن کودکان لاغر بسیار مفید هستند.

طعم شیرین آن نیز می‌تواند هم مورد علاقه نوزاد و هم خانواده باشد. با هم طرز تهیه این هویج پلو را بخوانیم:

مواد لازم:

  • سه چهارم فنجان برنج
  • هویج متوسط 2 عدد
  • یک عدد پیاز کوچک
  • کمی نمک (نوزاد شما به یک سالگی رسیده و مجازید کمی نمک به غذایش اضافه کنید)
  • آب 2 فنجان
  • یک قاشق غذاخوری روغن
  • کمی گشنیز خرد شده
  • 8 عدد بادام هندی

طرز تهیه:

برنج، نمک و آب را در قابلمه‌ای کوچک بپزید و کنار بگذارید. هویج‌های نگینی شده را با آب بپزید. ماهیتابه کوچکی را با روغن چرب کنید و پیاز را در آن تفت بدهید. برگ گشنیز و بادام هندی را نیز اضافه نموده و خوب سرخ کنید.

هویج و پلو را به ماهیتابه بیفزاید و همه مواد را به آرامی مخلوط کنید. اجازه دهید طعم تمام مواد خوب به خورد هم برود. هویج پلوی مقوی برای نوزاد شما آماده است.

طرز تهیه کیک هویج با آرد گندم برای نوزادان

یک کیک سالم با آرد سبوس‌دار کامل، هویج، آجیل و میوه‌های خشک که تخممرغ ندارد. افزودن آجیل هم کیک را مغذی‌تر می‌کند و هم طعمش را بهبود می‌دهد. یک میان‌وعده سالم که می‌توان آن را برای نوزادان یک سال به بالا تهیه کرد.

مواد لازم:

  • آرد گندم سبوس‌دار 1 فنجان
  • یک قاشق چای‌خوری بیکینگ‌پودر
  • هویج رنده شده سه چهارم فنجان
  • نصف فنجان شکر قهوه‌ای یا پودر خرمای خشک
  • 10 عدد کشمش
  • یک فنجان شیر
  • روغن کنجد یا روغن دل‌خواه و گردوی خردشده یک چهارم فنجان

طرز تهیه:

اگر از شکر قهوه‌ای استفاده می‌کنید، آن را با مخلوط‌کن خوب آسیاب کنید. پودر خرمای خشک نیازی به آسیاب شدن ندارد. آرد و بیکینگ پودر را 2 دور الک کنید و کنار بگذارید.

هویج را ریز رنده کنید و با یک قاشق از آرد، کشمش و گردو مخلوط کنید. حالا نوبت ترکیب روغن، شیر و شکر است. با همزن دستی خوب بزنید. سپس هویج را به این ترکیب افزوده و مخلوط نمایید.

الک را بردارید و آرد را روی مایه‌ی کیک بپاشید. به آرامی و به حالت دورانی هم بزنید. غلظت مایه‌ی این کیک کمی زیاد است. فر را از قبل با حرارت 180 درجه سانتی‌گراد گرم کنید، قالب را چرب نمایید.

حدود 35 تا 40 دقیقه کیک را بپزید و سپس اجازه دهید خنک شود.

بیشتر بخوانید:

با هویج چه غذاهایی میشه برای کودکان نوپا درست کرد؟

۶ دستور غذایی عالی برای کودکان با استفاده از هویج


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)