دهمین همایش علمی بین‌المللی اندیشه امام حسن مجتبی(ع) برگزار می شود


دهمین همایش علمی بین‌المللی اندیشه امام حسن مجتبی(ع) برگزار می شود

دهمین همایش علمی بین‌المللی اندیشه امام حسن مجتبی(ع) با عنوان «الإِمام الحسنُ علیهِ السلامُ وریثُ البیتِ النبویِّ» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دهمین همایش علمی بین‌المللی اندیشه امام حسن مجتبی(ع) با عنوان «الإِمام الحسنُ علیهِ السلامُ وریثُ البیتِ النبویِّ» با نظارت آستان مقدس حسینی و عباسی(ع) و با همکاری دانشکده ادبیات دانشگاه بابل، جمعیت علمی العمید، دانشگاه الکفیل و دانشگاه العمید برگزار می‌شود.

محورهای این همایش عبارتند از :

1ـ زبان و ادبیات؛ بررسی ویژگی‌های زبانی و ادبی سخنان امام حسن مجتبی(ع) (بررسی متنی کلام امام (ع) یا بررسی کلام امام از نظر تاثیر پذیری از قرآن کریم و سخنان پیامبر(ص)، امیرالمومنین،حضرت فاطمه زهرا(ص) و کلام عرب و شیوه های بیان آن و همچنین تاثیرگذاری بر کلام اهل علم و ادبای بعد از خود.

پژوهشگر در این محور می‌تواند متون عربی که به امام حسن(ع) پرداخته‌اند را نیز مورد بررسی قراردهند.

2ـ پژوهش‌های اجتماعی، آموزشی و روانشناختی؛ این محور به بررسی مفاهیم اجتماعی، آموزشی و روانشناختی در کلام امام حسن مجتبی(ع) می‌پردازد. خواه این مفاهیم مستقیما از سخنان ایشان استخراج شده باشد یا در پرتو آرای معاصر در علوم اجتماعی، آموزشی و روانشناختی مورد مطالعه قرار گیرد.

3ـ تفسیر، فقه و عقاید؛ این محور با جنبه علمی در کلام امام حسن مجتبی(ع) در مسائل مربوط به فهم قرآن و سنت شریف، آرای فقهی و عقیدتی در کلام ایشان و اثر این آرا در بنای فکری و عقیدتی امت اسلامی، تلاش‌های امام حسن(ع) در روایت سنت شریف که در تالیفات علمای مسلمان مذاهب مختلف ذکر شده است، ارتباط دارد.

4ـ تاریخ و شرق شناسی؛ این محور به بررسی سیره امام حسن(ع) و حوادث زندگی شریف ایشان در کتب مورخان و شرق شناسان و رویکردهای تاریخ نگاری و شرق شناسی نسبت به امام حسن(ع) و همچنین ضرورت برگزاری گفتمان علمی منطبق با تلاش‌هایی که به بررسی شخصیت امام و احسان ایشان و حضورشان در زندگی مسلمانان به عنوان نمادی الهی و ارجمند پرداخته، می‌پردازد.

5 ـ زبان انگلیسی؛ این محور به پژوهش‌هایی که در این کنفرانس به زبان انگلیسی ارائه می‌شود، می‌پردازد که این پژوهش‌ها در رابطه با به یکی از چهار محور ذکر شده ، نگاشته شده‌اند.

شرایط مشارکت در این همایش عبارتند از :

1-پژهش‌ها باید به دو زبان عربی و انگلیسی نگاشته شوند.

2- پژوهش‌ در گذشته منتشر نشده و یا برای انتشار مورد پذیرش قرار نگرفته باشد و یا در گذشته در کنفرانس یا فعالیت علمی ارائه نشده باشد.

3- پژوهشگر باید شرایط پژوهش علمی و اصول علمی در نوشتن مقاله را رعایت کرده و منابع خود را ذکر کند.

4-پژوهش‌ها به کمیته علمی داوری ارسال می‌شود.

5- مقالات باید بر برگه (A4) و با فونت (Simplified Arabic) و با سایز (16) نگاشته شود و تعداد کلمات آن بین 3 هزار تا 10 هزار کلمه باشد.

6ـ نویسنده باید محور پژوهش خود را مشخص کند.

7- خلاصه مقاله باید به دو زبان عربی و انگلیسی ارائه شود و خلاصه نباید از 300 کلمه تجاوز کند.

8- خلاصه پژوهش باید تا روز 15/ 2/ 2023 (26 بهمن) و مقاله کامل تا روز 15/ 5/ 2023 (25 اردیبهشت) ارسال شود.

9ـ پژوهش‌ها از طریق لینک https://forms.gle/qn5iCX2BYzrYkHJB9 دریافت می‌گردد.

10ـ اقامت و میزبانی از پژوهشگران داخل و خارج عراق برعهده همایش است.

11ـ آثار منتخب از میان پژوهش‌های ارائه شده در جلسات همایش قرائت می‌شود.

12ـ آثار پذیرفته شده در نشریه ویژه مجموعه مقالات کنفرانس چاپ می‌شود.

13ـ علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره 009647602323337 تماس بگیرند.

دهمین همایش علمی بین‌المللی اندیشه امام حسن مجتبی(ع) در روز یکشنبه (29 مردادماه) در دانشکده ادبیات دانشگاه بابل برگزار می‌شود.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از حمله پهپادی نیروهای امنیتی به خودرو تروریست‌ها