عکس رنگی رحم


عکس رنگی رحم

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که عکس رنگی رحم چیست؟

سوال : عکس رنگی رحم چیست؟

پاسخ : عکس رنگی رحم ، HSG یا هیستروسالپنگوگرافی، تکنیکی است که در طی آن به کمک نوع خاصی از اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی می توان تصویربرداری از داخل رحم و لوله رحم انجام داد و آن ها را بررسی نمود. همچنین می توان از عکس رنگی رحم جهت شناسائی برخی از مشکلات ناباروری استفاده کرد.

برای آگاهی بیشتر از عکس رنگی رحم به سراغ رادیولوژی و سونوگرافی خورشید رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به رادیولوژی و سونوگرافی خورشید یا دریافت نوبت از مرکز رادیولوژی و سونوگرافی خورشید کلیک کنید.

عکس رنگی رحم
عکس رنگی رحم

موارد ممنوعیت عکس رنگی رحم


1- بارداری یا شک به ان

2- حساسیت به ماده حاجب

3- عفونتهای حاد لگن

4- هیدروسالپنکس شناخته شده

5- خونریزی رحمی یا سیکل قاعدگی نامنظم

شرایط انجام هیستروسالپنگوگرافی


عکس رنگی رحم ( HSG ) همراه با تزریق ماده حاجب محلول در آب به داخل رحم 5-2 روز پس از اتمام قاعدگی ( روز 12-7سیکل ) انجام میشود تا احتمال بارداری رد شده باشد و نیز ریسک عفونت کمتر شود.احتمال ایجاد عفونت پس از گرافی بسیار کم و حدود 3در هزاردر برخی افراد میباشد.بنابراین بهتر است قبل از انجام عکس رنگی رحم ، انتی بیوتیک تجویز شده توسط متخصص زنان را مصرف کنید.معمولا در این موارد داکسی سایکلین 100 میلی گرم دو بار در روز به مدت 5 روز تجویز میشود که از روزقبل از HSG شروع شده و به مدت 5 روز ادامه می یابد. ممکن است بعضی افراد درد مختصری را در حین انجام گرافی تجربه کنند که در ادامه ، راهکارهایی برای کاهش این درد ارایه خواهد شد.

عکس رنگی رحم

مزایای عکس رنگی رحم


هیستروسالپنگوگرافی ( HSG ) اولین و ساده ترین و بهترین روش بررسی لوله ها و حفره رحم بطور همزمان می باشد. همچنین عکس رنگی رحم نسبت به سایر روشها کم هزینه بوده ودر مراکز رادیولوژی انجام میشود.گاهی گرفتگی مسیر لوله های فالوپ به علت ترشحات و دبری ها رخ میدهد که عبور ماده حاجب از لوله ها باعث برطرف شدن این گرفتگی شده و حتی گاهی اوقات بارداری طبیعی پس از انجام هیستروسالپنگوگرافی رخ می دهد.عکس رنگی رحم هم مسیر لوله ها و هم تحرک و نمای لوله ها را بخوبی نشان میدهد و در صورتی که توسط رادیولوژیست ماهر انجام شود دقت و حساسیت بالایی دارد.

اقدامات پیش از انجام هیستروسالپنگوگرافی

جهت کاهش درد، بهتر است یک ساعت پیش از انجام hsg از مسکن استفاده نمایید و همچنین مصرف آنتی بیوتیک نیز توصیه می گردد. در رابطه با عکس رنگی رحم و بارداری می توان گفت که بهترین زمان جهت انجام عکس رنگی رحم یک هفته پس از پریود و قبل از تخمک گذاری می باشد زیرا در اینصورت احتمال بارداری و به دنبال آن آسیب به جنین وجود ندارد و میزان اختلالات کاذبی که در نتیجه افزایش ضخامت دیواره رحم ایجاد می شود در این زمان کمتر است و لازم به ذکر است که در هنگام عکس رنگی رحم، فرد نباید هیچ وسیله فلزی از قبیل طلا به همراه داشته باشد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس| پیام احساسی یک استقلالی