احیای نیمه‌شعبان احیای روح امید و نشاط در عالم است/ در ظاهر مناسک مهدوی گیر نکنیم


احیای نیمه‌شعبان احیای روح امید و نشاط در عالم است/ در ظاهر مناسک مهدوی گیر نکنیم

خطیب و کارشناس مذهبی با بیان اینکه احیای نیمه‌شعبان، احیای روح امید و نشاط در انسان سرگشته امروز است، گفت: این احیاء نقشی ‌بی‌بدیل در توجه دادن اذهان به تمدن نوین آخرالزمانی دارد به شرط آنکه در ظاهر مناسک نمانیم!

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، از اعمال توصیه شده برای نیمه‌شعبان احیای شب این عید بزرگ است، در بررسی الزامات و بایدهای این احیاء و معبری که باید از این بستر برای مهدی‌باوری و مهدی‌یاوری گشوده شود با حجت‌الاسلام‌والمسلمین «مرتضی وافی»، خطیب و کارشناس مذهبی، مدیر مرکز توسعه فعالیت های مهدوی و مدیرعامل بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه گفتگو کرده‌ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

اهمیت احیای شب نیمه شعبان از چه بابت است و این احیاء چه ظرفیت‌هایی برای ارتباط با امام عصر(عج) و مهدی‌یاوری ایجاد می‌کند؟

ظرفیت و مناسبت نیمه شعبان از چند جهات حائز اهمیت و توجه است؛ یک بُعد بزرگداشت و احیای این شب به عنوان وظیفه شرعی و دینی و مسئولیت الهی است که بر دوش ما گذاشته شده، روایاتی که درباره فضیلت شب و روز نیمه شعبان و عظمت ماه شعبان از طریق اولیای الهی و معصومان(ع) به ما رسیده نشان می دهد باید از این ظرفیت مهم استفاده کرد به ویژه آنکه این اعمال و مراسم و حضور در این ظرف زمانی نیمه شعبان می تواند دنیا و آخرت ما را در معرض رحمت و برکت الهی قرار دهد.

در کتاب های دعا ازجمله «مفاتیح الجنان» محدث قمی، «المراقبات» نوشته میرزاجوادآقا ملکی تبریزی که به «سلوک عارفان» ترجمه شده و «اقبال‌الاعمال» سیدبن طاووس اعمال این ایام بیان شده است.

آیا بین این همه فضیلت نیمه شعبان با وجود مقدس امام زمان(عج) ارتباط برقرار است؟

بُعد دوم دیگری که در جهت اهمیت شب نیمه شعبان جلوه می کند گره خوردن این شب و روز به نام حضرت ولیعصر(عج) است؛ از مهمترین اعمال این شب و روز، توجه به ساحت قدس مهدوی است مسئله ذکر و یاد امام زمان(عج) به ویژه در موقعیت کنونی جهان و سرگشتگی های انسان اهمیتی خاص دارد شخصیتی که با ولادتش امید را در قلب همه اولیای الهی زنده کرده است و انبیاء و ائمه(ع) نوید آمدنش را داده بودند در چنین شب و روزی جهان را روشن کرد و بعد از ولادتشان نیز همه منتظران تا به امروز متوجه امام حاضر و حی و منتظر برای فرج و ظهور هستند.

باید توجه داشت دعای در حق امام زمان(عج) و یاد ایشان برکاتی دارد کتاب هایی مثل «مکیال المکارم» آیت‌الله اصفهانی(ره) یا کتاب مرحوم صدرالاسلام همدانی که با عنوان «پیوند معنوی با ساحت قدس مهدوی» ترجمه شده و کتاب «نجم‌الثاقب» مرحوم محدث نوری ازجمله منابعی است که ما را با امام زمان(عج) و شخصیت آن ولی خدا و انسان کامل بیشتر آشنا می کند و وظایف منتظران و آثار دعا و یاد حضرت(عج) را یادآور می شود.

مراسم‌ها و گردهمایی ها شب و روز نیمه شعبان به یاد و نام امام زمان(عج) چه آثار و برکاتی دارد و باید چه تحولی را در جامعه منتظران ایجاد کند؟

بُعد سوم که برای احیای نیمه شعبان وجود دارد همین گردهمایی ها و همین تظاهر و تجلی ها به محبت حضرت(عج) در عرصه اجتماعی است، برگزاری جشن ها و حرکات جمعی به سمت مسجد مقدس جمکران به عنوان میعادگاه منتظران و به تعبیر رهبری معظم انقلاب پایگاه عظیم تشیع، تجمع در یک نقطه زمین که یقیناً مسجد و محل عبادت و توسل و توجه است، و دیگر تجمعات در اعتاب مقدسه و اماکن متبرکه به عنوان ثروت ملی یاد می شود این تجمع زمینه برکت و همدلی و هم‌نوایی و بسترساز هم‌گرایی فکری و روحی انسان‌هایی است که توجه به زمانه دارند و نسبت به مسائل پیرامونی صاحب توجه و سوز و درد و دغدغه هستند!

حس ایثار و همکاری، دلسوزی و وحدت بین اقشار جامعه در این اجتماعات مهدوی خود را نشان می دهد که با جلوه هایی همچون برپایی مواکب و ایستگاه های صلواتی، جشن ها و ... بروز و ظهور می یابد و روح امید و نشاط را به جامعه می بخشد؛ نشاط و شادی و امید به آینده گمشده انسان امروز است که در پرتوی بزرگداشت شب و روز نیمه شعبان به جامعه و افراد آن اعطاء می شود!

آیا می توان برای احیای شب نیمه شعبان و بزرگداشت های شب و روز آن آثار و برکات بین‌المللی و فرامرزی نیز قائل شد؟

نکته دیگر آنکه یقیناً جامعه ما و نظام ما و مردم ما موردتوجه بسیاری از انسان ها در دنیا هستند، رفتارها و مجالس و مراسم هایی که این روزها در جای جای ایران به اسم امام زمان(عج) انجام و برگزار می شود به برکت ارتباطات و رسانه ها در منظر همه مردم دنیا می گیرد احیای نیمه شعبان راهی است برای دستیابی به جامعه منتظرِ ظهور و منتظران حقیقی فرج در جهان امروز؛ یقیناً یک فریم یا کلیپ و فیلمی کوتاه از این صحنه هایی که تجلی روح انتظار و حماسه حضور مردم در چنین آیین باشکوهی است می تواند قلوب آزادگان را متاثر و متحول و جلب کند لذا از این منظر می توان گفت: این احیاء نقشی ‌بی‌بدیل در توجه دادن اذهان به تمدن نوین آخرالزمانی دارد!

زمینه سازی برای ظهور از وظایف منتظران و الزامات جامعه منتظر است، آیا جشن ها و احیای نیمه شعبان نیز چنین ظرفیت و کارکردی دارند؟

یقیناً این آیین ها در بازیابی هویت اصیل اسلامی و ایرانی و در احیای روح نشاط و سرزندگی در جامعه و در پای دعا و توسل و توبه و انابه نشستن برای رفع مشکلات و آسیب ها انسان را کمک می کند تا در حوزه رفتار و عمل همت بیشتری خرج کند و نیت ها و انگیزه های منتظرانه می تواند در چنین مراسم های نیمه شعبانی پررنگ شود و اخلاص یافته و گام ها با قدرت و سرعت رو به سوی ظهور برداشته شود!

در زیارت آل‌یس بعد از توجه به شئون و ابعاد زندگی و روحی امام زمان(عج) در پایان زیارت دعایی است که توصیه می شود این دعا را در این ایام که 10 گام منتظرانه را ترسیم می کند و به نوعی نقشه راهبردی برای همه مردم است، مدنظر بداریم و به آن توجه کنیم همچنین است دعای در زمان غیبت، دعای سلامتی امام زمان(عج) و دعای فرج و دعای عهد و دعای ندبه و ... . خوب است از ایام نیمه شعبان به طور جدی در سبک زندگی خودمان این دعاها را بگنجانیم چون این دعاها کلاس درس و محور رشد و قدرت است و انسان را به ساحل امنیت روحی روانی می رساند!

چطور باید این شور نیمه شعبانی و مهدوی را به شعور منتظرانه برسانیم شعوری که به زمینه سازی برای ظهور کمک می کند؟

درباره برگزاری مراسم ها و مناسک توجه به این نکته مهم است که ظاهر این جشن ها و فضاسازی ها و شادباش ها و تظاهرها از روی اخلاص و نشاط و سرزندگی باشد و جلوه هایی مثل عیادت از بیماران، صله رحم، پوشیدن لباس نو و نظیف و اطعام، مدح و منقبت امام زمان(عج) را دنبال کند.

اما نباید در ظاهر اعمال و مناسک نیمه شعبان گرفتار شویم و توجه‌مان از باطن، سرّ و حقیقت شب و روز نیمه شعبان بازبماند! یقیناً در عمق همه این رفتارها باید احساس شود یک گام به سمت محبت به امام زمان(عج) و حرکت برای کسب رضایت و خشنودی قلبی حضرت(عج) و نزدیک شدن به آرمان های امام(عج) برداشته ایم.

اینچنین می توان امیدوار بود مشمول دعای خاص حضرت صاحب الزمان(عج) قرار بگیریم و به تفکر توحیدی دست بیابیم؛ شاید سرّ اینکه در اعمال مسجد مقدس جمکران نمازی دورکعتی از سوی حضرت حجت(عج) سفارش شده که در هر رکعت یکصد مرتبه می گوییم «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ»، برای آن است که در پرتوی توجه و انس به امام مهدی(عج)، روح توحید در قلب و جان ما زنده شود.

توجه به امام زمان(عج) گامی است برای نزدیک شدن رضای حضرت حق و جلب رضایت خدای متعال، باید از این جشن ها و مراسم های نیمه شعبان از گناهان و بدی ها دور شده و به خیرات و نیکی ها نزدیک شویم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !