تولید انواع پوشش‌های استاندارد منطبق با موازین شرعی و اخلاقی در جهت حفظ کرامت بیماران


تولید انواع پوشش‌های استاندارد منطبق با موازین شرعی و اخلاقی در جهت حفظ کرامت بیماران

با اهتمام جدی وزارت بهداشت انواع پوشش های استاندارد منطبق با موازین شرعی و اخلاقی در جهت حفظ کرامت، حقوق و امنیت روانی بیماران برای حداقل ۳۰ پروسیجر طراحی و تولید شد.

آنان که گذرشان برای اقدامات تشخیصی و یا درمانی به بیمارستانها افتاده باشد می‌داند که لباس‌های کنونی بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی کشور در شأن و منزلت آنان نبوده و مردان بویژه زنان از این شرایط گلایه مند بوده و دچار آزردگی روحی می‌شوند. از طرفی دیگر تعداد قابل توجهی از پروسیجرها دارای لباس مناسب منطبق با موازین شرعی نمی باشند که می‌توان به شلوار کولونوسکوپی، سونو وازینال و غیره اشاره کرد.

از عیوب لباس های کنونی می‌توان به مکشوف و آشکاربودن نقاطی از بدن که در طول مراحل تشخیصی و درمانی نیازی به مداخله ندارند( نواحی غیر ضروری) و بعضا تا حد زیادی با هنجارهای دینی ما فاصله دارند اشاره کرد.

به همین دلیل و بر اساس قانون انطباق و بندهای هفدهم (مصوبه ۴۲۷)و هجدهم ماده اول (مصوبه ۸۲۰) شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرای کامل قانون انطباق امور پزشکی با موازین شرع مقدس اسلام و ابلاغ دستورالعمل‌های اجرایی جهت رعایت اخلاق حرفه ای، پزشکی، حقوق بیماران و حفظ امنیت روانی بیماران و همراهان او در ابتکار عملی پوشش‌هایی با اخذ نظرات کارشناسی متخصصین امر طراحی و تولید شد که می‌تواند شأنیت و کرامت بیماران را ارتقاء کند.

قرار است بزودی این پوشش‌ها در تمامی بیمارستان‌ها و مراکز و موسسات دولتی و خصوصی وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های کشور نظیر قوه قضائیه، شرکت نفت، شهرداری، تامین اجتماعی و ...جایگزین‌ پوشش‌های قبلی ‌شود.

با توجه به وجود پروسیجرهای(شیوه های) مختلفی که در بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی برای انجام بررسی های تشخیصی و یا اعمال جراجی وجود دارد، بیماران می‌بایست از لباس‌های مخصوصی که با نوع پروسیجر مربوطه مطابقت دارد، استفاده کند.

تولید انواع پوشش‌های استاندارد منطبق با موازین شرعی و اخلاقی در جهت حفظ کرامت بیماران

به طور مثال این نوع پوششها حداقل ۳۰ خدمت درمانی را شامل می‌شوند که می توان به گان مخصوص اتاق عمل، گان بستری بیماران، گان سی تی اسکن، گان ام آر آی، ، گان مخصوص سونوگرافی پستان، گان ماموگرافی، گان آندوسکوپی مری و معده، گان آنژیوگرافی، گان پرتودرمانی، گان پرتو تشخیصی، ، گان شیمی درمانی، گان شوک درمانی، گان دیالیز، گان بی حسی یا اقدامات تشخیصی نخاعی(ال پی)، گان الکتروکاردیوگرافی یا نوار قلب، گان فیزیوتراپی، گان اکوکاردیوگرافی، شلوار اروگرافی، شلوار اپیدیدموگرافی، شلوار سونوگرافی واژینال( داخل کانال زایمانی)، شلوار سوندگذاری مثانه مردان و زنان، شلوار هیستروسالپنژوگرافی، شلوار زایمان، شلوار ارتوپدی، شلوار کولونوسکوپی، شلوار باریم انما، شلوار خارج کردن سنگ و توده از طریق مجرای ادراری(TUR)،پیراهن مخصوص شیردهی و مقنعه اشاره کرد.

تولید انواع پوشش‌های استاندارد منطبق با موازین شرعی و اخلاقی در جهت حفظ کرامت بیماران

طبق ضوابط موجود وزارت بهداشت، دستور استفاده از لباسهای مذکور پس از اعلام معاونت درمان وزارت متبوع به کلیه بیمارستانهای کشور، ابلاغ خواهد شد.

بدیهی است، پس از ابلاغ مذکور، همه بیمارستانهای کشور بر اساس آیین نامه اعتباربخشی بیمارستانها موظف به استفاده از این لباسها برای بیماران خواهند بود.

دکتر مجید محمدیان

مسئوول دبیرخانه انطباق، عفاف وحجاب

معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی