شورای عالی انقلاب فرهنگی از ظرفیت های جبهه‌های مردمی در گفتمان سازی استفاده می کند


حجت الاسلام خسروپناه در جمع فعالان فرهنگی گفت: جبهه‌های مردمی ظرفیت‌های زیادی دارند و باید از آنها در همه حوزه‌های گفتمان‌سازی، ساختارسازی و تنظیم‌‌گری استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نخستین جلسه هم‌اندیشی دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «بازآرایی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد. حجت الاسلام خسروپناه در این جلسه گفت: ظرفیت‌های ما برای رشد و بالندگی فرهنگی کم نیست. کنار نقص‌ها و ضعف‌هایی که اشاره شد می‌‌خواهم به ظرفیت‌هایی که وجود دارد اشاره کنم تا بدانیم در کدام نقطه قرار داریم؛ اول، ظرفیت‌هایی است که در متون اسلامی ما قرار دارد که اگر آنها را بازخوانی و بازمعرفی کنیم، حتماً اثرات خوبی خواهد داشت. ظرفیت دیگر، متونی است که در علوم اسلامی به‌ویژه عرفان اسلامی، معارف تفسیری و حدیثی و... داریم، ظرفیت سوم، نظریه‌‌های جدید علوم انسانی و اسلامی است که باید از آنها استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: ظرفیت چهارم، ظرفیت‌های فرهنگی ماست. این روزها بحث زن و زندگی داغ است اما با مروری بر متون کهن ادبی و تاریخی خود نظیر شاهنامه یا بوستان و گلستان سعدی متوجه می‌‌شویم که زنان چه جایگاه والایی داشتند. با مطالعه این آثار متوجه می‌‌شویم که هویت زن ایرانی، عفاف، حیا، انسانیت و خانواده است.

 شورای عالی انقلاب فرهنگی از ظرفیت های جبهه‌های مردمی در گفتمان سازی استفاده می کند

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه باید ظرفیت‌های مردمی را در موضوعات مختلف دید، گفت: دوستان در این جلسه به ظرفیت‌های مردمی اشاره کردند که حتماً باید مورد توجه قرار گیرد. بنده اصلاً نگاهم به مردم این‌گونه نیست که ظرفیت‌های مردمی را در تصدی‌گری ببینم، بلکه در همه حوزه‌‌‌ها اعم از گفتمان‌سازی، ساختارسازی، تنظیم‌‌گری و... می‌‌توانند حضور داشته باشند. جبهه مردمی ما ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: علاوه بر همه این ظرفیت‌ها، می‌خواهم به ظرفیت دیگری اشاره کنم و آن هم ظرفیت کانونی است. باید بگویم که مصوبات بسیار خوبی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی داشته‌ایم، اما به‌نظر می‌‌رسد که دوستان نگاه بدبینانه‌ای نسبت به این اسناد دارند. سندنویسی کار درست و لازمی است اما سندبسندگی غلط است، باید تقسیم کار کرد، گفتمان‌سازی کرد و سراغ برنامه‌ریزی‌های عملیاتی رفت.

وی تاکید کرد: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ده سند نوشته است، در حالی که برخی کشورها مثل ژاپن بیش از یکصد سند دارند. دوستان در این جلسه مباحثی نظیر الگوی سوم زن، مسجد جامعه‌پرداز، صنایع فرهنگی و... را مطرح کردند، همه این موارد سند می‌‌خواهد، البته این سندها باید عملیاتی باشد، چرا که ما نیاز به سیاست‌های عملیاتی داریم، در این سندها باید تقسیم کار و برنامه‌ریزی لحاظ شده باشد. می‌خواهیم این رویکرد را در شورا ایجاد کنیم که تشکل‌های مردمی نخبگانی در حلقه‌های میانی به‌صورت دقیق شناسایی شوند.

خسروپناه خاطرنشان کرد: درخواست من از شما و تشکل‌های مردمی این است که در سیاست‌گذاری‌ها و قانون‌گذاری‌ها مشارکت کنید. به‌نظرم در نظریه‌‌های فرهنگی و اجتماعی می‌‌توان از تشکل‌های مردمی کمک گرفت. البته نظریه‌های فرهنگی و اجتماعی ما برگرفته از منظومه فکری اندیشه‌‌های امامین انقلاب اسلامی است. شبکه شوراهای فرهنگی عمومی استان‌ها و شهرستان‌ها ظرفیت خوبی است، اما باید پرسید که تشکل‌های مردمی کجای این شوراها هستند؟

وی با اعلام خبر آغاز سفرهای استانی خود گفت: به‌زودی سفرهای استانی خود را آغاز خواهم کرد و می‌خواهم از همه ظرفیت‌های آنها در شورا استفاده کنم. حال سؤال مهمی وجود دارد و آن هم این است؛ از این ظرفیت‌ها چگونه می‌‌توانیم استفاده کنیم؟ در ابتدا باید شورای چهار ستاد ما در دبیرخانه یعنی شوراهای «علم و فناوری»، «تعلیم و تربیت»، «فرهنگی اجتماعی» و «خانواده و زنان» با حضور حلقه‌‌های میانی برگرفته از شخصیت‌های فکری فرهنگی تشکیل بشود. درباره انتخاب این شوراها نیز همان جبهه‌ها مردمی باید نظر بدهد. اعتقاد من این است که کارهای زمین‌مانده زیاد است، باید یک محور اصلی را انتخاب کنیم و همه ما دور آن جمع بشویم و کار کنیم. فکر می‌کنم محور اصلی آموزش و پرورش است و فکر می­‌کنم نظر حضرت آقا نیز همین است، بر همین اساس باید همه مباحثی را که دوستان فرمودند روی همین موضوع متمرکز کنیم.

 شورای عالی انقلاب فرهنگی از ظرفیت های جبهه‌های مردمی در گفتمان سازی استفاده می کند

در بخش دیگری از این مراسم جمعی از فعالان فرهنگی نکاتی را مطرح کردند. حجت الاسلام میرمحمدیان مسئول بنیاد هدایت درباره مسجد جامعه­‌پرداز صحبت کرد. وی گفت: نمی‌خواهم بگویم که همه چیز کشور را براساس مساجد بنا کنیم اما همان قدر که برای دیگر ساختارهای اجتماعی وقت می‌‌گذاریم برای مسجد نیز لازم است وقت بگذاریم. مسجد شبکه بسیار قوی است که علی‌رغم ساختارهای فیزیکی نسبتاً اندک نسبت به دیگر ساختارها، از ظرفیت بسیار خوب فرهنگی برخوردار است.

وی ادامه داد: پیشنهاد اصلی ما جامعه‌پردازی ولایی با محوریت پیوند مسجد است و باید بر مساجد متمرکز شویم‌.

خانم شریعت‌نژاد دیگر سخنران این جلسه بود. او گفت: در حوزه زنان مسائل زیادی وجود دارد که البته چشم‌انداز ما فرمایشات مقام معظم رهبری است. الگوی سوم زن یکی از موضوعات مهمی است که سال‌ها در حد نظریه مانده و بدان عمل نشده است. ما در جبهه فرهنگی‌اجتماعی نگاه فمینیستی به زن نداریم اما معتقدیم که در برنامه‌ها باید نگاه به زنان از یک مسئله تبدیل به فرصت شود و از توانمندی‌های آنان برای حل مشکلات استفاده کنیم، همچنین پیشنهاد می‌کنم در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تحولات ساختاری داشته باشیم و نسبت به شورای زنان بازنگری و بازتعریفی ایجاد شود.

رحیم آب‌فروش دبیر جامعه ایمانی مشعر نیز در سخنانی بیان داشت: اگر بخواهد کلیدواژه قرارگاه شکل بگیرد، نیازمند ملزوماتی است که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید برای تحقق آن تلاش کند و به رفع گسل‌های اجتماعی تمرکز کند. ما نیازمند شبکه مویرگی ارتباطی هستیم که باید به‌صورت نهضتی باشد نه سازمانی و مبتنی بر حرکت عمومی مردمی باشد. ما هیئت را به‌مثابه امری اجتماعی و زمینه‌ای برای تحقق این امور می‌دانیم و می‌توانند یک کمک‌کننده اجرایی باشند.

محسن دوباشی مدیرعامل ستاد پیشرفت و نوآوری نیز درباره فعالیت این ستاد گفت: ما به‌دنبال این هستیم که بدانیم ساختارها و تحولات در گام دوم انقلاب چه‌شکلی خواهد بود، آیا نفی ساختارهای قبلی است یا جایگزینی برای آن وجود دارد؟ ایده محوری ما مبتنی بر ادبیات پیشرفت و نوآوری است که خود دارای لایه­‌های مختلفی است. معتقدم اگر قرار است همچنان از تهران برای کل کشور برنامه‌ریزی کنیم، نتیجه از چیزی که اکنون وجود دارد متفاوت نخواهد بود. باید به زیست‌بوم هر منطقه توجه کرد و بر اساس ظرفیت‌های هر ناحیه برنامه‌‌ریزی کرد.

سعید حسینی فعال حوزه صنایع فرهنگی و نوشت‌افزار دیگر سخنران این جلسه بود. او گفت: باید اشاره کنم که 99 درصد محتواهای فرهنگی که در اختیار کودکان و نوجوانان ما قرار می­‌گیرد خارجی است و به‌نوعی از کالاهای فرهنگی ایرانی غافل شده­‌ایم. باید راهکارهایی برای تولید صنایع فرهنگی ایرانی ـ اسلامی اندیشید. جالب است بدانید که طی پیمایش­ها 10 شخصیت برتر نوجوانان ایرانی آمریکایی­‌اند؛ صنایع فرهنگی را باید در پیشانی و ویترین اصلی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بیاوریم.

هانی ایرانمنش، عبدالله اسدی، محمد علیان، حسین افتخاری، محمدرضا سخنگو و... از دیگر چهره‌هایی بودند که در این جلسه نکاتی را بیان کردند.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022