درمان خلط بینی با دارو روش های خانگی


خلط ماده ای لغزنده و طبیعی است که به وسیله بافت های غشایی در بدن تولید می شود. این مخاط برای عملکرد بدن ضروری بوده و همانند لایه مرطوب و محافظ عمل می کند تا از خشکی اندام های حیاتی بدن جلوگیری کند. مخاط به مثابه دامی برای دود، باکتری و گرد و غبار عمل می کند. تولید خلط در بینی به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. این وضعیت در بسیاری موارد می تواند با ناراحتی و مشکلاتی برای فرد همراه باشد. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم به دلایل تولید خلط و راه های درمان خلط بینی اشاره کنیم. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

خلط یا مخاط نوعی ماده چسبنده و ضخیم است که به وسیله غشای مخاطی و به منظور حفاظت از دستگاه تنفسی تولید می شود. این غشا در بخش های مختلفی از بدن مانند بینی، دهان، شش ها، سینوس و گلو وجود دارد و در تمام طول روز به تولید خلط مشغول است. خلط ها می توانند قسمت هایی از بدن را مرطوب نگه داشته و انواع ویروس و باکتری را به دام بیاندازند. به بیان دیگر خلط ها می توانند عوامل میکروبی را پیش از ورود به بدن به دام انداخته و از بین ببرند. با این حال اغلب افراد زمانی متوجه خلط بینی می شوند که مریض هستند. به طور معمول خلط های بینی ناشی از سینوزیت هستند که ایجاد ناراحتی می کنند. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با راه های درمان خلط بینی بیشتر آشنا شویم.

منظور از مخاط بینی چیست؟

خلط همان موکوس چسبناک و غلیظ است که در زمان بیماری در پشت حلق آویزان می شود. شاید باور نکنید اما در حقیقت خلط ها همانند سدی دفاعی در برابر انواع میکروب و ویروس عمل می کنند. در حقیقت مخاط بینی به منظور حمایت و حفاظت از سیستم تنفسی و به وسیله غشای مخاطی ساخته می شود. این مخاط به دلیل پوشاندن سطوحی مثل بینی، دهان، ریه، گلو، سینوس … ایجاد می شوند. خلط ها حالتی چسبناک دارند که می توانند انواع ویروس، باکتری، گرد و خاک و آلرژی را به دام بیاندازند. هنگامی که سالم هستید، خلط شما بسیار نازک است، اما در زمان بیماری ضخیم شده و ایجاد ناراحتی می کند.

جالب است بدانید که شما در حالت عادی متوجه خلط بینی نمی شوید. به این خاطر که با بزاق دهان ترکیب شده و بدون اذیت کردن شما، به ته گلو می ریزد و در تمام طول روز بلعیده می شود. در واقع هنگامی متوجه این خلط ها می شوید که خلط غلیظ تر بوده و بیشتر از حالت عادی تولید شود. به طور معمول خلط بینی به صورت آبریزش بینی بیرون می آید. هنگامی که این ترشحات از پشت بینی به گلو ریخته می شود، به آن خلط بینی گفته می شود.

درمان خلط بینی با دارو روش های خانگی

علائم خلط بینی چیست؟

معمولا جمع شدن خلط در گلو باعث آزار شما شده و باید گلوی خودتان را مرتب تمیز کنید. به این خاطر که خلط گلو را تحریک می کند و از آن جایی که حاوی مواد التهابی است، به ایجاد سرفه های شدید در شب منجر می شود. بهتر است بدانید اصلی ترین دلیل سرفه های طولانی مدت ناشی از خلط بینی می باشد. ریزش خلط بینی به گلو با درد گلو و ضخامت صدا همراه است. چنانچه خلط ها منجر به بستن مجرای سینوسی شوند، عفونت سینوس ایجاد می شود.

خلط گلو و بینی به چه دلایلی ایجاد می شود؟

مهم ترین دلایل ایجاد خلط بینی و گلو عبارتند از:

  • سینوزیت
  • آلرژی
  • آنفولانزا
  • سرماخوردگی
  • انحراف تیغه وسط بینی و تأثیر هرگونه مشکل ساختاری بر روی سینوس ها
  • مصرف غذاهای پر ادویه
  • بوی ناشی از مواد شیمیایی نظیر عطر و ادکلن، سیگار، مواد شوینده و بسیاری از مواد محرک. جالب است بدانید در بسیاری موارد مشکل اصلی تولید خلط نیست، بلکه دفع نشدن خلط گلو پشت بینی می باشد. مشکل در بلعیدن و قورت دادن موجب تجمع خلط و ترشحات در گلو می شود. این قبیل مشکلات می تواند ناشی از انسداد گلو، رفلاکس معده به مری و افزایش سن باشد.
  • مصرف داروهایی مانند قرص های ضد بارداری و داروهای فشار خون بالا
  • تغییرات آب و هوایی مانند آب و هوای بسیار سرد یا هوای بسیار خشک
  • بارداری
  • گیر کردن جسمی داخل بینی

درمان خلط بینی با دارو روش های خانگی

آشنایی با روش های درمان خلط بینی

به طور معمول درمان خلط بینی به علت آن بستگی دارد. بهتر است بدانید اغلب عفونت های باکتریایی با مصرف آنتی بیوتیک ها برطرف می شوند. اما خلط بینی به رنگ زرد یا سبز، ناشی از عفونت باکتریایی نیست. البته سرماخوردگی نیز می تواند به ایجاد خلط زرد یا سبز منجر شود. این در حالی است که سرماخوردگی ناشی از انتقال ویروس بوده و به مصرف آنتی بیوتیک نیاز ندارد.

مصرف دارو

مصرف برخی داروها نظیر دکونژستان یا آنتی هیستامین قادر به درمان خلط بینی ناشی از عفونت ویروسی یا سینوزیت هستند. استفاده از داروهای مذکور در کنار اسپری های بینی و داروهای کورتونی می تواند به درمان خلط بینی ناشی از آلرژی کمک کند. رقیق شدن خلط بینی مانع بسته شدن سینوس ها و مجرای گوش می شود. یکی از ساده ترین راه های رقیق کردن خلط بینی، مصرف بیشتر مایعات و آب می باشد. اگرچه آنتی هسیتامین های قدیمی باعث غلیظ شدن خلط و کاهش آب خلط می شوند، اما بهترین راه درمان خلط بینی نیستند. در حالی که آنتی هیستامین های جدید بهتر بوده و از ایجاد خواب آلودگی جلوگیری می کنند.

توصیه می شود پیش از مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید. زیرا اغلب این داروها با عوارضی مانند خشکی دهان و سرگیجه همراه هستند. راه دیگر درمان خلط بینی، رقیق کردن آن است. معمولا خلط ها غلظت های مختلفی دارند. خلط های غلیظ چسبنده تر بوده و کمتر ایجاد ناراحتی می کند.

درمان خلط بینی با دارو روش های خانگی

مهم ترین روش های رقیق کردن خلط بینی چیست؟

  • استفاده از اسپری بینی سالین
  • مصرف داروهای رقیق کننده خلط مانند شربت گایافنزین
  • استفاده از دستگاه بخور به منظور افزایش رطوبت هوای اتاق
  • هنگام خوابیدن چند بالش زیر سرتان قرار دهید تا خلط در ته گلوی شما جمع نشود.
  • شستشوی بینی با پاشیدن نمک به داخل آن و خارج کردن مواد آلرژی زا، باکتری و خلط اضافی از سینوس ها

درمان خلط بینی با دارو روش های خانگی

توصیه های لازم به منظور کاهش آلرژی

چنانچه آلرژی دارید، به منظور کاهش آن می توانید توصیه های زیر را در دستور کار خود قرار دهید:

  • می توانید در منزل خود از فیلتر هوای HPA استفاده کنید.
  • بر روی بالش و تشک خود از روکش غیر غبار استفاده کنید.
  • هرچند وقت یک بار خانه را گردگیری کرده و جاروبرقی بکشید.
  • هرچند وقت یک بار ملحفه تشک، روبالشی و سایر ملافه های رختخواب خود را با آب داغ به خوبی بشویید.
  • در صورت مشاهده خلط بینی خونی هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورتی که خلط بینی شما بوی چرک داشت، اگر تب داشتید و گلوی شما خس خس می کرد یا علائم شما بیشتر از ۱۰ روز طول کشید؛ حتما به پزشک مراجعه کنید. زیرا احتمال ابتلا به عفونت باکتریایی وجود دارد.

چنانچه علائم شما با مصرف دارو برطرف نشد، فورا به پزشک متخصص حلق و بینی مراجعه کنید تا پزشک شما نسبت به تجویز عکس برداری با اشعه ایکس، سی تی اسکن و انجام آزمایشات مختلف اقدام کند.

منبع : آرگا

برچسب :

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ جشن الفبا کلاس اول عمو مسعود