بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما چه باید کرد؟


بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما چه باید کرد؟

این سوال برای بسیاری از مسافران به ویژه افرادی که تجربه اولین سفر هوایی آن هاست، پیش می آید که بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما چه باید کرد؟ چه زمانی باید در فرودگاه حاضر شوند؟ چه تعداد چمدان و یا کوله پشتی می توانند همراه داشته باشند؟ حتی در...

این سوال برای بسیاری از مسافران به ویژه افرادی که تجربه اولین سفر هوایی آن هاست، پیش می آید که بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما چه باید کرد؟ چه زمانی باید در فرودگاه حاضر شوند؟ چه تعداد چمدان و یا کوله پشتی می توانند همراه داشته باشند؟ حتی در مورد مدارکی که باید همراه داشته باشند نیز ممکن است دچار سردرگمی شوند.

بطور کلی پس از رزرو بلیط پرواز باید با توجه به زمان پرواز، به موقع در فرودگاه حاضر شده و ضمن همراه داشتن مدارک کافی، در صف چک این بلیط هواپیما قرار بگیرید. پس از تایید هویت و تحویل چمدان (که وزن مجاز آن در ادامه ذکر شده است) به سالن انتظار رفته و سوار هواپیما شوید. البته در ادامه، نکات خرید اینترنتی بلیط پرواز و مراحل پس از آن توضیحات کاملی ذکر شده است.

بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما چه باید کرد؟

پس از خرید اینترنتی بلیط هواپیما چه کاری انجام دهیم

در اینجا یک راهنمای سریع در مورد کارهایی که باید بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما انجام دهید لیست شده است:

  1. چک این آنلاین (برای برخی ایرلاین ها)
  2. تمام مدارک خود را آماده کنید (ویزا و اسناد مربوط به بیماری همه گیر)
  3. کارت پرواز و سایر اسناد سفر خود را چاپ کنید
  4. چمدان خود را بسته و مطمئن شوید که در محدوده اندازه و وزن خطوط هوایی است
  5. زودتر در فرودگاه حاضر شوید
  6. به میزهای تحویل بار در فرودگاه بروید
  7. از گیت امنیت عبور کنید
  8. به دروازه خروجی تعیین شده بروید
  9. سوار هواپیما شوید و چمدان های دستی خود را در باکس بالای سر قرار دهید
  10. پس از فرود هواپیما، چمدان های خود را تحویل بگیرید
  11. انجام امور گمرکی و مهاجرت (در پروازهای بین المللی) در باجه های مربوطه فرودگاه مقصد
  12. فرودگاه را ترک کنید

در ادامه مطلب توضیحات کامل تری در این رابطه ذکر شده است.

بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما، چک این آنلاین را انجام دهید.

در بیشتر پروازها، بعد از خرید بلیط هواپیما در واقع نیازی به چک ‌این آنلاین ندارید، اما چک این آنلاین مزایایی را به همراه دارد که توصیه می‌کنیم در صورت امکان این کار را انجام دهید. با چک این آنلاین، می توانید صندلی دلخواه را از قبل رزرو کرده و از صف‌های طولانی چک ‌این در فرودگاه ‌ها اجتناب کنید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که بفهمید آیا ایرلاین صادر کننده بلیط هواپیما شما شرایط چک این آنلاین را دارد یا خیر. برخی از ایرلاین های ایرانی مانند ماهان،‌ سپهران، ایران ایر، قشم ایر، زاگرس و چندین شرکت هواپیمایی دیگر، این امکان را فراهم کرده اند. قدم بعدی این است که متوجه شوید چک این آنلاین چه زمانی باز می شود.

بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما چه باید کرد؟

زمان شروع چک این آنلاین در ایرلاین های مختلف، متفاوت است اما بیشتر آن ها از ۴۸ الی ۷۲ ساعت قبل از پرواز، امکان چک این آنلاین را دارند. پس از خرید بلیط هواپیما و ثبت نام آنلاین، کارت پرواز خود را دریافت خواهید کرد، که باید نسخه چاپ شده آن را تهیه کنید تا در فرودگاه نشان دهید.

مدارک موردنیاز را همراه داشته باشید.

در صورتی که کارت پرواز را به صورت اینترنتی دریافت نکرده اید، به منظور دریافت آن در فرودگاه باید مدارک هویتی مانند کارت ملی و همچنین بلیط هواپیما را همراه داشته باشید. همچنین برای پروازهای بین المللی باید پاسپورت و ویزا و در برخی موارد کارت واکسن را باید به کارمندان مربوطه در فرودگاه نشان دهید. در طول همه‌گیری، علاوه بر ویزا، اکثر کشورها به مدارک بیشتری مانند کارت واکسیناسیون، آزمایش ‌های منفی COVID-19 و فرم‌ های بهداشتی پر شده نیاز دارند.

مدارک مورد نیاز برای هر کشور بر اساس کشور مقصد متفاوت است. برای اینکه بفهمید به چه مدارکی نیاز دارید، بهترین کار این است که به سایت شرکت هواپیمایی یا سایتی که از آن بلیط هواپیما را خریداری کرده اید مراجعه کنید، یا حتی می توانید با کنسولگری یا سفارت خود تماس بگیرید. امروزه قوانین و محدودیت‌ها هر روز تغییر می‌کنند، بنابراین قبل از عزیمت به فرودگاه، این اطلاعات را دوباره بررسی کنید.

یکی دیگر از مدارکی که باید در فرودگاه برای پروازهای خارجی تهیه کنید، فیش عوارض خروج از کشور است. هزینه عوارض خروج از کشور با توجه به نوع و تعداد سفر خارجی متفاوت است. اما برای اولین سفر خارجی حدود ۴۰۰ هزار تومان است. البته برای پروازهای زیارتی مانند سفر به کربلا یا سفر حج، هزینه آن کمتر است. شما می توانید عوارض خروج از کشور را در فرودگاه یا به صورت آنلاین تهیه کنید.

بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما چه باید کرد؟

از کارت پرواز، پاسپورت و سایر اسناد یکی کپی تهیه کنید

برخی از فرودگاه‌ها هنوز زیرساخت ‌های لازم برای رسیدگی به کارت ‌های پرواز الکترونیکی را ندارند و از مسافران می‌ خواهند با ارائه بلیط هواپیما خریداری شده که یک نسخه کاغذی از کارت پرواز خود را چاپ کنند. در هر صورت بهتر است که یک کپی از مدارک تهیه کنید. بنابراین کارت پرواز خود را که پس از بررسی آنلاین دریافت کرده اید چاپ کنید تا در صورت گم شدن مدارک مهم مانند گذرنامه، ویزا، گواهی واکسیناسیون، فرم های بهداشتی، یک کپی از آن ها داشته باشید.

وزن چمدان و اقلام داخل آن را بررسی کنید

یکی از محدودیت های مهمی که باید برای پرواز رعایت کنید، وزن چمدان، ابعاد آن و کالاهایی است که در چمدان قرار داده اید. اول از همه، باید تعیین کنید که چه نوع چمدان و چند کیلوگرم بار را همراه خود می برید. زمانی که پرواز را رزرو کردید، وزن چمدانی را که می‌خواهید همراه داشته باشید در اطلاعات بلیط پرواز شما درج شده است. اگر نیاز به چمدان بیشتری دارید، باید به ازای هر کیلوگرم آن هزینه بیشتری پرداخت کنید.

شما باید محدودیت ‌های اندازه و وزن را برای تمام چمدان‌هایی که می‌آورید رعایت کنید، و این محدودیت ‌ها برای هر شرکت هواپیمایی متفاوت است. برای اطلاع از محدودیت‌ های اندازه و وزن، اطلاعات بلیط هواپیما را بررسی کرده و چمدان ‌های خود را اندازه‌گیری کنید تا مطمئن شوید که در محدوده وزن مجاز هستند.

بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما چه باید کرد؟

در مرحله بعد، باید مطمئن شوید که کالای ممنوعه ای را در چمدان خود قرار نداده اید. بدین منظور می توانید به وب سایت فرودگاه مبدا و یا سایت شرکت هواپیمایی مراجعه کنید. اما به طور کلی برای خرید بلیط هواپیما و سفر هوایی، در اینجا قوانین کلی ذکر شده است که باید رعایت کنید:

  • وسایل الکترونیکی با باتری های لیتیومی، عطر، اشیاء قیمتی و اقلام شکننده باید در چمدان های دستی بسته بندی شوند.
  • تمام مایعات موجود در چمدان های دستی باید در بطری های کمتر از ۱۰۰ میلی لیتر باشند و باید در یک کیسه شفاف بسته بندی شوند.
  • شما نمی توانید مواد منفجره، اسلحه گرم و اشیایی شبیه به کالاهای خطرناک بسته بندی کنید.
  • هنگام سفرهای بین المللی، به دلیل گمرک و مهاجرت، مجاز به آوردن غذاها و گیاهان ارگانیک فاسد شدنی نخواهید بود.
  • دارو باید در بسته بندی اصلی باشد و باید نسخه آن را همراه داشته باشید.

محدودیت‌های اندازه و وزن چمدان در هواپیما

محدودیت‌های اندازه و وزن چمدان با توجه به نوع سفر،کلاس پروازی و نوع ایرلاین متفاوت است. معمولا بار مجاز پروازهای داخلی بین ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم برای هر مسافر و در پروازهای خارجی ۳۰ الی ۵۰ کیلوگرم است. در جدول زیر میزان بار مجاز پروازهای مختلف بررسی شده است:

نوع پروازبار مجاز
پرواز اکونومی داخلی۲۰ کیلوگرم
پرواز اکونومی خارجی۳۰ کیلوگرم
پرواز بیزینس داخلی۳۰ کیلوگرم
پرواز بیزینس خارجی۴۰ کیلوگرم
پرواز فرست کلاس خارجی۵۰ کیلوگرم
علاوه بر چمدان، مسافران می توانند یک کیف دستی به عنوان بار همراه مسافر، به کابین هواپیما ببرند. بار همراه نیز دارای محدودیت های اندازه و وزن مجاز است. اگرچه محدودیت ‌های اندازه برای هر شرکت هواپیمایی متفاوت است، اما بیشتر کیف های دستی باید کمتر از ۵۶ × ۳۶ × ۲۳ سانتی‌متر باشند. وقتی صحبت از وزن به میان می‌آید، برخی از خطوط هوایی محدودیت وزنی برای وسایل دستی ندارند و برخی دیگر محدودیت بین ۷ تا ۱۱ کیلوگرم و معمولاً ۱۰ کیلوگرم را تعیین کرده اند.

بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما چه باید کرد؟

به موقع در فرودگاه حاضر شوید

قبل از رسیدن به فرودگاه، باید بفهمید که به کدام ترمینال فرودگاهی باید بروید زیرا پیاده روی بین ترمینال ها می تواند تا ۳۰ دقیقه طول بکشد. البته این مورد برای فرودگاه مهرآباد و امام خمینی صحت دارد زیرا بیشتر فرودگاه های ایران دارای دو ترمینال داخلی و خارجی هستند. علاوه بر این فرودگاه های خارجی مانند فرودگاه دبی یا استانبول دارای چندین ترمینال است که می توانید با بررسی وب سایت فرودگاه و یافتن جدول زمانی پروازهای خروجی و وردی، ترمینال صحیح را پیدا کنید.

در مرحله بعد، باید تعیین کنید که چه زمانی به فرودگاه برسید. برای پروازهای داخلی باید ۲ ساعت قبل از حرکت و ۳ تا ۴ ساعت قبل از پروازهای بین المللی در فرودگاه حاضر شوید. خطوط هوایی معمولاً زمان پیشنهادی ورود را قبل از پرواز را هنگام خرید بلیط هواپیما یادآوری می کنند. در صورتی که پرواز شما در طول روز است باید زودتر به فرودگاه بروید زیرا ترمینال شلوغ تر است. اما در پروازهای نیمه شب، نیازی به حضور زودتر ندارید.

به باجه های چک این مراجعه کنید.

اگر ایرلاین اجازه چک این آنلاین را نداد، یا به هر دلیل دیگر این کار را انجام ندادید، باید در صف باجه های چک ‌این منتظر بمانید. وقتی وارد فرودگاه می‌شوید، مانیتوری می‌بینید که تمام پروازهای پیش رو را مشخص کرده و نشان می ‌دهد کدام باجه های ورود برای هر پرواز باز هستند. آنها معمولاً ۲-۳ ساعت قبل از پرواز باز شده و ۴۰-۶۰ دقیقه قبل از پرواز نیز بسته می شوند. برای تحویل گرفتن و دریافت کارت پرواز به میز تعیین شده مراجعه کنید. همچنین باید چمدان چک شده خود را در آنجا تحویل دهید.

بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما چه باید کرد؟

در اکثر فرودگاه ‌ها، مسافران باید پشت میزهای پذیرش منتظر بمانند، حتی افرادی که قبلاً به صورت آنلاین چک ‌این کرده ‌اند. این به این دلیل است که کارکنان خطوط هوایی باید تمام مدارک هر مسافر را بررسی کنند تا مطمئن شوند که همه مدارک صحیح برای سفر را همراه دارند. به همین دلیل، این صف ها بسیار طولانی است، بنابراین بهتر است هر چه زودتر در صف قرار بگیرید.

چمدان چک شده خود را تحویل دهید

در برخی از فرودگاه ‌ها، مسافرانی که قبلاً به صورت آنلاین چک این کرده اند، می ‌توانند چمدان ‌های چک ‌شده خود را در میزهای تحویل چمدان‌ های اختصاصی بگذارند. این معمولاً بسیار سریعتر از انتظار در خطوط ورود است، به همین دلیل است که چک کردن آنلاین ایده خوبی است. در صورتی که این کار را انجام نداده اید، باید چمدان شما وزن و بسته بندی شده و پس از برچسب گذاری مناسب، آن را تحویل دهید. سپس رسیدی به شما می دهند که باید در طول پرواز همراه با بلیط هواپیما و کارت پرواز ارائه دهید.

بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما چه باید کرد؟

از گیت بازرسی امنیتی عبور کنید.

هنگامی که چمدان خود را تحویل دادید و با ارائه بلیط هواپیما، کارت پرواز را دریافت کردید، اکنون می توانید به بخش امنیتی بروید. در آنجا، کارکنان امنیتی فرودگاه شما و چمدان ‌های دستی‌ تان را برای یافتن اقلام ممنوعه اسکن می‌ کنند. هنگام رسیدن به گیت امنیتی، باید کارت پرواز خود را اسکن کنید و در صف جلوی یکی از اسکنرهای امنیتی قرار بگیرید.

بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما چه باید کرد؟

در گیت امنیت، باید لباس های حجیم، ساعت‌، کیف پول، کلیدها و تلفن خود را در بیاورید و همه چیز را در یک سینی پلاستیکی قرار دهید که از دستگاه اشعه ایکس عبور می ‌کند. همچنین برای قرار دادن در این سینی ‌ها باید چندین مورد مانند لپ ‌تاپ، وسایل الکترونیکی بزرگ ‌تر از تبلت، پاوربانک ‌ها، کیسه لوازم آرایش و مواد غذایی را از چمدان‌های دستی خود خارج کنید. سپس باید خودتان از یک اسکنر عبور کنید، چمدان شما از دستگاه اشعه ایکس عبور می کند و می توانید به ترمینال بروید.

در سالن انتظار پرواز منتظر بمانید

هنگامی که از گیت امنیت عبور کردید، یک مانیتور با اطلاعات پروازهای خروجی ها پیدا خواهید کرد. این نشان می دهد که برای سوار شدن به هر پرواز باید از کدام دروازه عبور کرده و چه زمانی باید سوار هواپیما شوید. ابتدا باید به گیت ورودی برسید زیرا در فرودگاه های بزرگ، رسیدن به گیت می تواند بیش از ۳۰ دقیقه طول بکشد. وقتی به دروازه رسیدید، اگر وقت اضافی دارید، می‌توانید از فروشگاه های سالن انتظار خرید کنید یا وقت خود را در سالن استراحت فرودگاه بگذرانید.

سوار شدن به هواپیما

سوار شدن معمولاً ۳۰-۴۰ دقیقه قبل از حرکت شروع می شود که درست قبل از باز شدن گیت ها برای سوار شدن یک صف طولانی تشکیل می شود. کارمندان خطوط هوایی کارت پرواز و کارت ملی شما را بررسی کرده و چمدان دستی شما را اندازه گیری می کنند تا مطمئن شوند که در باکس بالای سر جا می شود. در کارت پرواز شما، شماره صندلی و همچنین درب ورودی شما به هواپیما مشخص شده است. پس از ورود به پرواز، ممکن است از شما خواسته شود که یک بار دیگر بلیط هواپیما خود را نشان دهید تا علاوه بر بررسی هویت، شماره صندلی شما چک شود.

بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما چه باید کرد؟

نکات ایمنی در پرواز را رعایت کنید

هنگامی که سوار شدید، باید صندلی خود را پیدا کرده و کیف دستی خود را در باکس بالایی کابین هواپیما قرار دهید و چمدان کوچک خود را زیر صندلی جلویی قرار دهید. سپس باید روی صندلی خود بنشینید، کمربند ایمنی خود را ببندید و منتظر بمانید تا هواپیما پرواز کند. پس از آن، علامت کمربند ایمنی خاموش شده و شما می توانید وسایل را از چمدان خود خارج کرده و در صورت نیاز به سرویس بهداشتی بروید. در هنگام فرود، چراغ ‌های کمربند دوباره روشن می‌شوند و شما باید یک بار دیگر همه چیز را کنار بگذارید و کمربند ایمنی خود را ببندید.

مراحل بعد از فرود هواپیما

پس از اینکه هواپیما نزدیک به فرودگاه مقصد باشد، مهمانداران از شما می خواهند که کمربند ایمنی خود را ببندید. پس از فرود هواپیما باید با آرامش از هواپیما پیاده شده و با اتوبوس هایی که در نزدیکی هواپیما پارک شده اند به سمت فرودگاه حرکت کنید.

چمدان خود را از نوار نقاله چمدان بردارید

پس از فرود، باید چمدان چک شده خود را از نوار نقاله چمدان (در صورت وجود) تحویل بگیرید. معمولاً از گیت دیگری وارد فرودگاه می ‌شوید و باید به دنبال علائم فرودگاه برای «ورود» یا «تحویل بار» بگردید. برخی از فرودگاه ها قبل از ورود، پاسپورت و سایر اسناد سفر شما را بررسی می کنند. پس از رسیدن به آنجا، چندین تسمه نقاله را خواهید دید که هر کدام برای پرواز متفاوتی هستند. صفحه ای وجود خواهد داشت که نشان می دهد تسمه نقاله برای کدام پرواز است. به سمت نوار نقاله مربوطه رفته و صبر کنید تا چمدان خود را ببینید و آن را بردارید.

بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما چه باید کرد؟

در پرواز بین المللی، به باجه های گمرک بروید

اگر در یک پرواز بین المللی هستید، پس از تحویل گرفتن چمدان خود، باید از گمرک و مهاجرت نیز عبور کنید. در آنجا، افسران مهاجرت مدارک و چمدان شما را بررسی می کنند تا مجاز بودن ورود شما به کشور را تایید کنند. شما باید چمدان خود را از طریق یک اسکنر عبور دهید و در صورت نیاز، آن را برای بازرسی های بیشتر باز کنید. در صورتی که با پرواز کانکشن در فرودگاه دیگر فرود آمده اید، نمی توانید از فرودگاه خارج شوید. در غیر این صورت باید ویزای ترانزیت دریافت کنید.

فرودگاه را ترک کنید

پس از تایید مدارک هویتی، می توانید با استفاده از علائم مشخص شده به سمت گیت های خروجی رفته و از فرودگاه خارج شوید. در برخی فرودگاه ها مانند مهرآباد و هاشمی نژاد مشهد، ایستگاه مترو و اتوبوس وجود دارد که می توانید با هزینه کمتر به مرکز شهر بروید. استفاده از تاکسی و یا اجاره ماشین گزینه دیگری برای رفتن به مرکز شهر مقصد است.

سخن پایانی

سفر هوایی می تواند برای افرادی که برای اولین بار با هواپیما سفر می کنند کمی مضطرب کننده باشد. اما اگر تمام مدارک مورد نیاز را داشته باشید، چمدان شما در محدوده اندازه و وزن مجاز باشد، و به موقع به فرودگاه برسید، واقعاً آنقدرها هم پیچیده نیست. هنگامی که اولین پرواز خود را انجام دادید، پروازهای بعدی بسیار ساده تر خواهند شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید