سیاه و سفید، مسلمان و مسیحی از عدل امام علی(ع) بهره برده‌اند/ عدالت علوی مرز ندارد


سیاه و سفید، مسلمان و مسیحی از عدل امام علی(ع) بهره برده‌اند/ عدالت علوی مرز ندارد

استاد اخلاق درباره عدالت در سیره فردی و حکومتداری امیرالمومنین امام علی(ع)، گفت: اگرچه این سطح از عدالت برای ما به طور کامل قابل درک نیست اما باید این سیره حضرت(ع) را در روابط خانوادگی، اجتماعی و سیاسی درک کنیم.

آیت الله «محمدباقر تحریری» با حضو در غرفه خبرگزاری شبستان در بخش نهادها و موسسات دولتی سی‌امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اشارهه ضرورت تحقق نهضت بازگشت به م در بخش نهادها و موسسات دولتی سی‌امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم درباره اینکه چه چیز باعث می شود که اندیشمندی مسیحی همچون جرج جرداق، امیرالمومنین امام علی(ع) را صدای عدالت انسانی بخوانند، اظهار کرد: عدالت اساس حرکت انبیاء علیهم السلام است یعنی انبیاء با تعالیم خود از جانب خدا آمده اند تا انسان را به جایگاهی که در ابعاد مختلف دنیای، اخروی، روابط سیاسی، اجتماعی و فردی باید برسد، برسانند.

تولیت مدرسه علمیه مروی در ادامه تصریح کرد: عدالت یعنی قرار دادن هر چیز در جای صحیح خود، این بسته به آن است که انسان عدالت‌خواه باشد و قلبش برای عدالت بتپد.

وی بیان کرد: درک عدالت و دیگر خصایص و ویژگی های امیرالمومنین(ع) اگرچه برای ممکن نیست چون در جایگاهی الهی قرار دارند و درک آن فضایل وجودی ممکن نیست. اما به اندازه ای که درمی یابیم می توان جلوه های ممتاز آن را در سیره حضرت امیر(ع) بیابیم. چنان که ایشان در حفظ کرامت انسانی بین عرب و عجم، سیاه و سفید، مسلمان و مسیحی و .. تفاوتی قائل نمی شدند و حضور در لوای اسلام را سبب بهره مندی از برخی حقوق می دانستند.

آیت الله تحریری اضافه کرد: چنان که وقتی لشکر معاویه حمله کرده و خلخال از پای زن یهود کشیدند امام علی(ع) فرمودند اگر کسی از ناراحتی شنیدن این خبر بمیرد، گزاف نیست! این بیان بسیار بلند است که ما درک نمی کنیم!

این استاد اخلاق ادامه داد: مولای متقیان(ع) حتی نسبت به قاتل خود فرمودند او یک ضربت زده و شما نیز به او یک ضربه نزنید مبادا به دلیل قتل من او را مثله کنید! ایشان عفو و بخشش را بالاتر از قصاص می دانستند.

وی تأکید کرد: این افق و نظرگاه بسیار والا است و اگرچه برای ما به طور کامل قابل درک نیست اما باید این سیره حضرت(ع) را در روابط خانوادگی، اجتماعی و سیاسی درک کنیم و بدانیم این سیره از منبعی والا ارتزاق و از دیدگاهی منحصربفرد حمایت می کند لذا به قدر توان از آن بهره بگیریم.

گفتنی است، سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ۲۶ فروردین ماه و از ساعت ۱۷ تا ۲۴ با شعار «می‌خوانمت» میزبان بازدیدکنندگان در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) است.

پایان پیام/9

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اجرای برنامه تلفیقی آموزش حضوری ـ مجازی برای طلاب خواهر متأهل