آموزش ساخت شمع با صابون و شمع بدون پارافین در خانه


روش ها و ایده های مختلفی برای درست کردن شمع وجود دارد که ساخت شمع با صابون یکی از این تکنیک ها بوده و برای انجام این امر نیاز به وسایل و ابزار زیادی ندارید، به طوری که می توانید به راحتی در منزل با در دسترس داشتن چند وسیله ساده شمع زیبایی برای خود بسازید و استفاده نمایید.

یکی از انواع عناصر دکوراتیو و کاربردی که از گذشته تا به امروز برای تامین روشنایی محیط و دیگر عوامل مورد استفاده قرار می گرفته شمع بوده که در انواع و اقسام مختلفی وجود داشته و می توانید بر حسب نیاز خود هر مدلی از آن را که دوست دارید تهیه نموده و یا این در صورت تمایل در منزل به درست کردن آن بپردازید. از این رو تصمیم داریم در این مطلب برای یادگیری شما عزیزان به آموزش ساخت شمع با صابون بپردازیم.

آموزش ساخت شمع با صابون و شمع بدون پارافین در خانه

آموزش ساخت شمع با صابون

بهتر است بدانید که از دوران قدیم شمع ها با چربی حیوانات و یا حتی ماهی های خاص و موم عسل تهیه می شدند ولی امروزه این محصول با استفاده از سوخت پاک همچون شمع موم سویا و موم عسل ساخته می شوند، همچنین باید گفت راهکارها و شیوه های مختلفی در این زمینه وجود داشته که از انواع آن می توان به ساخت شمع با صابون اشاره کرد.

شمع ها نه فقط باعث روشنایی بخشی و گرما دادن به محیط اطراف خود می شوند بلکه منبعی از آرامش و الهام به شمار می روند، به همین خاطر کاربردهای فراوانی در مراسم های مختلف دارند. جالب است بدانید با وجود اقسام مختلف شمع تمامی آن ها از سه بخش اصلی از قبیل فیتیله، موم و ظرف شمع به دست آمده اند.

آموزش ساخت شمع با صابون و شمع بدون پارافین در خانه

پیش از اختراع برق شمع سازی نوعی مهارت ضروری و مهم به شمار می رفت. امروزه به نوعی سرگرمی محبوب و شغلی درآمد زا در صنایع دستی تبدیل شده است. شما به آسانی می توانید شمع های معطری بسازید که رایحه ای مشابه صابون مورد علاقه تان را داشته باشند.

شمع ها با وجود این که کارایی و مزیت های مختلفی دارند ولی برای همیشه ماندگاری نداشته و امکان دارد تهیه آن ها کمی هزینه بر باشد. با این وجود می توانید آن ها را خودتان به سادگی با بهره مندی از روش های موجود بسازید و استفاده نمایید. هنر شمع سازی از جمله هنرهای جذاب بوده که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده و هر فردی می تواند فقط با داشتن کمی دانش در این زمینه شمع های جذاب و معطری درست کند.

آموزش ساخت شمع با صابون و شمع بدون پارافین در خانه

ساخت شمع در خانه از جمله کارهای هیجان انگیز بوده که به مواد و لوازم کمی احتیاج می باشد. با یادگیری فوت و فن و تکنیک های شمع سازی به سادگی می توانید یاد گرفته و به دیگران نیز این هنر زیبا را یاد بدهید. در صورتی که از آن گروه افرادی هستید که به انجام کارهای هنری در خانه علاقه دارید بدون شک این هنر را نیز تمایل دارید یاد بگیرید.

با فراگیری هنر شمع سازی ضمن ساخت شمع های زیبا و خاص برای خود، همچنین می توانید از فروش آن ها کسب درآمد کنید و یا این که به عنوان هدیه ای متفاوت به عزیزانتان کادو بدهید و آن ها را خوشحال و شگفت زده کنید. در ادامه نحوه و مراحل درست کردن شمع با صابون را به صورت گام به گام آموزش داده ایم.

آموزش ساخت شمع با صابون و شمع بدون پارافین در خانه

مراحل انجام کار

در ابتدا چند فنجان آب را به حالت جوش در آورید. سپس میزان مورد نیاز موم صابون را به آن بیفزایید. صبر کنید تا موم به طور کامل ذوب گردد. چند قطره رنگ شمع یا روغن معطر را به طور مستقیم به موم افزوده و از این ترکیبات به میزان دلخواه یا کم مصرف کنید.

درجه حرارت موم را با کمک دماسنج مورد بررسی قرار دهید. بایستی دمای آن نزدیک به ۱۸۰ درجه سانتی گراد باشد. زمانی که به این درجه حرارت رسید از روی شعله بردارید. سپس فیتیله را درون شیشه بگذارید و بعد یک قاشق غذا خوری یا کمی بیشتر از موم را درون آن ریخته و منتظر بمانید تا سرد شود و به حالت جامد در آید تا فیتیله را در محل خود ثابت نگه دارد.

آموزش ساخت شمع با صابون و شمع بدون پارافین در خانه

در صورتی که شمع خود را با فیتیله نخی تهیه کردید می توانید چوب بستنی یا مداد را به انتهای دیگر فیتیله متصل نمایید. بعد دور آن را بسته و چوب یا مداد را داخل شیشه قرار دهید. این عمل موجب شده که فیتیله هنگامی که موم ریخته می شود و شروع به سفت شدن می کند در محل خود به صورت ثابت بماند.

در گام بعدی ساخت شمع با صابون موم را درون ظرف فلزی بریزید و بعد درون شیشه قرار دهید. دو الی سه سوراخ داخل موم در دور اطراف فیتیله به وجود آورید. این سوراخ ها از تشکیل حفره های هوا درون موم ممانعت می کند. به همان گونه که شمع کم کم سفت می شود وسط آن فرو رفته و باید مقداری موم بیشتر به آن بیفزایید.

بعد از سفت شدن کامل شمع چوب یا مداد را از فیتیله بیرون آورید. این روند به طور معمول حدود سه ساعت یا کمی بیشتر زمان می برد. سپس فیتیله را به میزان دلخواه کوتاه نمایید. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که در این مدت زمان می توان به منظور زیبایی بیشتر شمع از قطعه های ریز و درشت صابون در زمان ریختن ترکیبات استفاده نمود. گام پایانی در مراحل ساخت شمع زمان دادن به آن است. برای این کار باید قالب و مواد داخل آن را در محلی خنگ بگذارید تا متریال موردنظر به تدریج سفت گردند.

آموزش ساخت شمع با صابون و شمع بدون پارافین در خانه

نحوه و روش درست کردن شمع بدون پارافین

جالب است که بدانید بدون استفاده از پارافین نیز می توان به درست کردن شمع پرداخت، در ادامه به شرح مراحل انجام این کار پرداخته ایم.

برای این کار باید یک طلق یا بطری نوشابه یا هر جنسی که آب را جذب نمی کند تهیه نمایید. بعد از آن دایره ای کوچک از آن را برش دهید. قسمت وسط آن را با کمک سنجاق یا یک وسیله تیز همچون قیچی سوراخ بزنید و فیتیله شمع را از آن عبور دهید. برای این کار می توانید از فیتیله شمع های بلااستفاده بهره مند شوید یا یک فیتیله آماده بخرید.

در گام بعدی درون جام یا کاسه بلوری یا هر چیزی شبیه آن آب بریزید. بعد روی آب مقداری روغن ریخته، به گونه ای که کل سطح آب را پوشش دهد و دارای حدود نیم سانتی ارتفاع باشد. اگر بخواهید می توانید درون آب رنگ ریخته تا شمع شکل زیباتری به خود بگیرد. حتی می توانید از گل خشک یا تیله های رنگی نیز بهره مند شوید. در اینجا شمع شما حاضر شده است. تا وقتی که روغن روی سطح آب به اتمام نرسیده شمع آماده شده قابل استفاده می باشد.

آموزش ساخت شمع با صابون و شمع بدون پارافین در خانه

در مطلب ارائه شده با نحوه ساخت شمع با صابون به کمک روشی راحت آشنا شدید که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و بتوانید از این طریق شمع های زیبایی در منزل بسازید. همچنین برای یادگیری آموزش های بیشتر می توانید از مطالبی همچون ساخت زیورآلات رزینی و ساخت شمع شناور بازدید نمایید.

منبع : آرگا

برچسب : شمع سازی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه