40 میلیون لیتر از بنزین تولیدی کشور منطبق بر استاندارد یورو چهار ویورو پنج است
![40 میلیون لیتر از بنزین تولیدی کشور منطبق بر استاندارد یورو چهار ویورو پنج است 40 میلیون لیتر از بنزین تولیدی کشور منطبق بر استاندارد یورو چهار ویورو پنج است](https://www.iribnews.ir/files/fa/news/1402/2/19/9612765_912.jpg)
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما رادیو گفت گو برنامه صبح و گفت گو باحضور آقای داریوش گل علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم به گفتگو پرداخت مجری: خبر بی کیفیتی دو سوم بنزین کشور درست است؟ آقای گل علیزاده: به این صورت بگویم که حدود ۴۰ میلیون...
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما رادیو گفت گو برنامه صبح و گفت گو باحضور آقای داریوش گل علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم به گفتگو پرداخت
مجری: خبر بی کیفیتی دو سوم بنزین کشور درست است؟
آقای گل علیزاده: به این صورت بگویم که حدود ۴۰ میلیون لیتر از بنزین تولیدی کشور منطبق بر استاندارد یورو ۴ ویورو پنج است و بقیه بنزین معمولی است که بنزینهایی که منطبق براستاندارد یورو چهار هست
مجری: یعنی در واقع چقدر؟
گل علیزاده: ما مصرف بنزینمان در سال گذشته میانگین حدود ۱۱۰ میلیون لیتر مصرف روزانه مان بود، ولی بنزینی که در کلان شهرها و شهرهای آلوده مان توزیع میشود منطبق بر استاندارد یورو چهار و یورو پنج است
مجری: خب تاثیر این بنزین بی کیفیت را هم میفرمایید در وضعیت آب و هوا؟
گل علیزاده: طبیعتا بنزینی که منطبق بر استاندارد نیست و بنزین معمولی است میزان انتشار آلایندههای ناشی از آن براثر احتراق در خودرو طبیعتا بیشتر است و میتواند عامل تشدیدکننده آلودگی هوا در کلانشهرها باشد البته صرفا خود بحث بنزین نیست بحث کیفیت خودرو هم عامل دیگری میتواند باشد برای این آلودگی هوای کلانشهرهای ما را تشدید کند.
مجری: چه باید کرد؟
گل علیزاده: ما دو تا موضوع است ما در قانون توسعه حمل و نقل عمومی مصوبه سال ۸۶ سرانه مصرف بنزین در سال ۸۶ یک و یک دهم لیتر بود قرار بود در سال ۹۰ این سرانه برسد به هفت دهم لیتر یعنی اگر با جمعیت امروز حساب بکنیم ما حداکثر باید ۷۰ میلیون لیتر بنزین مصرف میکردیم، ولی الان مصرف بنزین مان به ۱۱۰ تا و در بعضی از روزها در ایام نوروز به ۱۴۰ میلیون لیتر در روز میزان مصرف بنزین ما شد که این دو تا دلیل دارد یکی این که حمل و نقل عمومی ما آن کارایی لازم را نداشته پوشش لازم را نداشته و استفاده از خودروها به صورت تک سرنشین خیلی بیشتر شده و دوم تولید خودروهای پرمصرف است یعنی خودروهای ما مصرفشان تقریبا نزدیک به هشت لیتر در هر صد کیلومتر است که این عدد باید کاهش پیدا بکند و ضمن این که تولید و استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی هم باید به مرور جایگزین تک سوز بنزینی بشود.
مجری: حالا آن که وضعیت مصرف خودروهای پرمصرف به جای خود، اما این بی کیفیتی را باید یک فکر دیگری برایش کرد
کل علیزاده: بحثی است که ما کلیه سوختهای تولیدی مان را اعم از بنزین و نفت گاز یا همان گازوئیل و مازوت را به استاندارد ملی برسانیم که استاندارد ملی را خوشبختانه تنظیم کردیم و در مرحله تصویب در شورای عالی استاندارد است که بعد اجباری بشود برنامهای را هم از وزارت نفت دریافت کردیم که تا پایان دولت کلیه محصولات تولیدی کشور را منطبق بر استاندارد یورو چهار و یورو پنج میکند الان نفت گاز ما شرایط یک مقدار بهتر است و حدودا ۵۹ میلیون لیتر ما نفت گاز منطبق بر یورو چهار و یورو پنج داریم که انتظارمان این است که کلیه سوخت تولیدی کشور منطبق بر استاندارد یورو چهار و یورو پنج باشد ما اگر بخواهیم مشکل آلودگی هوا را حل بکنیم در واقع باید چندتا موضوع اصلی مان را باید حتما ساماندهی بکنیم یکی بحث سوخت است دو بحث ارتقاع استاندارد خودروها هست بحث کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی از طریق توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر و توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و موضوع دیگر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ما هست که این مولفهها در کنار هم میتواند منجر به این بشود که ما شاهد بهبود کیفیت هوا در کلانشهرها باشیم.