اوج عملکردی رانندگان فرمول یک – Flow state


فرمول یک ایران – در طول آخر هفته عربستان، لوئیس همیلتون بیان کرده بود که نمی تواند با ماشین خود ارتباط برقرار کند و برای استخراج قدرت خودروی خودش مشکل دارد. در این مقاله هدف بررسی سبک رانندگی یا مشکل فنی یا چیز مشابه ای نیست. بلکه موضوع مرتبط به...

فرمول یک ایران – در طول آخر هفته عربستان، لوئیس همیلتون بیان کرده بود که نمی تواند با ماشین خود ارتباط برقرار کند و برای استخراج قدرت خودروی خودش مشکل دارد.

در این مقاله هدف بررسی سبک رانندگی یا مشکل فنی یا چیز مشابه ای نیست. بلکه موضوع مرتبط به ذهنیت رانندگان است در واقع این ذهنیت برای افرادی که در اوج عملکردی خود حضور دارند مطرح است. ما در موضوع بهره وری شخصی عنوانی را داریم به عنوان “Flow state”. تمامی افراد حاضر در ورزش های انفرادی که نیازمند به آمادگی بالای ذهنی و جسمی هستند باید قبل از اینکه وارد میدان شوند خود را در این شرایط ذهنی و روحی قرار دهند. فرمول یک، یو اف سی، بوکس حرفه ای، موتو جی پی و… حتی بازیکن های برتر حاضر در ورزش های تیمی نیز باید بتوانند خود را در چنین شرایطی قرار دهند.

اصولا وقتیکه یک راننده فرمول یک می گوید با خودرو نمی تواند ارتباط برقرار کند، موضوعی نسبتا شخصی را بیان می کند. ممکن است راننده دیگر تیم در گاراژ کناری، عملکرد به مراتب بهتری را از خود نشان دهد. لوئیس همیلتون، سباستین فتل و…. همه مثال هایی از این موارد هستند.

سبک رانندگی، تفاوت وفق پذیری رانندگان نسل جدید و قدیم همه عوامل فیزیکی تعیین کننده هستند اما عدم داشتن حس ارتباط با خودرو، تاثیر مستقیم روانی گذاشته، راننده اعتماد به نفس خودش را با خودرو از دست می دهد. پس از مدتی اشتباهات فردی راننده بالاتر می رود، فشار روی راننده و تیم بالا می رود، اعتماد جای خود را به تردید می دهد و حتی نیت طرفین به هم زیر سوال می رود.

یکی از دلایلی که ما در فرمول یک مربی عملکردی داریم، همین است. یعنی حضور مربیانی که همه جوره تلاش می کنند که راننده از لحاظ جسمی و روانی(یعنی بعد شخصی) در آماده ترین حالت ممکن باشند. تیم دکتر اکی هینتسا حضور پر رنگی را در این مورد در فرمول یک دارد.

من در زندگی شخصی خودم علاقمند به مطالعه کتاب های متنوع مرتبط با بهره وری شخصی و بهبود زندگی فردی هستم. چند وقت پیش در برخورد با دکتر مارسیا گودارد متخصص علوم اعصاب و مربی عملکرد بالا، نتیجه گیری که در مورد این جمله لوئیس همیلتون داشت برام خیلی جالب بود و خواستم براتون اینجا بنویسم:

وقتی رانندگان فرمول یک در مورد احساس ارتباط با ماشین خود صحبت می کنند، معتقدم که آنها در حال صحبت کردن در مورد “Flow states” هستند. این مسئله از دیدگاه علوم اعصاب، یک عنصر مهم در استخراج عملکرد بالا است.

این حالت به این معنی است که شما در حالت اوج عملکردی قرار دارید و کاملاً روی یک کار یا فعالیت متمرکز هستید. زمانی به وضعیتی از جریان می رسیم که مهارت ها و چالش های ما هر دو سطح بالا اما متعادلی را دارند، به این معنی که فعالیت و چالش موجود نه خیلی آسان و نه خیلی دشوار است.

مطالعات نشان می دهد که مردم وقتی در چنین فازی قرار می گیرند تا 500٪ بهره وری بیشتری دارند.

علم اعصاب پشت این موضوع بسیار جالب و همچنین بسیار پیچیده است که به خوبی هم تا به الان درک نشده است.

در مرحله اول، وقتیکه ما در چنین حالتی هستیم، سیستم پاداش دوپامینرژیک ما بسیار فعال می شود. ترشح دوپامین به شدت با انگیزه ما مرتبط است. این موضوع توضیح دهنده این است که چرا وقتی ما در این فاز هستیم، یک انگیزه ذاتی داشته و به طور باورنکردنی روی کاری که انجام می‌دهیم انرژی می گذاریم.

ثانیاً، یک ناحیه کوچک در مغز ما به نام (locus coeruleus) وجود دارد که مسئول انتشار ماده شیمیایی به نام نوراپینِفرین است. این سیستم لوکوس سرولئوس- نوراپینفرین در تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا چیزی ارزش تلاش را دارد یا خیر، دخیل است.

در هر اقدامی، یک مبادله بین هزینه و پاداش وجود دارد (مثلاً یک برد بالقوه در مسابقه که به تعداد زیادی سبقت سخت نیاز دارد که ممکن است به ضرر ماشین شما تمام شود). اما اگر مبادله به نفع پاداش باشد (مثلاً برنده شدن در مسابقه‌ عملی به نظر می رسد)، آنگاه این سیستم مغز شما را تحریک می کند تا روی کار در حال انجام تمرکز کند و هر اطلاعاتی را که به آن کار مرتبط نیست نادیده گرفته و فعالانه سرکوب کند. به عبارت دیگر: رسیدن به حالت “Flow State” را تسهیل می کند.

جالب توجه است، “flow state” و “mindful” بسیار به هم مرتبط هستند. از نظر مفهومی، این مسئله کاملا منطقی است. “Mindfulness” به عنوان آگاهی لحظه به لحظه بدون قضاوت توصیف می شود. اوج عملکردی “flow states” تنها زمانی حاصل می‌شود که مشغول قضاوت درباره همه چیز و همه افراد اطرافتان، از جمله خودتان نباشید.

به عبارت دیگر باید در حالت “Mindful” قرار بگیرید.

به همان اندازه که برخی از افراد تمایل دارند که “flow states”،”mindfulness ” و مفاهیم روانشناختی مرتبط را باور کنند، علم عصب شناسی عملکرد بالا، به وضوح داستان متفاوتی را بیان می کند.

اگر مرسدس بتواند ماشینی را برای لوئیس فراهم کند که با آن ارتباط برقرار کند، من مطمئن هستم که لوکوس سرولئوس او بهترین مسابقاتی را که تا به حال دیده‌ایم برای ما ارائه می‌کند.

این پایان نقل قول دکتر بود اما به طور عادی تر بخوام بگم، راننده باید حس کنه که ماشین یک بخشی از وجودشه و یک هارمونی عالی رو باهاش داشته باشه!

هرچقدر که این هارمونی بهتر و بیشتر حس بشه، بالانس عملکردی راننده مثبت تر و مثبت تر میشه. به عنوان مثال آیرتون سنا توی تعیین خط موناکو 1988 که با اختلاف 1.427 ثانیه همتیمی خود الن پراست (2.687 ثانیه اختلاف با گرهارد برگر در رده سوم) رو شکست داده بود گفته بود:

من دیگر آگاهانه ماشین را رانندگی نمی کردم بلکه با غریزه این کار را می کردم. گویی در بعد دیگری از زندگی بودم. پا را فراتر از محدودیت ها گذاشتم اما با این حال موفق شدم که زمان بیشتری بسازم. برای من ترسناک بود به این خاطر که من فراتر از درک و هوشیاری خودم رفتم.

در مورد اوج عملکردی راننده ها و امثالهم داستان های خیلی خوبی هست و حتی خیلی هاشون برای ماها توی زندگی عادیمون بسیار مفیده، هر وقت که امکانش باشه در این مورد صحبت می کنم تا شاید بهره وری شخصی هممون بالاتر و بالاتر بره.

پ.ن: من از روی عمد واژه های تخصصی این حوزه رو انگلیسی نوشتم تا اگر خواستید بیشتر بدونید در مورد این علم راحت تر باشید.

قبلا هم مقاله هایی در این مورد کار شده:

آنتی کونتساس ؛ مربی عملکرد سباستین فتل

آمادگی روانی راننده‌های فرمول یک

این نوشته را به اشتراک بگذارید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اتومبیل‌رانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم / خواستگاری واقعی مرد متاهل از مریم مومن ! / من زاپاس هیچ زنی نمیشم !