دلیل دل درد اول صبح چیست؟ چه روش هایی برای درمان آن وجود دارد؟


گاهی اوقات افراد ممکن است در اول صبح دل درد را تجربه کنند که بسیار ناخوشایند و آزاردهنده است. اگر برای شما نیز این موضوع روی داده و به دنبال دلیل دل درد اول صبح هستید؛ پیشنهاد می کنیم با این مطلب از آرگا همراه ما باشید.

اغلب مواقع برخی افراد دل درد ابتدای صبح را تجربه می کنند که به خودی خود ناخوشایند بوده و ممکن است این درد زمینه بروز یک بیماری باشد. از این رو اطلاع از دلیل دقیق آن اهمیت پیدا می کند. در ادامه مطلب به دلیل دل درد اول صبح و برخی روش های درمان آن می پردازیم.

دلیل دل درد اول صبح و چند روش درمانی آن

دل درد برخی مواقع در اوایل صبح و پس از بیدار شدن از خواب روی می دهد که این درد بسیار آزاردهنده است. دلیل دل درد اول صبح مختلف است که می تواند ناشی از مشکلات روده، معده یا خوردن غذای فاسد در وعده شام باشد. این دل درد در ابتدای صبح ممکن است با نفخ نیز همراه شده که به خودی خود احساس ناخوشایندی ایجاد می کند.

دلیل دل درد اول صبح چیست؟ چه روش هایی برای درمان آن وجود دارد؟

بهتر است با علت دل درد اول صبح آشنا شوید که می تواند شامل هر چیزی از جمله غذای شب گذشته یا بیماری های زمینه ای باشد. از این رو اطلاع از دلیل دقیق این موضوع در به کار گیری روش های درمانی موثر به شما کمک می کند. باید اشاره کرد در اغلب موارد دل درد، درد مبهمی است.

محل و ماهیت درد به تشخیص دل درد صبحگاهی کمک می کند. در ادامه به دلیل درد اول صبح و چند روش درمانی آن اشاره می شود.

دل درد اول صبح

برای این که دلیل درد درد صبحگاهی مشخص شود بایستی با دیگر علائم و نشانه های بدنی دقیقا توجه شود. اولین گام اطلاع از سالم بودن غذای شب گذشته می باشد. به این منظور بهتر است از افرادی که شب قبل با هم از این شام مصرف کرده اید این موضوع را جویا شوید. در ادامه ممکن است به دلایل زیر این دل درد را تجربه می کنید.

دلیل دل درد اول صبح چیست؟ چه روش هایی برای درمان آن وجود دارد؟

  • نفخ

در صورتی که دل درد ابتدای صبح همراه نفخ باشد ممکن است نشانه ای از بیماری سندرم روده تحریک پذیر بوده و علت دقیقی برای ابتلای افراد به این بیماری وجود ندارد. مشکلات ژنتیکی در سیستم ایمنی سبب بروز التهاب در مجاری گوارشی روده ها می گردد.

  • رفلاکس معده

رفلاکس معده بیماری است که در آن اسید و سایر محتویات معده اشتباها به مری باز می گردد و سبب سوزش پشت دهان می گردد. شایع ترین نشانه آن سوزش معده یا سوزش سر دل است. فردی که بیش از دو مرتبه در هفته سوزش سر دل را تجربه می کند ممکن است به رفلاکس معده دچار شده که در صورت عدم درمان سبب عوارضی از جمله دل درد (وسط شکم) شود.

  • گاستریت

گاستریت یا ورم معده می تواند به تدریج یا ناگهانی روی دهد. دل درد (درد فوقانی شکم) و حالت تهوع و احساس سیری از علامت رایج این بیماری محسوب می شود.

دلیل دل درد اول صبح چیست؟ چه روش هایی برای درمان آن وجود دارد؟

  • گاز معده

گفتنی است هنگام خواب سیستم گوارشی به فعالیتش ادامه داده و اگر وعده شام یا پیش از خواب غذای نامناسبی مصرف شده باشد یا گوارش خوب صورت نگرفته باشد، تجمع گاز معده در طول شب روی می دهد که به دل درد صبحگاهی منجر می شود.

  • زخم معده

زخم معده نیز میتواند سبب درد شدید و سوزش معده در ابتدای صبح یا سایر مواقع گردد. این بیماری در اثر بروز زخمی در معده و پوشش روده نزدیک به شکم ایجاد می شود.

دلیل دل درد اول صبح چیست؟ چه روش هایی برای درمان آن وجود دارد؟

  • سوء هاضمه

وجود سبک زندگی ناسالم غذایی سبب بروز سوء هاضمه می گردد. هر چند سوء هاضمه با برخی بیماری های دیگر هم می تواند مرتبط باشد. ولی دل درد از شایع ترین علائم آن است. با این وجود ممکن است فرد حالت تهوع، احساس پری معده هنگام غذا خوردن و نفخ را هم تجربه کند.

  • بیماری سلیاک

یکی از دلایل مهم دل درد صبحگاهی بیماری سلیاک می باشد. این بیماری به عنوان عدم تحمل گلوتن شناخته می شود. حساسیت به گلوتن سبب می شود سیستم ایمنی فرد موقع مصرف هر ماده غذایی دارای گلوتن به روده ها آسیب بزند. گندم، جو و چاودار و برخی محصولات حاوی گلوتن می باشند. نشانه های بیماری سلیاک متفاوت است ولی دل درد و اسهال از نشانه های رایج می باشد.

دلیل دل درد اول صبح چیست؟ چه روش هایی برای درمان آن وجود دارد؟

  • سنگ کیسه صفرا

اگر دل درد صبحگاهی به صورت ناگهانی و بدون هیچ پیش زمینه ای روی دهد و دلیل قانع کننده ای از جمله نوع غذا برای آن پیدا نشود احتمالا برخی بیماری های گوارشی از جمله سنگ کیسه صفرا یا اختلال کولون سبب بروز این درد شده است. قابل ذکر است دل درد با توجه به دلیل ایجاد آن مناطق مختلفی از شکم را تحت تاثیر قرار می دهد.

به طور مثال درد آپاندیس از وسط شکم شروع و به سمت راست شکم منتهی می شود. در حالی که درد شکم سمت چپ و پایین به بیماری دیورتیکولیت مربوط است. دردهای کیسه صفرا عمدتا وسط شکم و سمت راست بالای آن را درگیر می کنند. همچنین با توجه به این که درد چه الگویی از خود بروز می دهد می توان دلیل دل درد ابتدای صبح را توجیه کرد.

دلیل دل درد اول صبح چیست؟ چه روش هایی برای درمان آن وجود دارد؟

به طور مثال درد مربوط به کیسه صفرا دردهای نیم الی چند ساعته را سبب می شوند. در حالی که دردهای ناشی از التهاب لوزالمعده دردهای شدید و بدون توقف یک یا چند روزه که به کمر پخش می شود. درد ناشی از سندرم روده تحریک پذیر معمولا در طول زمان های مختلفی به همراه موارد تاثیر گذار محیطی نظیر اضطراب بروز می یابند.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

بیشتر بیماری ها می توانند سبب دل درد صبحگاهی گردند. در حالی که برخی از این بیماری ها به خودی خود درمان می شوند ولی برخی به درمان فوری نیاز دارند. اگر درد به حدی شدید است که قابل تحمل نبوده سریعا باید به پزشک مراجعه شود. نشانه اولیه آپاندیسیت شامل دل درد است.

دلیل دل درد اول صبح چیست؟ چه روش هایی برای درمان آن وجود دارد؟

هر اندازه دل درد صبحگاهی طولانی تر شود مراجعه به پزشک اهمیت می یابد. گفتنی است در افراد جوان دل درد شدید می تواند نشانه آپاندیسیت باشد و در افراد مسن علامت کیسه صفرا است. هر دو بیماری به درمان فوری نیاز دارند. به طور کلی دل درد ناگهانی نشانه بالقوه آپاندیسیت بوده به ویژه اگر درد به تدریج تشدید می شود.

روش های درمانی دل درد اول صبح

اگر هیچ یک از دلایل بالا را در مورد شما صدق نمی کند می توانید از برخی روش های درمان خانگی به جهت تسکین دل درد صبحگاهی بهره بگیرید. به این منظور اگر می توانید حرکت کنید، کمی ورزش ملایم انجام دهید. و اگر این کار درد را تسکین نداد آن را متوقف کنید.

همچنین می توانید از مواد غذایی مانند نعناع، زنجبیل، زردچوبه استفاده که می توانند دل درد صبحگاهی را تسکین بخشند. قابل ذکر است چای بابونه خواص ضد التهابی داشته و با شل نمودن عضلات معده شکم درد ابتدای صبح را کاهش می دهد. استفاده از پد گرمایشی و کمپرس آب گرم نیز به شل شدن عضلات و کاهش حالت تهوع کمک خواهد کرد.

دلیل دل درد اول صبح چیست؟ چه روش هایی برای درمان آن وجود دارد؟

توصیه می شود تا معده درد شما تسکین پیدا نکرده نوشیدنی های کافئین دار مثل چای و قهوه میل نکنید. به طور کلی در برخی موارد دل درد صبحگاهی نشانه یک بیماری صبحگاهی بوده و به درمان اساسی پزشکی نیاز دارد ولی برخی مواقع می توان این درد را با درمان های خانگی و خوراکی تا حدی تسکین داد. علاوه بر موارد اشاره شده می توانید از روش های زیر نیز کمک بگیرید:

۱. مصرف غذاهای نشاسته دار

هنگام دل درد اول صبح نیاز است چیزی میل کنید که دل درد را بدتر نکند. غذاهای حاوی نشاسته زیاد مانند سیب زمینی، برنج و جود دوسر می تواند این دل درد را تسکین بخشید زیرا نشاسته به مدت طولانی در معده نمانده و سبب تحریک رفلاکس معده نمی شود. همچنین کمک می کند احساس معده بهتر شود. می توانید از نان بدون کره و مربا نیز کمک بگیرید.

۲. مصرف ماست یونانی و عسل

گوارش بد از علل دل درد محسوب می شود. ماست به بهبود سیستم گوارشی کمک کرده به این ترتیب برای تسکین سریع این درد ماست یونانی را با کمی عسل ترکیب و میل کنید.

دلیل دل درد اول صبح چیست؟ چه روش هایی برای درمان آن وجود دارد؟

۳. استفاده از روغن های گیاهی

اگر دل درد با گاز و نفخ همراه است استفاده از روغن نعناع، زنجبیل و زردچوبه می تواند مشکل را برطرف نماید. با خالی شدن معده و جذب غذا تسکین ایجاد می شود. در صورتی که مشکل به رفلاکس معده مربوط است روغن نعناع دل درد را بدتر می کند.

۴. مصرف موز

سالیان سال است که موز را به دلیل داشتن پتاسیم و قند طبیعی جهت تسکین دل درد استفاده می کنند. موز غنی از پتاسیم بوده و به تسکین ناراحتی معده کمک خواهد کرد.

دلیل دل درد اول صبح چیست؟ چه روش هایی برای درمان آن وجود دارد؟

۵. مصرف پاپایا

می توانید برای کاهش دل درد صبحگاهی پاپایا را به عنوان صبحانه مصرف کنید زیرا سرشار از آنزیم های مختلفی است که موجب کاهش اسیدیته و تجزیه پروتئین های معده می شود. همچنین به رفع یبوست و بهبود هضم نیز کمک می کند.

۶. مصرف نان تست و شیر

برای کاستن معده درد و ناراحتی های معده در ابتدای صبح یک فنجان شیر را گرم و داخل ظرفی ریخته و نان تست کره ای را داخل شیر خرد کرده و میل کنید. هنگامی که این مواد با هم ترکیب می شوند معده درد کاهش پیدا می کند.

۷. مصرف صبحانه

خوردن صبحانه ای با هضم راحت می تواند به دل درد صبحگاهی بسیار کمک کند. سعی کنید مواد غذایی سبک و زود هضم را برای این وعده انتخاب کنید.

منبع : آرگا

برچسب :


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس نوشته و متن روز جهانی دوقلوها | 25 عکس نوشته و پیامک تبریک روز جهانی دوقلوها